• Anonym (Mamma)

Räcker studiebidraget?

Min son i gymnasiet betalar:

kläder

nöjen (misstänker att alkohol är en av utgifterna här)

telefon

buss ( han åker till flickvännen, kompisar, sin pappa. Dom flests kompisarna har gratis busskort men vi bor för nära skolan. 

utemat ( kompisarna vill äta ute ofta. Min son försöker välja skolmaten och äta hemma så han sitter ibland bara och tittar på )

gymkort (400/ månad)

presenter till kompisar. ( oftast köper dom parfym eller klädesplagg Hsn försöker lägga ihop med andra men känns snålt att vara den som vill lägga mindre. )

På sommaren får han sommarjobba så då får han inget av oss men annars betalar vi 1600:- utöver studiebidraget. 

Jag 
    har fått kommentarer att han är bortskämd. Han har försökt få extrajobb men inte hittat nått samtidigt tycker jag det är viktigare att han sköter skolan. 

klarar sig era barn på studiebidraget? 

• Svar på tråden Räcker studiebidraget?
  • Anonym (S)

Men (M) bara för att alla inte har råd betyder det inte att ts gör fel som skjuter till.
    Jag tycker det är mycket han ska betala själv. 

• Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-03-19 16:51:41 följande:

Men (M) bara för att alla inte har råd betyder det inte att ts gör fel som skjuter till.
    Jag tycker det är mycket han ska betala själv. 

Nej, det har jag aldrig påstått heller. 

Mycket han betalar själv? Knappt inget han faktiskt betalar själv. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 17:22:28 följande:
    Nej, det har jag aldrig påstått heller. 

Mycket han betalar själv? Knappt inget han faktiskt betalar själv. 
    Kläder, nöjen, telefon, gym och buss. En hel del, eller?
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-19 17:33:21 följande:
    Kläder, nöjen, telefon, gym och buss. En hel del, eller?
    Som han får pengar av föräldrarna till
  • Anonym (Snål)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-18 18:28:51 följande:
    Tack

Jag tycker att det verkar som om kompisarna har mer pengar att röra sig med när man ser på tendensen att hoppa över skollunchen ibland för att köpa kebab, märkeskläder och prisnivån på presenter kring födelsedagar. Inte alltid lätt att inte dras med i detta. Inte kul att behöva tacka nej om kompisarna ska köra go cart eller komma tomhänt till en fest när alla förväntas ha alkohol med sig. 

Kanske vi bor i en del av Sverige där folk i allmänhet har det lite bättre ställt. Han går i en skola och program med en av de högsta antagningarna i Sverige, så det kan finnas ett samband mellan högpresterande kompisar och högutbildade (rika) föräldrar. 
    Även om man har det gott ställt så finns det mycket att vinna på att lära sina ungdomar att hushålla med pengar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Snål) skrev 2024-03-19 17:57:27 följande:
    Även om man har det gott ställt så finns det mycket att vinna på att lära sina ungdomar att hushålla med pengar.
    Det finns också en del att vinna på att han kan gå på ett gym han trivs på, att vara social och göra saker tillsammans med kompisar. Bättre att han intresserar sig för kläder än att han inte bryr sig minsta lilla tycker jag. det är fint att han vill bjuda tjejen på restaurang på alla hjärtans dag. Om han köper redbull när det är prov för att han inbillar sig att han presterar bättre då är inte bara negativt 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 17:56:41 följande:
    Det är ju det du i varje inlägg tycker är fel. Du tycker han bara ska ha studiebidraget. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 17:56:41 följande:
    Ja, men det är ju föräldrarna som är skyldiga att försörja pojken, så annars hade de behövt betala sånt i alla fall. Tittar man på riksnormen så ingår även fritidsaktiviteter.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-19 20:33:57 följande:
    Ja, men det är ju föräldrarna som är skyldiga att försörja pojken, så annars hade de behövt betala sånt i alla fall. Tittar man på riksnormen så ingår även fritidsaktiviteter.
    Fritidsaktiviteter ingår i riksnormen och bör bekostas av föräldrarna. Utemat och andra nöjen får man betala med studiebidraget, det är inget som föräldrar ska bekosta. 

Kläder kan diskuteras. Basgarderob och ytterkläder bör föräldrar betala eller bidra med upp till ett minimum. Dvs vill ungen ha märkeskläder eller speciella märken så får de betala mellanskillnaden själv. 

Och sparar man och budgeterat så har man som gymnasieungdomar råd att köpa kläder då och då. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 21:11:24 följande:
    Fritidsaktiviteter ingår i riksnormen och bör bekostas av föräldrarna. Utemat och andra nöjen får man betala med studiebidraget, det är inget som föräldrar ska bekosta. 

Kläder kan diskuteras. Basgarderob och ytterkläder bör föräldrar betala eller bidra med upp till ett minimum. Dvs vill ungen ha märkeskläder eller speciella märken så får de betala mellanskillnaden själv. 

Och sparar man och budgeterat så har man som gymnasieungdomar råd att köpa kläder då och då. 
    Ja, jag sa väl aldrig nåt om att man måste bekosta märkeskläder eller annat överflöd? Studiebidraget är dessutom föräldrarnas egentligen. Sedan kan man se vad riksnormen säger att man ska kunna ha till nöjen, det kan vara månadspengen.

Svar på tråden Räcker studiebidraget?