Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 14:52:36 följande:
Jag vet inte vad du menar. Jag beskriver hur det är där jag jobbar. Det är ju inget jag kan ha fel om. Det är så det är. Kapa inte ts tråd mer om den här debatten. Hon får väl prata med kuratorn och höra hur de jobbar. Det kommer iaf vara en stor fördel för henne att träffa kuratorn först. Det är inte pinsamt att tycka att kurator kan bedöma psykisk ohälsa och om pat kan jobba utifrån den. Det är däremot pinsamt att påstå motsatsen!
Vet du inte vad jag menar? Jag diskuterar ju precis samma sak som du.
Jag skriver väl mina åsikter igen då.
Nej, en kurator kan inte sjukskriva en patient själv. Däremot kan den tycka till! Om du nu vet så säkert att en kurator kan sjukskriva borde du väl också veta om han eller hon står på intyget!? Står på, dvs den som skriver på det och fyllt i intyget,
Jag skrev ett lättare sjukintyg åt ssk ett tag. Jag fick då bara veta vad som skulle stå där och liknande. Därefter skickades det till läkaren som fick bedöma , fylla i resten och skriva på/godkänna det.
Så detsamma lär ju gälla kuratorn på ditt jobb också. Som sagt. Om du är så tvärsäker på att det är så borde du väl åtminstone veta om det är kuratorn då som står på intyget. För jag är på riktigt nyfiken, det verkar helt otroligt. Läkaren är ju vanligtvis den som ansvarar, bedömer och utformar läkarintyg. Inte ssk eller kurator. Jäkla märkligt.
Förstår du nu?