• Anonym (Undrar)

Luftburen äggallergi?

Att luftburen jordnötsallergi inte finns är väl känt nu, men hur är det med luftburen äggallergi?

Vi har fått till oss från skolan, att matsäck vid utflykt inte får innehålla minsta spår av ägg på grund av elev med luftburen äggallergi. Det innebär att om jag gör en röra med majonnäs, måste majonnäsen vara äggfri. Tar barnen med pannkakor, måste dessa vara äggfria. Precis allt måste vara äggfritt. Mitt barn tyckte om att ha köttbullsmackor med sig, men jag har inte tid att göra specialsats med köttbullar som är äggfria, enbart för utflykter. 

Så frågan är, finns det luftburen äggallergi och är anpassningarna rimliga för en elev?

• Svar på tråden Luftburen äggallergi?
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-23 09:40:46 följande:
    Tillräckligt ofta för att det ska bli en påfrestning, eftersom ingenting får innehålla ägg. Jag måste gå igenom minsta innehållsförteckning för att säkerställa att ströbrödet till köttbullar inte innehåller ägg. Jag kan inte skicka med en bulle, för de är penslade med ägg.

Jag tänker att, om ett barn nu har en så allvarlig allergi att absolut ingenting får innehålla ägg, bör nog skolan säkerställa detta genom att ordna med matsäck till barnen. 
    Är inte det enklare att reda ut med skolan än här? Skolan brukar väl hålla med lunch eller mackor om de ska på utflykt under lunchtid annars men ser väl olika ut i olika kommuner 
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-23 09:57:54 följande:
    Är inte det enklare att reda ut med skolan än här? Skolan brukar väl hålla med lunch eller mackor om de ska på utflykt under lunchtid annars men ser väl olika ut i olika kommuner 
    Sedan kan det väl vara enklare att förebygga för föräldrarna innan än att ha dåligt samvete för att man var den som gjorde barnets kompis sjuk 
  • Anonym (M)
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-23 08:18:27 följande:
    Vad menar du? Om skolan har en elev med äggallergi och säger att det är orsaken så är det ju det som förbudet baseras på.
    Fast det räcker inte eftersom det inte är något fara för barnet med äggallergi så länge denne låter bli andras matsäcken, och antar jag att man som allergiker gör och att man som allergiskt barn är impräntad med att inte röra andras mat. 
  • felix le chat
    Anonym (M) skrev 2024-04-23 01:12:32 följande:
    Nej, det finns fortfarande men är extremt ovanligt. 
    Nej, det är bevisat hundra gånger om att det inte existerar.

Den enda reaktionen försökspersoner fick vid den stora studien var att vissa
    fick kli i öronen. Om det berodde på allergi eller annat gick inte att påvisa.

• Anonym (FY!)
    Tow2Mater skrev 2024-04-22 15:10:43 följande:

Oavsett, ska du ju folja de direktiv skolan ger. Du vet inte hur det allergiska barnet kan reagera.

Jag håller med.

Har en partner som har kraftig allergi, hans vänner trodde det bara vara trams/överdrivet och bjöd honom på ett livsmedel han ej tålde, han fick kraftig reaktion och kunde ej andas. Inte ok.
  • Anonym (M)
    felix le chat skrev 2024-04-23 11:36:12 följande:
    Nej, det är bevisat hundra gånger om att det inte existerar.

Den enda reaktionen försökspersoner fick vid den stora studien var att vissa
    fick kli i öronen. Om det berodde på allergi eller annat gick inte att påvisa.
    Och ändå finns det de som får anafykastisk reaktion av luftburna jordnötspartiklar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (FY!) skrev 2024-04-23 11:48:34 följande:
    Jag håller med.

Har en partner som har kraftig allergi, hans vänner trodde det bara vara trams/överdrivet och bjöd honom på ett livsmedel han ej tålde, han fick kraftig reaktion och kunde ej andas. Inte ok.
    Och din sambo valde att äta av livsmedlet, trots att han är allergisk och inte visste vad det var. Var 3 år då eller? För en vuxen människa gör inte så. 
  • Anonym (Snickarn)

Tycker också det finns en annan aspekt av det hela. Ska vi lära våra barn att inte följa de regler som finns? Visar man som förälder att man både kan skita i uppsatta regler och dessutom inte ta hänsyn till att andra har ett handikapp (även om man är tveksam till det) så både gör vi våra barn en björntjänst och oss själva. Det är ett sätt att sätta gränser och att visa respekt och medmänsklighet.

• Anonym (Skolmat)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-23 09:40:46 följande:
    Tillräckligt ofta för att det ska bli en påfrestning, eftersom ingenting får innehålla ägg. Jag måste gå igenom minsta innehållsförteckning för att säkerställa att ströbrödet till köttbullar inte innehåller ägg. Jag kan inte skicka med en bulle, för de är penslade med ägg.

Jag tänker att, om ett barn nu har en så allvarlig allergi att absolut ingenting får innehålla ägg, bör nog skolan säkerställa detta genom att ordna med matsäck till barnen. 
    Är lite nyfiken på hur det ser ut i skolans matsal. Om allt måste vara totalt äggfritt där med?
  • Anonym (Juliot)
    Anonym (Skolmat) skrev 2024-04-23 12:04:08 följande:
    Är lite nyfiken på hur det ser ut i skolans matsal. Om allt måste vara totalt äggfritt där med?
    Det är inte säkert att det allergiska barnet äter i matsalen. På vår skola finns andra utrymmen där barn kan få äta vid behov. 
Svar på tråden Luftburen äggallergi?