• Anonym (Undrar)

Luftburen äggallergi?

Att luftburen jordnötsallergi inte finns är väl känt nu, men hur är det med luftburen äggallergi?

Vi har fått till oss från skolan, att matsäck vid utflykt inte får innehålla minsta spår av ägg på grund av elev med luftburen äggallergi. Det innebär att om jag gör en röra med majonnäs, måste majonnäsen vara äggfri. Tar barnen med pannkakor, måste dessa vara äggfria. Precis allt måste vara äggfritt. Mitt barn tyckte om att ha köttbullsmackor med sig, men jag har inte tid att göra specialsats med köttbullar som är äggfria, enbart för utflykter. 

Så frågan är, finns det luftburen äggallergi och är anpassningarna rimliga för en elev?

• Svar på tråden Luftburen äggallergi?
  • Anonym (Eh)
    Anonym (nä) skrev 2024-04-22 11:06:07 följande:
    Nej, luftburen allergi finns inte, men många tror det. Så nu tror föräldrarna till barnet det, och får förskolan att tro på det. Och så får inga ungar äta ägg längre. En typiskt tråkig spiral som bottnar i okunskap. 
    ...eller så ser man till att ta reda på fakta innan man uttalar sig så tvärsäkert. Men du kanske vet bättre än Astma- och Allergiförbundet....?

Luften är inte fri! - Allergiakademin (astmaoallergiforbundet.se)

Är man extra känslig så kan det räcka med små mängder äggprotein i luften för att utlösa en allergisk reaktion. Det kan räcka att du steker ett ägg, vispar smet till pannkakor eller lagar någon annan rätt med ägg i.

Det är väldigt ovanligt med luftburna reaktioner på äggprotein, men när det händer kan det ge kraftiga allergiska reaktioner.

• Anonym (M)
    Anonym (Juliot) skrev 2024-04-22 11:05:56 följande:

Det som kan bli med äggallergi, om jag har förstått rätt, är att om ditt barn har tagit i ägg och sen tar i tex ett handtag, så kan äggallergikern få hudutslag av att sedan ta i samma handtag. Och blir så klart mer utslag om ditt barn tar direkt på barnet i fråga. 

Riktigt allergiska kan tydligen reagera om de visas i rum målade med äggoljetemperafärg. 

Men det vore nog på sin plats med ett läkarutlåtande i ert fall. 

Nej, det händer inte. Och nej, det stämmer inte heller. Finns inga äggproteiner som ger upphov till allergiska reaktioner i de exemplen du gav. 

Varför ska ts ha ett läkarutlåtande? Hennes barn är inte äggallergiker. 
  • Anonym (M)
    Anonym (nä) skrev 2024-04-22 11:06:07 följande:
    Nej, luftburen allergi finns inte, men många tror det. Så nu tror föräldrarna till barnet det, och får förskolan att tro på det. Och så får inga ungar äta ägg längre. En typiskt tråkig spiral som bottnar i okunskap. 
    Hur vore det om du skaffade lite kunskap innan du uttalade dig?!

Luftburen allergi och även luftburen äggallergi finns men är ovanligt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-22 15:12:31 följande:
    Man måste inte ha ägg när man gör köttbullar.
    Anonym (M) skrev 2024-04-22 10:06:50 följande:
    Ja, helt orimligt. Du kan gärna be att få ta del av den bakgrund skolan baserar sitt förbud på. 
    Skolan lär bara säga att det finns barn med allergi och sedan är det klart så. Det borde man själv kunna räkna ut utan att fråga....
    Då svarar de inte på vad de baserar sitt förbud på

• Anonym (Eh)
    Anonym (M) skrev 2024-04-23 01:11:46 följande:
    Då svarar de inte på vad de baserar sitt förbud på

Vad menar du? Om skolan har en elev med äggallergi och säger att det är orsaken så är det ju det som förbudet baseras på.
  • Anonym (K)

Det är troligt att skolan tänker sig att barnen kladdar med maten och inte tvättar händerna och sprider matkladd. Är det jätteofta som de har utflykt så att det blir ett stort problem?

• Anonym (Snickarn)

Ett allergen är ett allergen oavsett vad det är. Sedan finns det de som reagerar på luftburna och/eller vid hudkontakt i väldigt olika grader. Min dotter tex reagerade på popcorn vi gjorde i micron redan när hon var några månader gammal. Först förstod vi inte varför hon låg och klöste sig blodig första gången det hände. Andra eller tredje gången såg vi sambandet med poppningen och hennes reaktion. Så då får du väl dra din slutsats själv om hur man kan reagera på ägg men tänk på att den som är allergisk kanske kommer och hälsar på dig en vacker dag och då kanske det är bra att vara förberedd på att laga mat utan ägg.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (K) skrev 2024-04-23 09:12:48 följande:

Det är troligt att skolan tänker sig att barnen kladdar med maten och inte tvättar händerna och sprider matkladd. Är det jätteofta som de har utflykt så att det blir ett stort problem?

Tillräckligt ofta för att det ska bli en påfrestning, eftersom ingenting får innehålla ägg. Jag måste gå igenom minsta innehållsförteckning för att säkerställa att ströbrödet till köttbullar inte innehåller ägg. Jag kan inte skicka med en bulle, för de är penslade med ägg.

Jag tänker att, om ett barn nu har en så allvarlig allergi att absolut ingenting får innehålla ägg, bör nog skolan säkerställa detta genom att ordna med matsäck till barnen. 
Svar på tråden Luftburen äggallergi?