• Anonym (Hur)

Varför är total tillit så viktigt i en relation?

Det talas ofta om att tilliten får sig en törn när det krisar i relationen. Jag har funderat mycket på det och kommit fram till att vi tolkar ordet tillit eller rättare sagt använder sig av ordet tillit på olika sätt beroende på situationen.

Därför ställer jag följande frågor till er

Är tillit något som bara finns där eller är det något vi bygger upp tillsammans?

Kan tilliten bli en fara om den är absolut`?

Finns det människor som är mer tillitsfulla än andra ?

Personligen litar jag på människor tills de bevisat motsatsen.

• Svar på tråden Varför är total tillit så viktigt i en relation?
  • Auditanne
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-02 23:07:41 följande:

Lögner och att gå bakom ryggen på varandra är vanligare än man tror i relationer enligt en amerikansk undersökning ljuger 90% för sin partner. Det är nog mer nivån av det som är varierande.

www.allas.se/relationer/forskare-alla-ljuger---du-med/133188

Att gå bakom ryggen på sin partner kan vara många saker:

* Dölja att man spenderar pengar på något som kostar lite för mycket för att det ska vara acceptabelt i den gemensamma ekonomin.

* Dölja att man smygäter onyttiga saker fast man sagt att man slutat.

* Tjuvröka.

* Tjuvdricka.

* Luncha med en kollega man finner attraktiv och spännande utan att berätta för sin partner.

* Berätta om känsliga saker i relationen för en potentiell framtida partner. 

* Prata negativt om sin partner för en potentiell framtida partner.

* Flirta med andra i hemlighet fast man sagt till sin partner att man inte gör det.

Då förstår jag mycket väl varför så många relationer går i stöpet. Låter inte sunt nånstans att vara så ohederlig. 
  • Auditanne
    Anonym (Rino) skrev 2024-04-02 22:45:09 följande:
    Alternativet är att man håller mer distans inom relationen. Vad jag ser är det mycket vanligt idag. 
    Inget illa ment men du är lite otydlig här. Vad innebär distans enligt dig och hur har detta med tillit att göra? Ge exempel?
  • Anonym (M)
    Anonym (Rino) skrev 2024-04-02 22:45:09 följande:
    Alternativet är att man håller mer distans inom relationen. Vad jag ser är det mycket vanligt idag. 
    Hur definierar du distans? Känslomässig distans? 

För mig går integritet och trygghet hand i hand. Att respektera en partners privatliv, eller vad man nu ska kalla det? Egentid? Vill inte ha en massa sms om jag är iväg någonstans, då är jag ju upptagen och fokuserad på det. Förväntar mig att det rullar på hemma och att ev problem löses utan mig. 
  • Anonym (Rino)
    Anonym (M) skrev 2024-04-03 11:34:35 följande:
    Hur definierar du distans? Känslomässig distans? 

För mig går integritet och trygghet hand i hand. Att respektera en partners privatliv, eller vad man nu ska kalla det? Egentid? Vill inte ha en massa sms om jag är iväg någonstans, då är jag ju upptagen och fokuserad på det. Förväntar mig att det rullar på hemma och att ev problem löses utan mig. 
    Tillit för mig är bara att man utgår från att den andra parten vill väl och har bådas bästa för ögonen.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Såtkrjag) skrev 2024-04-02 21:03:52 följande:

Människor är mänskliga och ingen är perfekt.
    Tillit är viktigt och att veta var man har varandra för att känna en trygghet i en relation.
    Det som är grundstenar är Ärlighet, förståelse, förlåtelse.
    I relationer som får sig en törn är det ju viktigt att man förstår varandras synvinklar. ärlighet, och att man sedan förlåter och går vidare ifrån vad det nu än är som är törnen eller det som påverkat tilliten. För att det ska bli bra igen är ju det viktigt.
    I alla relationer överlag är det ju viktigt. 

Ibland funderar jag på om det verkligen är så bra med trygghet i relationen. Då är det väldigt lätt att man tar varandra för självklara och slutar anstränga sig. 

Då är man nog illa ute, tror jag
  • Core

Är det inte så för de flesta, att tilliten finns där tills något pekar på motsatsen? med det uttalandet visar du ju på att tilliten är lika viktig för dig?

Tillit är trygghet, jag vet vem jag sover med, vem jag delar mitt liv med, vilka grundvärderingar denne har. Finns inte det är jag hellre ensam, år det så konstigt? 

• Core
    Anonym (Hur) skrev 2024-04-03 14:16:39 följande:
    Ibland funderar jag på om det verkligen är så bra med trygghet i relationen. Då är det väldigt lätt att man tar varandra för självklara och slutar anstränga sig. 

Trygghet har inget automatiskt likhetstecken med att ta för givet? Jag har full tillit till min hustru, och känner mig trygg i relationen. Ändå anstränger vi oss rätt mycket för varandra både på smått och stort, för det ena utesluter inte det andra. 
  • Anonym (Hur)
    Core skrev 2024-04-03 14:58:24 följande:
    Trygghet har inget automatiskt likhetstecken med att ta för givet? Jag har full tillit till min hustru, och känner mig trygg i relationen. Ändå anstränger vi oss rätt mycket för varandra både på smått och stort, för det ena utesluter inte det andra. 
    Du har helt rätt i att det inte sker automatiskt men det är nog ganska många som hamnar i kris och  börjat ta varandra för givna,  helt plötsligt får ett brutal uppvaknande när partnern säger att hen inte känner sig vare sig älskad eller uppskattad.
  • Anonym (Bob)
    Anonym (Hur) skrev 2024-04-03 14:16:39 följande:

Va?
    Trygghet och tillit är inte detsamma som att ta npn för given, däremot grundstenar för en lycklig och varaktig relation.

Hur långt har ditt längsta förgållande varit? Tog det slut för att du var för trygg? Vad hade du velat ändra på?
  • Anonym (Thor)
    Auditanne skrev 2024-04-02 23:35:54 följande:
    Då förstår jag mycket väl varför så många relationer går i stöpet. Låter inte sunt nånstans att vara så ohederlig. 

Du e lika osund för enligt forskaren är du oxå ohederlig. Det e alla över en kam som gäller!

Svar på tråden Varför är total tillit så viktigt i en relation?