• Anonym (Anonym)

Vad kan en kurator göra?

Har fått en tid hos en kurator på vårdcentralen då jag mår dåligt, kan knappt jobba. Inte kan väl hon sjukskriva mig? Vill liksom veta vilka förväntningar som gäller vid samtal hos just en kurator. det är ju sjukskriver jag vill bli samt få behandling såklart!

• Svar på tråden Vad kan en kurator göra?
  • Agda90
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 14:52:36 följande:
    Jag vet inte vad du menar. Jag beskriver hur det är där jag jobbar. Det är ju inget jag kan ha fel om. Det är så det är. Kapa inte ts tråd mer om den här debatten. Hon får väl prata med kuratorn och höra hur de jobbar. Det kommer iaf vara en stor fördel för henne att träffa kuratorn först. Det är inte pinsamt att tycka att kurator kan bedöma psykisk ohälsa och om pat kan jobba utifrån den. Det är däremot pinsamt att påstå motsatsen! 
    Jag försökte googla av ren nfikenhet och jag hittade INGA underlag att kuratorer får sjukskriva.
    Det finns vc som gör fel av olika anledningar. Så bara för att ni gör på ett sätt så betyder det inte att det är rätt.
  • Anonym (BS)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 15:11:52 följande:
    Jag har inte skrivit att jag inte vet vem som står på intyget och hur det funkar. Kuratorn skriver intyget och står på intyget. Det finns en särskild blankett för dag 8-14. Fysioterapeuter sjukskriver också dag 8-14. Det är en överenskommelse i vår region. Jag kan inte svara på hur det ser ut i din region. Men så är det här och det är det jag beskrivit hela tiden!

Det där stämmer inte. Om nu din region gör så så bryter de mot bestämmelserna. Det finns inte heller något särskilt intyg för dag 8-14. 

• Mandelkanel

Jag skriver också sjukintyg andra sjukveckan ibland. Jag är inte läkare men är leg yrke. Det har vi gjort i några år och det bestämdes i regionen för att avlasta allmänläkarna som är hårt pressade. Detta gäller i de fall ett annat leg yrken träffar pat först och behandlar för själva anledningen till att pat inte kan arbeta.Sjukintyg för dag 8-14 ska ju lämnas till Ag då det är denne som betalar sjuklön. De flesta AG godkänner dessa intyg men det finns AG som ändå begär läkarintyg och då har de rätt att göra det. Tredje veckan måste det vara läkarintyg då det är FK som betalar sjukpenning. Man ska komma ihåg att AG inte måste godkänna läkarintyg heller, de kan ge andra arbetsuppgifter eller anpassa t ex så att pat ändå kan jobba.

• Anonym (PP)
    Anonym (BS) skrev 2024-02-26 16:30:25 följande:

Det där stämmer inte. Om nu din region gör så så bryter de mot bestämmelserna. Det finns inte heller något särskilt intyg för dag 8-14. 

Fast jo, det gör det faktiskt. Många vårdcentraler har börjat med dessa intyg då de bara ska till arbetsgivare och inte till FK för sjukpenning så de ser ofta inte så formella och omfattande ut som de traditionella som ska till FK.

Däremot så får de naturligtvis inte skrivas av någon annan än en läkare såklart.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 14:10:51 följande:
    Nu är du ute på hal is. Jag kommer inte lägga upp interna dokument här. Sidan du hänvisar är från 2021 det händer saker på detta område. Kuratorn kan bedöma psykisk ohälsa, kris och stressreaktioner t ex minst lika bra som läkare om inte böttre. Vill du diskutera kuratorers kompetens får du nog dock starta en egen tråd.
    Om kuratorn har kurser i psykisk ohälsa, kris och stressrelaktioner. Inte annars. 

Du verkar inte ens veta vad en kurator har för utbildning om du tror att denne kan sjukskriva patienter. För nej, det kan en kurator inte. Inte ens där du jobbar. Tror du det så har du fått det om bakfoten och bör fråga din chef för mera information så du klarar ditt arbete.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 15:11:52 följande:
    Jag har inte skrivit att jag inte vet vem som står på intyget och hur det funkar. Kuratorn skriver intyget och står på intyget. Det finns en särskild blankett för dag 8-14. Fysioterapeuter sjukskriver också dag 8-14. Det är en överenskommelse i vår region. Jag kan inte svara på hur det ser ut i din region. Men så är det här och det är det jag beskrivit hela tiden!
    En region bryter inte mot verksamma nationella regler och har aldrig egna regler som går emot de nationella. 

Fysioterapeuter kan inte heller skriva ut sjukskrivningar/sjukintyg. 

Här står det också att sjukintyg fmellan dag 8-14, dvs andra sjukveckan också enbart får skrivas av legitimerad läkare eller tandläkare
    skr.se/skr/halsasjukvard/forsakringsmedicin/digitalaintyg/lakarintygarbetsgivare.36773.html
  • Anonym (M)

Mandelkanel: Så du menar på allvar att region/vc bryter mot nationella bestämmelser? 
    Det är rätt illa av en region att göra det. 

• Anonym (Tio)
    Anonym (M) skrev 2024-02-26 17:07:42 följande:
    Om kuratorn har kurser i psykisk ohälsa, kris och stressrelaktioner. Inte annars. 

Du verkar inte ens veta vad en kurator har för utbildning om du tror att denne kan sjukskriva patienter. För nej, det kan en kurator inte. Inte ens där du jobbar. Tror du det så har du fått det om bakfoten och bör fråga din chef för mera information så du klarar ditt arbete.
    Förvånad
    Du gör bort dig själv, läs på vad en kurator gör. De jobbar med psykisk ohälsa, det är liksom deras uppdrag. Omg!
  • Anonym (M)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 17:48:16 följande:
    // Förvånad
    Du gör bort dig själv, läs på vad en kurator gör. De jobbar med psykisk ohälsa, det är liksom deras uppdrag. Omg!
    Jag skrev inte att de inte jobbar med bla psykisk ohälsa. För de kan de göra och har då även kompetans inom det. Men långt ifrån alla kuratorer har det.

Så jag ställer frågan igen, vet du vad en kurator har för utbildning? Vet du vad som krävs för att få jobba som kurator? 
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (PP) skrev 2024-02-26 16:58:03 följande:
    Fast jo, det gör det faktiskt. Många vårdcentraler har börjat med dessa intyg då de bara ska till arbetsgivare och inte till FK för sjukpenning så de ser ofta inte så formella och omfattande ut som de traditionella som ska till FK.

Däremot så får de naturligtvis inte skrivas av någon annan än en läkare såklart.

Jag har skrivit intyg några gånger, ssk sa vad som skulle stå på ett ungefär och vi sekreterare fick utforma det snyggt. Sedan skickades det till läkaren som skrev på det bara. 

Men de gjorde så under en period bara åt lättare intyg för att avlasta pga läksena hade brist på tider. Det var genom telefonsamtal ssk tog hand om. 

Svar på tråden Vad kan en kurator göra?