• Anonym (Undrar)

Luftburen äggallergi?

Att luftburen jordnötsallergi inte finns är väl känt nu, men hur är det med luftburen äggallergi?

Vi har fått till oss från skolan, att matsäck vid utflykt inte får innehålla minsta spår av ägg på grund av elev med luftburen äggallergi. Det innebär att om jag gör en röra med majonnäs, måste majonnäsen vara äggfri. Tar barnen med pannkakor, måste dessa vara äggfria. Precis allt måste vara äggfritt. Mitt barn tyckte om att ha köttbullsmackor med sig, men jag har inte tid att göra specialsats med köttbullar som är äggfria, enbart för utflykter. 

Så frågan är, finns det luftburen äggallergi och är anpassningarna rimliga för en elev?

• Svar på tråden Luftburen äggallergi?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-23 12:36:03 följande:
    För att få till en "regel" om att man är allergisk mot någonting i skolan vad gäller maten så brukar kommunen kräva ett läkarintyg (men det ser nog olika ut från kommun till kommun). Förmodligen så har föräldrar till det allergiska barnet ett intyg som bekräftar det och därför någon slags överenskommelse med skolan gällande ägg och det följer nog med barnet genom skolgången. Så regeln med ägg kommer nog inte vara bestående utan följer med individen så jag förstår inte riktigt varför du skulle vilja ändra på den regeln? Om det skulle vara så att man tillåter ägg och det inte funkar för den drabbade så kommer hen ju att dels åka dit på någon slags allergisk reaktion och sedan bli utesluten från aktiviteter med klassen. Tror inte du vill vara lärare och vara med om det, tror inte ditt barn vill vara den som gjorde kompisen sjuk och jag tror inte du heller vill vara den förälder som är ansvarig för den som gjorde barnet sjukt.
    Men då är det väl lämpligare att skolan ordnar med mat för barnen, som inte riskerar det allergiska barnets hälsa?

För övrigt hade ett barn med sig vanliga pannkakor på förra utflykten och ingenting hände. Det barnets föräldrar hade glömt bort äggförbudet. Det kanske var ren tur, eller så är förbudet på utflykter överdrivet, men oavsett så visar det ju att det är vanskligt att lägga över det ansvaret på andra föräldrar. Vi köper till exempel vanligen pasta som innehåller ägg.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-23 13:00:08 följande:
    Men då är det väl lämpligare att skolan ordnar med mat för barnen, som inte riskerar det allergiska barnets hälsa?

För övrigt hade ett barn med sig vanliga pannkakor på förra utflykten och ingenting hände. Det barnets föräldrar hade glömt bort äggförbudet. Det kanske var ren tur, eller så är förbudet på utflykter överdrivet, men oavsett så visar det ju att det är vanskligt att lägga över det ansvaret på andra föräldrar. Vi köper till exempel vanligen pasta som innehåller ägg.
    Eftersom det är skolans skyldighet att skicka med matsäck om det behövs så ja, då är det verkligen lämpligare på alla sätt. Skolan ska anordna måltider, enligt lag. Om det bara är fika för mysfaktor så kan man ju stoppa med lite allt möjligt som inte innehåller ägg, men då är det frivilligt att skicka med eller inte.
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-23 12:56:23 följande:
    Och ni har inte tänkt på att det kanske var något annat än just majs/popcorn barnet reagerade på? Det finns ju en hel del kemikalier och skit i micropopcorn som barn kanske kan vara hudkänsliga för.
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-23 12:57:37 följande:
    Eller förresten, vi tar omtag... Har ni tagit reda på om barnet är allergisk mot gräs? Majs ska tydligen kunna trigga reaktioner mot det.

Gräsallergi - Orsak, symtom och rådgivning | Testmottagningen

Majs är en annan vanlig komponent i många livsmedel och kan vara en allergisk utlösare för personer med gräsallergi.

Hon är vuxen nu och medicinerar hela pollenperioden så har bättre koll på det än jag. Reagerar på det mesta mer eller mindre under grönperioden.
    Nä när man ser hur dålig sitt barn blir så experimenterar man inte mer än nödvändigt, särskilt när de är allt för små och inte går att interagera med.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-23 13:04:18 följande:
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-23 12:57:37 följande:
    Eller förresten, vi tar omtag... Har ni tagit reda på om barnet är allergisk mot gräs? Majs ska tydligen kunna trigga reaktioner mot det.

Gräsallergi - Orsak, symtom och rådgivning | Testmottagningen

Majs är en annan vanlig komponent i många livsmedel och kan vara en allergisk utlösare för personer med gräsallergi.

