• Anonym (Mamma)

Hur mycket ger ni era barn i studentpresent

Jag håller på att ordna för sonens student. Jag går verkligen in för detta och vill göra bästa möjliga firande. Det är han verkligen värd som går ut med lysande betyg och verkligen kämpat. Jag har planerat flera månader med mat, fotocollage, och annat. 

När det kommer till studentpresent tänkte jag bara ge nåt litet. Han önskar sig inget och har allt han behöver. Jag vill att han ska vara motiverad att skaffa jobb och inkomst så vill inte ge pengar. Att lagra massa prylar som kan komma att behövas när han flyttar en dag känns sådär. Han pratar om att han vill resa och jobba lite utomlands innan han pluggar. 

Så jag tänkte typ en chipsskål för ett par hundra från mig och hans pappa. Ett litet minne men ger honom hellre mer senare den dag han flyttar och han vet vad han vill ha. 

hur gör ni?

• Svar på tråden Hur mycket ger ni era barn i studentpresent
  • Anonym (Mamma)
    Fjäril kär skrev 2024-04-30 23:07:08 följande:

Jag vet inte riktigt här... men känns lite som att du har en hel del förutfattade meningar kring vad han vill ha och inte vill ha? 
    Vi pratar om en helt vanlig student och inte att han landstigit på månen för NASA . 

Har han dyr och exklusiv smak och är en smula bortskämd med saker utifrån det har ni ju lite satt er själva i den sitsen.  Eller har du fått för dig att vanliga saker inte duger? 

Han kanske faktiskt BLIR genuint glad för en stekpanna i gjutjärn,  en fritös, ett armband i stål eller nya lakan?  

Hur har ni gjort på jul och födelsedag?  Hur gör andra släktingar och vänner ? 

Jo han har smak, vill inte va vad som helst och möjligen en smula bortskämd, även om jag alltid försökt hålla igen sedan han var liten, så är det inte bara jag som ger saker och pengar. 

Jul och födelsedagar ger jag oftast kläder, men kan även vara (billigare) smycken, lakan eller saker till rummet. 

Stekpanna var ett bra förslag. Tror ni det passar bättre än chipsskål?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (f) skrev 2024-04-30 23:11:45 följande:

Jag ser inga problem med att ge något mindre nu och vara tydlig med att ungdomen får välja något senare som behövs i  *insert prisklass*. Eller inte ge något dyrt alls, det finns inget krav.

Tack, det var fint. Som sagt jag lägger gärna massor av timmar på att förbereda hans studentfirande. Vill ge det lilla extra och tror det kommer bli lite utöver det vanliga. Men tänkte mig att jag ska undvika att köpa massa prylar som riskerar att bli liggande. Speciellt som han redan är på gränsen till bortskämd. Tror det kommer bli massor med prylar ändå från släkt och vänner. 
  • Anonym (K2)

Men VILL du verkligen ge honom något annat en än chips skål? Du verkar inte överväga något annat alternativ.

Har ni inte ekonomi för mer? Isf hade jag slagit in massa chipspåsar istället om han nu gillar det. Blir ett skämt istället. Chipsskål är som de andra sagt tråkigt.

Du säger att du inte ska skämma bort honom och att han ska ta eget ansvar. Sen får han välja bland alla i familjens resväskor när han ska resa. Fattat inte resonemanget?

• Anonym (K2)

Sorry såg nu att du övervägde stekpanna. Nej men snälla, köp en riktig present till grabben om du har råd. Man tar bara studenten en gång i livet. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (K2) skrev 2024-05-01 00:13:09 följande:

Men VILL du verkligen ge honom något annat en än chips skål? Du verkar inte överväga något annat alternativ.

Har ni inte ekonomi för mer? Isf hade jag slagit in massa chipspåsar istället om han nu gillar det. Blir ett skämt istället. Chipsskål är som de andra sagt tråkigt.

Du säger att du inte ska skämma bort honom och att han ska ta eget ansvar. Sen får han välja bland alla i familjens resväskor när han ska resa. Fattat inte resonemanget?

Va, lånar du inte ut din resväska till ditt barn? Blir dom mindre bortskämda om du köper en egen resväska till dom? Hur ska du veta vilken storlek och modell om du inte vet om det blir ett halvår i Madrid eller en måndag tågluff?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (K2) skrev 2024-05-01 00:16:49 följande:

Sorry såg nu att du övervägde stekpanna. Nej men snälla, köp en riktig present till grabben om du har råd. Man tar bara studenten en gång i livet. 

Riktig present? Som en slipsnål? Eller presentkort? 
  • Räkan77

Om han redan är på  gränsen till bortskämd (som väldigt många ungdomar idag är så det behöver du inte skämnas för) så kommer inte en dyr studentpresent göra varken till eller från. Det är hur ni föräldrar agerar efter studenten som kommer ha betydelse, dvs klargöra att han from i sommar får skaffa sig en egen inkomst.

Jag tror att han kommer bli besviken om han bara får en chippskål från er, och det är förståeligt med tanke på att han är van att få saker som kostar mer. Nog har ni råd att köpa något för ett par tusen med tanke på hur du beskriver er ekonomi? Känns onödigt att riskera att han ska känna sig besviken när du har planerat studentmottagningen under så lång tid. Tror du kommer att ångra dig om han blir det. Även om han inte säger något så kommer du märka det.

• Lönnsirap

Jag lider med dig. Det är verkligen inte lätt att köpa något till en människa i den fasen av livet, där man både känner dem väldigt väl, men där de också är på väg till att bli mer självständiga. 

Jag tycker inte att stekpanna, eller chipskål är bra presenter. Visst är det bra med hjälp att starta upp vuxenlivet, men han lär ju då den typen av presenter av andra.

Han har ju körkort och mobil, men har han en cykel? Finns det något som skulle passa honom såväl nu, som om några år? Hörlurar? 

Om prisklassen är 3-700:- säger jag en bok. 

Och sen tycker jag också du ska tagga ner angående "den perfekta dagen" och presenten. Hur du än gör kommer det ju finnas utrymme för kritik, utifrån att det fortfarande bor en hel del tonåring i en student. Det kommer tyvärr finnas utrymme för besvikelse, hur du än gör. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-30 23:47:34 följande:
    Oj, det var dyra presenter.

Jag tänkte ge nåt för ett par hundra, utöver själva studentmottagningen och lite annat kring det. Han har just fått körkort. Så jag är inte så snål, men känns viktigt att inte skämma bort honom, utan att han lär sig bli vuxen och ta eget ansvar. (Han gör det delvis, men finna även bitar jag tycker han kunde ta mer ansvar för). 

För mig är studenten ett viktigt firande. En dator är ju idag heller ingen lyx utan en nödvändighet att ha när man studerar.

Men visst var det en dyr present.

Av gästerna fick de flytta hemifrån grejer, porslin, kastruller , öl och vinglas . De flesta köpte rätt fina och dyra saker.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 00:10:48 följande:
    Tack, det var fint. Som sagt jag lägger gärna massor av timmar på att förbereda hans studentfirande. Vill ge det lilla extra och tror det kommer bli lite utöver det vanliga. Men tänkte mig att jag ska undvika att köpa massa prylar som riskerar att bli liggande. Speciellt som han redan är på gränsen till bortskämd. Tror det kommer bli massor med prylar ändå från släkt och vänner. 
    En bra resväska är ju en jättebra present! 
Svar på tråden Hur mycket ger ni era barn i studentpresent