• Anonym (Undrar)

Luftburen äggallergi?

Att luftburen jordnötsallergi inte finns är väl känt nu, men hur är det med luftburen äggallergi?

Vi har fått till oss från skolan, att matsäck vid utflykt inte får innehålla minsta spår av ägg på grund av elev med luftburen äggallergi. Det innebär att om jag gör en röra med majonnäs, måste majonnäsen vara äggfri. Tar barnen med pannkakor, måste dessa vara äggfria. Precis allt måste vara äggfritt. Mitt barn tyckte om att ha köttbullsmackor med sig, men jag har inte tid att göra specialsats med köttbullar som är äggfria, enbart för utflykter. 

Så frågan är, finns det luftburen äggallergi och är anpassningarna rimliga för en elev?

• Svar på tråden Luftburen äggallergi?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-23 11:59:11 följande:

Tycker också det finns en annan aspekt av det hela. Ska vi lära våra barn att inte följa de regler som finns? Visar man som förälder att man både kan skita i uppsatta regler och dessutom inte ta hänsyn till att andra har ett handikapp (även om man är tveksam till det) så både gör vi våra barn en björntjänst och oss själva. Det är ett sätt att sätta gränser och att visa respekt och medmänsklighet.

Fast nu vantolkar du. Det handlar inte om att bryta mot regler, utan i så fall om att få till en förändring av regler i de fall regler som idag finns inte behövs. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Skolmat) skrev 2024-04-23 12:04:08 följande:
    Är lite nyfiken på hur det ser ut i skolans matsal. Om allt måste vara totalt äggfritt där med?
    Anonym (Juliot) skrev 2024-04-23 12:15:49 följande:
    Det är inte säkert att det allergiska barnet äter i matsalen. På vår skola finns andra utrymmen där barn kan få äta vid behov. 
    Barnet äter i matsalen och det enda jag vet är att man inte serverar ägg. 

• Anonym (Eh)
    Anonym (M) skrev 2024-04-23 11:13:47 följande:
    Fast det räcker inte eftersom det inte är något fara för barnet med äggallergi så länge denne låter bli andras matsäcken, och antar jag att man som allergiker gör och att man som allergiskt barn är impräntad med att inte röra andras mat. 
    Jo, det räcker. Skolan har ansvar att förebygga genom att förbjuda saker som utlöser kända allergier hos eleverna. Hade varit samma sak med nötter. Man lägger inte det ansvaret på ett litet barn!
  • Anonym (Snickarn)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-23 12:19:50 följande:
    Fast nu vantolkar du. Det handlar inte om att bryta mot regler, utan i så fall om att få till en förändring av regler i de fall regler som idag finns inte behövs. 
    För att få till en "regel" om att man är allergisk mot någonting i skolan vad gäller maten så brukar kommunen kräva ett läkarintyg (men det ser nog olika ut från kommun till kommun). Förmodligen så har föräldrar till det allergiska barnet ett intyg som bekräftar det och därför någon slags överenskommelse med skolan gällande ägg och det följer nog med barnet genom skolgången. Så regeln med ägg kommer nog inte vara bestående utan följer med individen så jag förstår inte riktigt varför du skulle vilja ändra på den regeln? Om det skulle vara så att man tillåter ägg och det inte funkar för den drabbade så kommer hen ju att dels åka dit på någon slags allergisk reaktion och sedan bli utesluten från aktiviteter med klassen. Tror inte du vill vara lärare och vara med om det, tror inte ditt barn vill vara den som gjorde kompisen sjuk och jag tror inte du heller vill vara den förälder som är ansvarig för den som gjorde barnet sjukt.
  • Anonym (Eh)
    nutritionsfakta.se | kunskapsportalen om mat och halsa

Det finns i den vetenskapliga litteraturen inget beskrivet dödsfall orsakat av enbart luftburen jordnötsexponering och flera studier visar inga eller mycket lindriga symptom hos försökspersoner som utsatts för inhalations- eller hudexponering i vetenskapliga studier (3, 11). Jordnötsproteiner är helt enkelt inte luftburna.

Källorna från artikeln:

3. Greenhawt M. Environmental exposure to peanut and the risk of an allergic reaction. Ann Allergy Asthma Immunol 2018; 120: 476-81 e3.

11. Leonardi S, et al. Allergic reactions to foods by inhalation in children. Allergy Asthma Proc 2014; 35: 288-94.
  • Sunflora

Sån äggallergi finns inte. Jag hade inte upplyst skolan om att det var ägg i köttbullarna men undvikit att skicka med typ äggsmörgås för att inte skapa konflikter. 

• Anonym (Snickarn)
    Sunflora skrev 2024-04-23 12:37:44 följande:

Sån äggallergi finns inte. Jag hade inte upplyst skolan om att det var ägg i köttbullarna men undvikit att skicka med typ äggsmörgås för att inte skapa konflikter. 

Majs/micropopcorn allergi eller överkänslighet finns inte heller. Ändå reagerade vår några månaders gamla baby på det genom att klia sig blodig. Det krävdes att vi gjorde det några gånger innan vi såg sambandet. Mot vad all forskning säger så ska det inte kunna hända att en så ung person drabbas av allergisk reaktion så jag kan bara säga vad jag varit med om. Och jo det var luftburet man ger inte så små barn popcorn.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-23 12:53:32 följande:
    Majs/micropopcorn allergi eller överkänslighet finns inte heller. Ändå reagerade vår några månaders gamla baby på det genom att klia sig blodig. Det krävdes att vi gjorde det några gånger innan vi såg sambandet. Mot vad all forskning säger så ska det inte kunna hända att en så ung person drabbas av allergisk reaktion så jag kan bara säga vad jag varit med om. Och jo det var luftburet man ger inte så små barn popcorn.
    Och ni har inte tänkt på att det kanske var något annat än just majs/popcorn barnet reagerade på? Det finns ju en hel del kemikalier och skit i micropopcorn som barn kanske kan vara hudkänsliga för.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Snickarn) skrev 2024-04-23 12:53:32 följande:
    Eller förresten, vi tar omtag... Har ni tagit reda på om barnet är allergisk mot gräs? Majs ska tydligen kunna trigga reaktioner mot det.

Gräsallergi - Orsak, symtom och rådgivning | Testmottagningen

Majs är en annan vanlig komponent i många livsmedel och kan vara en allergisk utlösare för personer med gräsallergi.
Svar på tråden Luftburen äggallergi?