• Anonym (Mamma)

Räcker studiebidraget?

Min son i gymnasiet betalar:

kläder

nöjen (misstänker att alkohol är en av utgifterna här)

telefon

buss ( han åker till flickvännen, kompisar, sin pappa. Dom flests kompisarna har gratis busskort men vi bor för nära skolan. 

utemat ( kompisarna vill äta ute ofta. Min son försöker välja skolmaten och äta hemma så han sitter ibland bara och tittar på )

gymkort (400/ månad)

presenter till kompisar. ( oftast köper dom parfym eller klädesplagg Hsn försöker lägga ihop med andra men känns snålt att vara den som vill lägga mindre. )

På sommaren får han sommarjobba så då får han inget av oss men annars betalar vi 1600:- utöver studiebidraget. 

Jag 
    har fått kommentarer att han är bortskämd. Han har försökt få extrajobb men inte hittat nått samtidigt tycker jag det är viktigare att han sköter skolan. 

klarar sig era barn på studiebidraget? 

• Svar på tråden Räcker studiebidraget?
  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2024-03-17 18:35:48 följande:
     det är ju du som inte kan läsa. Allt framkommer i TS första tråd. LÄS IGEN
    Ja, och där framkommer att ts betalar 1600kr utöver studiebidraget och att sonen i tillägg får 800kr av sin pappa. 1600 pluss 800 är lika med 2400kr, vare sig du vill eller inte. 
  • Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2024-03-17 18:57:57 följande:
    Ja, och där framkommer att ts betalar 1600kr utöver studiebidraget och att sonen i tillägg får 800kr av sin pappa. 1600 pluss 800 är lika med 2400kr, vare sig du vill eller inte. 
    skämt åsido jag vet inte. Orkar inte tänka mer på TS ekonomiska sits eller sonen. Alla verkar må bra och det är väll det viktigaste. Nu ska jag åka iväg med mitt private jet till maldiverna. Sen vidare till några öar med min yacht. WIHO!
  • Anonym (I)

Hur kan så många föräldrar ha såna problem med detta? 

Det är enkelt. Ni är försörjningskyldiga. Dvs ni står för husrum, mat, kläder. I normalgraden. Hela och rena. Gymkort får väl ändå anses som vilken idrott som helst så ser inte varför man inte skulle främja god hälsa. Men ni betalar det billigaste som finns, vill man ha ett annat gym = jobba
    Märkeskläder = jobba
    Alkohol = jobba

Det är normalt att man bidrar till utemat några gånger ibland. Det tillhör tonåren. Självklart kan man hjälpa till med en liten slant till present också då och då om ert barn också får presenter när hen fyller år av samma standard. 

• Anonym (Lis)
    Anonym (M) skrev 2024-03-17 18:57:57 följande:
    Där och här framgår att sonen utöver studiemedlet  får 1600 kr. (800 av mamman och 800 av pappan, vilket totalt blir 1600)
  • Anonym (M)
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-18 00:09:12 följande:
    Där och här framgår att sonen utöver studiemedlet  får 1600 kr. (800 av mamman och 800 av pappan, vilket totalt blir 1600)
    1600kr utöver studiebidraget får mamman. Och sedan även 800kr från pappan. 
  • Anonym (Snål)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-17 13:27:58 följande:
    Han får 800:- av oss var vilket blir 1600:- extra. 2850 totalt. Inget mer. 
    Tycker det låter som att ni ger väldigt mycket pengar. Hur tänker ni att han ska klara sig som student om han vill studera vidare? Han måste ju lära sig att prioritera och hushålla med pengar? Betalar han fritidsintressen och mobil själv med de där 2.850?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Snål) skrev 2024-03-18 10:30:25 följande:
    Tycker det låter som att ni ger väldigt mycket pengar. Hur tänker ni att han ska klara sig som student om han vill studera vidare? Han måste ju lära sig att prioritera och hushålla med pengar? Betalar han fritidsintressen och mobil själv med de där 2.850?
    Ja, han betalar alla de saker jag nämnde i trådstart själv. Gymma är hans fritidsintresse just nu. Vill han göra nåt annat i stället får han betala det. Skulle nåt av mina barn typ elitsatsa på nån sport skulle jag nog hjälpa till med ännu mer pengar dock. 

Om han studerar vidare och tar lån får han över 13 000 per månad så om han kan leva på 2850 tror jag inte det ska vara några problem. 
  • Anonym (Hmm)

Så här tänker jag. 500 kr för nöjen, vad det än är. Gymkort 400 kr. Busskort x kr (vad det kostar per månad). Kläder för ett år utslaget per månad 500 kr. Det är den summan han borde ha. Bortskämd skulle jag alltså inte säga om han sköter sina utgifter på ett vettigt sätt, dvs verkligen köper ny vinterjacka om han behöver och så.

• Anonym (S)

Jag tycker inte att det är något att orda om Ts. 1250 räcker inte så långt om man ska betala allt själv samt roa sig. 

• Anonym (Studentmamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-18 10:42:00 följande:
    Ja, han betalar alla de saker jag nämnde i trådstart själv. Gymma är hans fritidsintresse just nu. Vill han göra nåt annat i stället får han betala det. Skulle nåt av mina barn typ elitsatsa på nån sport skulle jag nog hjälpa till med ännu mer pengar dock. 

Om han studerar vidare och tar lån får han över 13 000 per månad så om han kan leva på 2850 tror jag inte det ska vara några problem. 
    Hmm... Det blir nog en obehaglig överraskning att betala hyra, mat och studiemateriel. Inte mycket över efter det, definitivt inte 2850 om studieorten heter Uppsala Sthlm Gbg Lund/Malmö Umeå Linköping.
Svar på tråden Räcker studiebidraget?