• Anonym (Mamma)

Räcker studiebidraget?

Min son i gymnasiet betalar:

kläder

nöjen (misstänker att alkohol är en av utgifterna här)

telefon

buss ( han åker till flickvännen, kompisar, sin pappa. Dom flests kompisarna har gratis busskort men vi bor för nära skolan. 

utemat ( kompisarna vill äta ute ofta. Min son försöker välja skolmaten och äta hemma så han sitter ibland bara och tittar på )

gymkort (400/ månad)

presenter till kompisar. ( oftast köper dom parfym eller klädesplagg Hsn försöker lägga ihop med andra men känns snålt att vara den som vill lägga mindre. )

På sommaren får han sommarjobba så då får han inget av oss men annars betalar vi 1600:- utöver studiebidraget. 

Jag 
    har fått kommentarer att han är bortskämd. Han har försökt få extrajobb men inte hittat nått samtidigt tycker jag det är viktigare att han sköter skolan. 

klarar sig era barn på studiebidraget? 

• Svar på tråden Räcker studiebidraget?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-18 17:24:55 följande:
    Kanske är det något ni kan hjälpa honom att förstå värdet av att spara, men de bästa läxorna är de man kan lära sig själv? Det är väl lite därför man ger ungdomar egna pengar att röra sig med. Just för att de ska kunna göra några av de där misstagen innan de är vuxna och får allvarliga konsekvenser av att göra det.

Som sagt, så tycker jag att det låter som om han har lagom att röra sig med, om ni känner att familjen har råd med det. Han har allt han behöver och en del av det han vill. Kanske lite bortskämd ibland, men han skulle fortfarande känna att det var lönt att jobba extra.
    Tack

Jag tycker att det verkar som om kompisarna har mer pengar att röra sig med när man ser på tendensen att hoppa över skollunchen ibland för att köpa kebab, märkeskläder och prisnivån på presenter kring födelsedagar. Inte alltid lätt att inte dras med i detta. Inte kul att behöva tacka nej om kompisarna ska köra go cart eller komma tomhänt till en fest när alla förväntas ha alkohol med sig. 

Kanske vi bor i en del av Sverige där folk i allmänhet har det lite bättre ställt. Han går i en skola och program med en av de högsta antagningarna i Sverige, så det kan finnas ett samband mellan högpresterande kompisar och högutbildade (rika) föräldrar. 
  • Anonym (M)

Ja, ts du verkar tro att csn-lånet är till nöjen enligt inlägg 27. 

"Om han studerar vidare och tar lån får han över 13 000 per månad så om han kan leva på 2850 tror jag inte det ska vara några problem. "

• Anonym (Lis)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 00:17:55 följande:

"Om han studerar vidare och tar lån får han över 13 000 per månad så om han kan leva på 2850 tror jag inte det ska vara några problem. "

Tycker snarare det låter som att hon tror han kommer klara av att hushålla med pengarna då han redan nu är van att lägga upp lite budget för att betala sitt gymkort, bussresor, kläder, utekvällar mm.

sen tycker jag fortfarande 2850 är mycket att röra sig med men de verkar ju lägga stort ansvar på honom att sköta sina egna inköp och räkningar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 00:17:55 följande:

Räknar du allt det jag räknar upp i trådstart till nöjen? Det ingår ju delvis mat eftersom han äter med kompisar så och då. 
  • Freddie K

Jag tänker att man ska klara sig på studiebidraget så då får han väl skära ner på någonting. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-19 07:34:14 följande:
    Räknar du allt det jag räknar upp i trådstart till nöjen? Det ingår ju delvis mat eftersom han äter med kompisar så och då. 
    Att äta ute på restaurang med kompisar ÄR nöje.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-19 08:22:09 följande:
    Att äta ute på restaurang med kompisar ÄR nöje.
    Precis, det är nöjen och inget måste. Även fika ute på kaffeer, take away kaffe etc är nöjen. 
  • Anonym (M)

Ts:
    Allt utom kläder, telefon och buss är nöjen.
    Dvs utemat, gym, presenter till kompisar och din post nöjen ingår alla i posten nöjen, då detta inte är ett måste för att överleva. 

• Anonym (Mamma)
    Freddie K skrev 2024-03-19 07:37:00 följande:

Jag tänker att man ska klara sig på studiebidraget så då får han väl skära ner på någonting. 

Klarar sig sina barn på studiebidrage?

funderar vad han skulle skära ner på om vi halverade hans inkomst. Inte telefon, det är jag säker på. Tror inte heller att hälsa på flickvännen. Utemat är svårt, det är en stor social grej, men kanske lite.  Tror han skulle vilja ha kvar gymkortet. Så det blir nog kläder och skor och saker som studentbal studentmössa och även att hälsa på sin pappa han skulle hoppa över i första hand. Presenter till mig o sin pappa och syskon skulle han nog hoppa över men till kompisar kan han nog inte dra in på. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-19 16:05:57 följande:
    Klarar sig sina barn på studiebidrage?

funderar vad han skulle skära ner på om vi halverade hans inkomst. Inte telefon, det är jag säker på. Tror inte heller att hälsa på flickvännen. Utemat är svårt, det är en stor social grej, men kanske lite.  Tror han skulle vilja ha kvar gymkortet. Så det blir nog kläder och skor och saker som studentbal studentmössa och även att hälsa på sin pappa han skulle hoppa över i första hand. Presenter till mig o sin pappa och syskon skulle han nog hoppa över men till kompisar kan han nog inte dra in på. 
    Kläder, skor, studentmössa och saker till studenbal är saker han kan spara till (om inte ni föräldrar gemensamt betalar det). Det är dessutom inte saker man köper varje månad. 

Utemat och alkohol är också saker man får dra in på/prioritera bort. Även dyra födelsedagspresenter till kompisar. 

Finns massor han både kan dra in på och spara till. Allt handlar om hur man prioriterar inkomsten efter utgifterna.  

Man kan även ta ett billigare mobilabonemang alt kontantkort. Kanske byta till billigare gym. Träna på gratis utegym istället. 

Skaffa en cykel och börja cykla istället för att alltid ta buss (beror självklart på hur man bor). Då får man även motionen gratis och kan dra in på både bussnostand och gymkostnad. 

För ja, en skolungdom ska kunna klara sig på studiebidraget. Alla har inte föräldrar som har ekonomi till att bidra med pengar utöver studiebidraget. 
Svar på tråden Räcker studiebidraget?