Anonym (Mannen) skrev 2024-04-04 10:05:14 följande:
Men en känslomässigt mogen person kan hantera negativa eller oroande saker. Jag har varit i relationer där min partner tycker att man förstör stämningen när man pratar om negativa saker och att man bara ska fokusera på det positiva.
Om godisätandet är kopplat till att personen är överviktig eller har andra hälsoproblem så det ett problem om hen inte vill eller vågar prata om det. Om det däremot är en person som är i god hälsa som råkar äta mycket godis så är det ingen grej.
Att välja att inte dela med sig av saker, speciellt sånt som är känsligt, gör ju dock att man inte bygger en djup relation. Det kan väcka misstankar i vissa tillfällen så tilliten skadas och relationen drabbas.
När jag och min partner gått i parterapi så har vi alltid fått arbeta på att dela med oss mer av saker, bra som dåliga saker. Och det som rekommenderas är att man är öppen och berättar så ens partner inte ens behöver fråga
Jag tror att jag tänker på pyttesmå saker här och du tänker på större. Jag utgår inte heller ifrån vad jag själv skulle göra, utan snarare från: Vad kan man acceptera om partnern gör?
Tillit innbär ju - för mig - att man inte behöver berätta minsta lilla detalj, att partnern ändå litar på en. Okej, om ni fått jobba med det i terapi, då hade ni ju ett problem med det. I min nuvarande relation har det ALDRIG förekommit att någon av oss skulle ha sagt till den andra "varför har du inte berättat....?" eller "du har inte berättat som det var!". OM det någon gång kommer fram nåt som den andra inte visste, så är reaktionen snarare: "Det där har du ju glömt att berätta?" eller "du orkade väl inte berätta detta då.", utan någon misstanke att det skulle vara något konstigt med det.
Just övervikt, eller om det t.o.m. handlar om ätstörningar - jag har erfarenhet av det, dock av mina barn - och min erfarenhet är snarare att man absolut inte ska "kontrollera" där. Det är jätteviktigt att personen själv har viljan. Kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda med partner, eller?