• Anonym (Mamma)

Räcker studiebidraget?

Min son i gymnasiet betalar:

kläder

nöjen (misstänker att alkohol är en av utgifterna här)

telefon

buss ( han åker till flickvännen, kompisar, sin pappa. Dom flests kompisarna har gratis busskort men vi bor för nära skolan. 

utemat ( kompisarna vill äta ute ofta. Min son försöker välja skolmaten och äta hemma så han sitter ibland bara och tittar på )

gymkort (400/ månad)

presenter till kompisar. ( oftast köper dom parfym eller klädesplagg Hsn försöker lägga ihop med andra men känns snålt att vara den som vill lägga mindre. )

På sommaren får han sommarjobba så då får han inget av oss men annars betalar vi 1600:- utöver studiebidraget. 

Jag 
    har fått kommentarer att han är bortskämd. Han har försökt få extrajobb men inte hittat nått samtidigt tycker jag det är viktigare att han sköter skolan. 

klarar sig era barn på studiebidraget? 

• Svar på tråden Räcker studiebidraget?
  • Spucks

Min dotter fick som mest 50?/månad (ca. 500 SEK). Jag betalade allt som var nödvändig (tex. kläder som hon behöver), nöjen fick hon stå för själv.
    Hon började jobba bredvid skolan när hon var 16, tjänade 300-400?/m
    ånad då och kände sig stenrik. Hon fick även pengar till jul och födelsedag från mor- och farföräldrar, men det mesta sparade hon.
    S
    å ja, jag tycker ditt barn är bortskämt.

• Anonym (M)

Anonym (.): 3650kr i månaden för en gymnasieungdomar som inte jobbar är mycket pengar och man är bortskämd. 

Det är absolut inte vanligt att en gymnasieungdomar har så "mycket" pengar i den åldern utan att jobba. 

• Core
    Anonym (M) skrev 2024-03-17 11:15:25 följande:

Anonym (.): 3650kr i månaden för en gymnasieungdomar som inte jobbar är mycket pengar och man är bortskämd. 

Det är absolut inte vanligt att en gymnasieungdomar har så "mycket" pengar i den åldern utan att jobba. 

Fast samtidigt betalar han telefon, gymkort och kläder själv. Jag tänker att det vanliga är att det står föräldrar för, och så får man klara sig på studiebidraget sen.

Hur hemskt det här än låter, så viss vana av att ha pengar att röra sig med kan vara konstruktivt för viljan att skaffa sig en lön efter studier. Men det måste ju kombinera med uppfostran och ansvarstagande, som att lära sig spara en viss del etc.
  • Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2024-03-17 11:15:25 följande:

äsch sluta klaga nu M. Var glad för sonens skull. Han verkar kämpa på bra och fixar skolan galant - kanske pga han har mer pengar att röra sig med för exempelvis gymmet som får honom att må bättre? 

Om man har möjlighet, gör det inte mer krångligt för barnen än vad det redan är i deras ålder. Han sommarjobbar ju även så helt bortskämd e han ju inte isåfall? Många högpresterande elever hinner INTE jobba efter skolan utan behöver plugga så tycker det är märkligt egentligen att det nästan blivit som ett krav att ha helgjobb och jobb efter skolan. 
  • Anonym (M)
    Core skrev 2024-03-17 11:57:03 följande:
    Fast samtidigt betalar han telefon, gymkort och kläder själv. Jag tänker att det vanliga är att det står föräldrar för, och så får man klara sig på studiebidraget sen.

Hur hemskt det här än låter, så viss vana av att ha pengar att röra sig med kan vara konstruktivt för viljan att skaffa sig en lön efter studier. Men det måste ju kombinera med uppfostran och ansvarstagande, som att lära sig spara en viss del etc.
    Nej, det gör han inte. Han får 2400kr till detta av föräldrarna. 

Och nej, det är inte vanligt att föräldrarna står för detta om man har hela studiebidraget själv. 

Dessutom klagar ts i sin andra tråd att hon inte har råd och går back varje månad för att sonens pappa inte betalar underhållsbidrag/underhållsstöd. Och att hon "måste" bo stort för att alla barnen ska ha eget rum, trots att hon inte har ekonomi till det. Men ändå så ger hon sin son 1600kr varje månad. Dessa pengarna kunde hon istället använd till familjens ekonomi. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-16 23:17:17 följande:

Med tanke på att han får 1600kr utöver studiebidraget per månad i din andra tråd, vilket då är 2850kr per månad så är han bortskämd. Och dessutom fick han även 800kr av pappan varje månader vilket ger en totalsumma på 3650kr. Det är mycket mer än vad man normalt har som gymnasieungdom. 

Tycker han att det är förlita pengar får han antingen se över sina utgifter, kanske dra in på en del onödiga saker eller skaffa ett extrajobb. 

Han får 800:- av oss var vilket blir 1600:- extra. 2850 totalt. Inget mer. 
  • Anonym (Mamma)
    Spucks skrev 2024-03-17 10:54:38 följande:

Min dotter fick som mest 50?/månad (ca. 500 SEK). Jag betalade allt som var nödvändig (tex. kläder som hon behöver), nöjen fick hon stå för själv.
    Hon började jobba bredvid skolan när hon var 16, tjänade 300-400?/månad då och kände sig stenrik. Hon fick även pengar till jul och födelsedag från mor- och farföräldrar, men det mesta sparade hon.
    Så ja, jag tycker ditt barn är bortskämt.

Räknar du gymkort, telefon och busskort som nödvändigt? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-17 14:58:08 följande:
    Räknar du gymkort, telefon och busskort som nödvändigt? 
    I din andra tråd får han 1600kr av dig och 800kr av sin pappa, utöver studiebidraget. 1600kr+ 800= 2400kr. Matematik var inte starka sida eller? 
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-03-17 15:41:38 följande:
    I din andra tråd får han 1600kr av dig och 800kr av sin pappa, utöver studiebidraget. 1600kr+ 800= 2400kr. Matematik var inte starka sida eller? 
    Det säger hon inte alls. Aven i den tråden står det att han får 800:- av dem var (vilket blir 1600:- extra totalt).
  • Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2024-03-16 23:18:55 följande:

Anonym (.): Nu får ts son dock 3650kr per månad. Du tycker inte han är bortskämd då? 

Studiebidag + 1600kr (från mamman) + 800kr från pappan. Allt framkommer i ts första tråd. 

det är ju du som inte kan läsa. Allt framkommer i TS första tråd. LÄS IGEN
Svar på tråden Räcker studiebidraget?