• Anonym (Mamma)

Hur mycket ger ni era barn i studentpresent

Jag håller på att ordna för sonens student. Jag går verkligen in för detta och vill göra bästa möjliga firande. Det är han verkligen värd som går ut med lysande betyg och verkligen kämpat. Jag har planerat flera månader med mat, fotocollage, och annat. 

När det kommer till studentpresent tänkte jag bara ge nåt litet. Han önskar sig inget och har allt han behöver. Jag vill att han ska vara motiverad att skaffa jobb och inkomst så vill inte ge pengar. Att lagra massa prylar som kan komma att behövas när han flyttar en dag känns sådär. Han pratar om att han vill resa och jobba lite utomlands innan han pluggar. 

Så jag tänkte typ en chipsskål för ett par hundra från mig och hans pappa. Ett litet minne men ger honom hellre mer senare den dag han flyttar och han vet vad han vill ha. 

hur gör ni?

• Svar på tråden Hur mycket ger ni era barn i studentpresent
  • Anonym (B)
    Anonym (Bgj) skrev 2024-04-30 15:08:31 följande:

Fick ingenting. Inte ens en present. Ingen fest. Ingenting. 

Varför skriver du då i denna tråd? Helt onödigt
  • Fjäril kär

Jag vet inte riktigt här... men känns lite som att du har en hel del förutfattade meningar kring vad han vill ha och inte vill ha? 
    Vi pratar om en helt vanlig student och inte att han landstigit på månen för NASA . 

Har han dyr och exklusiv smak och är en smula bortskämd med saker utifrån det har ni ju lite satt er själva i den sitsen.  Eller har du fått för dig att vanliga saker inte duger? 

Han kanske faktiskt BLIR genuint glad för en stekpanna i gjutjärn,  en fritös, ett armband i stål eller nya lakan?  

Hur har ni gjort på jul och födelsedag?  Hur gör andra släktingar och vänner ? 

• Anonym (f)
    SmulanFnulan skrev 2024-04-30 20:55:05 följande:

-

SmulanFnulan skrev 2024-04-30 20:55:48 följande:

-

Vi får hoppas att ungdomen i fråga i alla fall har uppfostrats med empati och är trevlig mot sina medmänniskor.
  • Anonym (f)

Jag ser inga problem med att ge något mindre nu och vara tydlig med att ungdomen får välja något senare som behövs i  *insert prisklass*. Eller inte ge något dyrt alls, det finns inget krav.

• Anonym (Mamma)
    Sasssse74 skrev 2024-04-30 18:26:19 följande:

Resväska för kommande äventyr gav jag mina barn 👍

Frågade om han vill ha ryggsäck eller resväska, men absolut inte. Vi har olika varianter i familjen redan, så han väljer den väska han behöver när han reser. Mindre väskor har han egna. Svårt när han inte vill ha nåt.
  • Anonym (Mamma)
    Bergegardh skrev 2024-04-30 20:19:54 följande:

Han vill resa och jobba lite utomlands. Du vill att han ska vara motiverad till att jobba och skaffa inkomst.

Prata mer med honom? Vart är han sugen på att resa? Varför vill han resa dit? Eller vill han bara testa att resa på egen hand? Vill han stanna längre på ett ställe eller åka runt på flera? 

Jag kände mig helt vilse efter studenten. Visste inte vad jag ville plugga till eller vad jag ville göra. Om en mogen vuxen tagit sig tid att prata med mig om vad man kan göra hade det varit guld. Inte leda mig utan lista ut vad ett bra steg hade kunnat vara för just mig. Så bygg vidare på hans resedrömmar. Vad vill han resa, vad vill han uppleva där? Måste han kanske jobba för att ha råd att åka till ett visst ställe. Hur mycket pengar tror han att han kommer behöva där. Osv. Då motiverar du honom att skaffa en inkomst. Du behöver inte nämna jobb han kan lägga ihop 1+1 själv.

När du pratar med honom kommer förslag på presenter fram. Han vill ta bra bilder på naturen utomlands( kamera, kamera-kurs, presentkort på tillhörande affär osv). Han vill lära känna den spanska kultur i spanien(spanskakurs inför resan eller annat relaterat). 

Om du köper en "är bra att ha sak" kommer han inte uppskatta det nu. Även om det kan vara användbart senare. Om du köper en "jag stöttar dina drömmar sak" kommer han vara mer motiverad att prata med dig om hans tankegångar. 

Du kan komma på en mycket bättre present än vad vi kan.

Jag pratar med honom, men han vet inte vad han vill. Men det handlar nog mest om att testa något på egen hand (med kompisar). Just nu är det också så mycket fokus på alla prov och arbeten som ska in, så inte riktigt läge att vara på honom om att göra mer detaljerade planer. 

Helt säkert är att han inte vill ha kamera eller spanskakurs. Han har sin telefon och har läst språk på gymnasiet.

• nnnnnnnn

Det blir massor med utgifter ändå med kläder, bjudning osv. så summan är inte så viktig, däremot har vi tyckt att det varit bra med en minnessak tex halsband, armband, manschettknappar eller något annat som kanske inte är så kul för stunden men går att ha glädje av länge eller längre fram.

En chipsskål kanske låter tråkig och opersonlig men det behöver det ju inte alls vara, köp något som avspeglar personligheten eller är något som man kanske inte köper till sig själv men som känns vuxet, tex kan man hitta fina skålar på kosta bodas outlet till hyfsade priser.

• Anonym (Mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-30 20:53:48 följande:
    Varsin dator fick mina tvillingar i studentpresent, det var uppskattat.
    Oj, det var dyra presenter.

Jag tänkte ge nåt för ett par hundra, utöver själva studentmottagningen och lite annat kring det. Han har just fått körkort. Så jag är inte så snål, men känns viktigt att inte skämma bort honom, utan att han lär sig bli vuxen och ta eget ansvar. (Han gör det delvis, men finna även bitar jag tycker han kunde ta mer ansvar för). 
  • Anonym (Hh)

Något inför resan?
    Många ger smycken men jag fick en digitalkamera (är ju några år sedan 😅) och ett par nya ridstövlar från föräldrar och mor- och farföräldrar. 
    Båda var mycket uppskattat och precis som jag ville ha det. Sa ifrån innan att de inte skulle köpa smycken för det använder jag inte. 
    Men en klocka var också en bra idé som någon här uppe skrev. 

En kamera för resan kanske kan vara något? Eller något annat på rese-temat. 

• Anonym (Mamma)
    SmulanFnulan skrev 2024-04-30 20:55:05 följande:

Chipsskål... Är du på riktigt? Hahahahahavavahqhsvavsvavavavavavavahavahsvavava

Va? Jag tänkte att en fin glas-skål man kan använda till chips eller sallad är trevligare än en resväska som någon föreslog. Vill han ha en väska tar han bara en lagom stor av dom vi har hemma. Och ska han samla på en servis vill han vara med och välja. En skål kan alltid komma till nytta tänkte jag, och dessutom kan han använda den redan innan han har ett egen kök om han vill. 

Vad är det för fel? Har alla så mycket pengar att man ger presenter för tusentals kronor? Ser ni inte risk att barnen blir bortskämda?
Svar på tråden Hur mycket ger ni era barn i studentpresent