Hon är vuxen nu och medicinerar hela pollenperioden så har bättre koll på det än jag. Reagerar på det mesta mer eller mindre under grönperioden.
    Nä när man ser hur dålig sitt barn blir så experimenterar man inte mer än nödvändigt, särskilt när de är allt för små och inte går att interagera med.
    Inte experimentera hemma så klart, man går väl till läkare och gör ett vanligt allergentest! Trodde det rörde sig om ett litet barn men bra att hon har koll iaf.
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-23 13:00:08 följande:

Jo jag kan också tycka att det är skolans ansvar då de äter lunch på skolan vanligtvis. Men hursomhelst kan jag ge rådet till alla föräldrar att ha en plan för att allergisk klasskompis kan komma att hälsa på hemma. Jag vet själv hur glad jag blev när mitt barns kompisar fixade mjölk och äggfria mackor till mitt barn, att mitt barn var "en i gänget" trots sin allergi.
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-23 13:05:41 följande:
    Inte experimentera hemma så klart, man går väl till läkare och gör ett vanligt allergentest! Trodde det rörde sig om ett litet barn men bra att hon har koll iaf.
    Hon var liten när det uppdagades. Allergitest ger tyvärr bara indikation på att man möjligen reagerar.
    Min andra dotter funkade det att äta äpplen under icke pollenperiod. Den mängden allergen klarade kroppen av att hantera. Under pollenperioden hade kroppen fullt upp med att hantera pollen och då kunde hon inte äta äpplen.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-23 13:10:28 följande:
    Jo jag kan också tycka att det är skolans ansvar då de äter lunch på skolan vanligtvis. Men hursomhelst kan jag ge rådet till alla föräldrar att ha en plan för att allergisk klasskompis kan komma att hälsa på hemma. Jag vet själv hur glad jag blev när mitt barns kompisar fixade mjölk och äggfria mackor till mitt barn, att mitt barn var "en i gänget" trots sin allergi.
    Skillnaden är att om jag bjuder hem ett barn gör jag det 1. av fri vilja och 2. kan jag också ha en dialog med föräldrar vad som fungerar och inte. Jag vet inte vem det här barnet är och ännu mindre vilka föräldrarna är. Och om jag visste det, är jag inte säker på att föräldrarna haft tid för samtal från 50 föräldrar som vill stämma av huruvida utflyktsmaten fungerar för deras barn.
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-23 13:19:55 följande:
    Skillnaden är att om jag bjuder hem ett barn gör jag det 1. av fri vilja och 2. kan jag också ha en dialog med föräldrar vad som fungerar och inte. Jag vet inte vem det här barnet är och ännu mindre vilka föräldrarna är. Och om jag visste det, är jag inte säker på att föräldrarna haft tid för samtal från 50 föräldrar som vill stämma av huruvida utflyktsmaten fungerar för deras barn.
    Ja självklart, lättare om man pratar med varandra 👍
    Jag kan också hålla med om att skolan ska hålla med mat även på utflykter och friluftsdagar då det ingår i deras uppdrag. Men varför tar du inte den diskussionen med skolan om du vill ha en förändring eller förbättring? Tänker att det kanske är svårt för någon här att hjälpa dig med det 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-23 13:30:03 följande:
    Ja självklart, lättare om man pratar med varandra 👍
    Jag kan också hålla med om att skolan ska hålla med mat även på utflykter och friluftsdagar då det ingår i deras uppdrag. Men varför tar du inte den diskussionen med skolan om du vill ha en förändring eller förbättring? Tänker att det kanske är svårt för någon här att hjälpa dig med det 
    För att jag ville lite på fötterna innan. Jag förväntar mig ingen förändring den här vägen, men inspiration, erfarenhet och någon som kanske vet något som jag inte vet.
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-23 13:32:18 följande:
    För att jag ville lite på fötterna innan. Jag förväntar mig ingen förändring den här vägen, men inspiration, erfarenhet och någon som kanske vet något som jag inte vet.
    Ja då förstår jag. Jag tycker det är klokt att som du säger att skolan ska hålla med mat och särskilt när de har en så pass allergisk i klassen. Lite kontroversiellt förslag men jag kan tycka att en lokal allergiförening skulle kunna hjälpa till även om du inte är medlem. De kan ju trycka på ur den allergiskes perspektiv att det lätt blir fel om ovetande föräldrar ska ha det ansvaret.
Svar på tråden Luftburen äggallergi?