• Anonym (Mamma)

Hur mycket ger ni era barn i studentpresent

Jag håller på att ordna för sonens student. Jag går verkligen in för detta och vill göra bästa möjliga firande. Det är han verkligen värd som går ut med lysande betyg och verkligen kämpat. Jag har planerat flera månader med mat, fotocollage, och annat. 

När det kommer till studentpresent tänkte jag bara ge nåt litet. Han önskar sig inget och har allt han behöver. Jag vill att han ska vara motiverad att skaffa jobb och inkomst så vill inte ge pengar. Att lagra massa prylar som kan komma att behövas när han flyttar en dag känns sådär. Han pratar om att han vill resa och jobba lite utomlands innan han pluggar. 

Så jag tänkte typ en chipsskål för ett par hundra från mig och hans pappa. Ett litet minne men ger honom hellre mer senare den dag han flyttar och han vet vad han vill ha. 

hur gör ni?

• Svar på tråden Hur mycket ger ni era barn i studentpresent
  • FuckGoggleAskMe

Något till resan? 
    Fin ryggsäck med litet hänglås, packningkuber, tvättpåse, set med tvättmedel, hygienartiklar etc för resa, litet reselakanset i siden, power bank, praktisk jacka med många fickor etc etc finns många smarta reseprylar. 

• Anonym (Jag)

Jag har redan fått två studentpresenter, pga släktingar utomlands som skickat med posten och man vet ju aldrig hur lång tid det tar. De kom igår. Den ena presenten var en rejäl lokal kokbok och den andra var 3 kg råa halvädelstenar. Perfekt för båda mina hobbies. Mamma har flaggat för att vi ska köpa nya datordelar för en för mig ännu okänd budget. Hon berättade det för att hon själv är hopplös på datorer.så på den fronten kan hon inte överraska. 

• Anonym (Jag)

Jag har redan fått två studentpresenter, pga släktingar utomlands som skickat med posten och man vet ju aldrig hur lång tid det tar. De kom igår. Den ena presenten var en rejäl lokal kokbok och den andra var 3 kg råa halvädelstenar. Perfekt för båda mina hobbies. Mamma har flaggat för att vi ska köpa nya datordelar för en för mig ännu okänd budget. Hon berättade det för att hon själv är hopplös på datorer.så på den fronten kan hon inte överraska. 

• Anonym (Emma)

Jag fick själv många delar till en servis jag fortfarande använder mycket idag (är 40) och Lasse Åberg vinglas med Musse pigg på.  tycker det var toppen att få av familj och släkt! 

en random chipsskål känns lite trist kanske som andra skriver 

• Anonym (Anna)

Ni kanske det här känns lite dyrt men om det är så att han bara har skoldator just nu så är en dator antagligen en bra present. Så tänker jag med min dotter hon går dock bara i åttan men hon kommer nog inte ha någon egen innan. Annars tänker jag nån bra flytta hemifrån present för så långt bort är det väl inte? Typ nån gryta eller början på servis som andra föreslagit. Nåt med lite mer kvalite.Det är ändå sånt man verkligen använder och har minne av länge.Tänk vad det ändrats, från att jag konfirmerade mig så fick jag typ bara flytta hemifrån grejer, nu ses det som konstigt att en 18 åring får sånt. Annars om han vill resa varför inte presentkort på ticket eller liknande?

• Bergegardh

Han vill resa och jobba lite utomlands. Du vill att han ska vara motiverad till att jobba och skaffa inkomst.

Prata mer med honom? Vart är han sugen på att resa? Varför vill han resa dit? Eller vill han bara testa att resa på egen hand? Vill han stanna längre på ett ställe eller åka runt på flera? 

Jag kände mig helt vilse efter studenten. Visste inte vad jag ville plugga till eller vad jag ville göra. Om en mogen vuxen tagit sig tid att prata med mig om vad man kan göra hade det varit guld. Inte leda mig utan lista ut vad ett bra steg hade kunnat vara för just mig. Så bygg vidare på hans resedrömmar. Vad vill han resa, vad vill han uppleva där? Måste han kanske jobba för att ha råd att åka till ett visst ställe. Hur mycket pengar tror han att han kommer behöva där. Osv. Då motiverar du honom att skaffa en inkomst. Du behöver inte nämna jobb han kan lägga ihop 1+1 själv.

När du pratar med honom kommer förslag på presenter fram. Han vill ta bra bilder på naturen utomlands( kamera, kamera-kurs, presentkort på tillhörande affär osv). Han vill lära känna den spanska kultur i spanien(spanskakurs inför resan eller annat relaterat). 

Om du köper en "är bra att ha sak" kommer han inte uppskatta det nu. Även om det kan vara användbart senare. Om du köper en "jag stöttar dina drömmar sak" kommer han vara mer motiverad att prata med dig om hans tankegångar. 

Du kan komma på en mycket bättre present än vad vi kan.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Anna) skrev 2024-04-30 18:28:43 följande:

Ni kanske det här känns lite dyrt men om det är så att han bara har skoldator just nu så är en dator antagligen en bra present. Så tänker jag med min dotter hon går dock bara i åttan men hon kommer nog inte ha någon egen innan. Annars tänker jag nån bra flytta hemifrån present för så långt bort är det väl inte? Typ nån gryta eller början på servis som andra föreslagit. Nåt med lite mer kvalite.Det är ändå sånt man verkligen använder och har minne av länge.Tänk vad det ändrats, från att jag konfirmerade mig så fick jag typ bara flytta hemifrån grejer, nu ses det som konstigt att en 18 åring får sånt. Annars om han vill resa varför inte presentkort på ticket eller liknande?

Varsin dator fick mina tvillingar i studentpresent, det var uppskattat.
Svar på tråden Hur mycket ger ni era barn i studentpresent