• Anonym (Mamma)

Hur mycket ger ni era barn i studentpresent

Jag håller på att ordna för sonens student. Jag går verkligen in för detta och vill göra bästa möjliga firande. Det är han verkligen värd som går ut med lysande betyg och verkligen kämpat. Jag har planerat flera månader med mat, fotocollage, och annat. 

När det kommer till studentpresent tänkte jag bara ge nåt litet. Han önskar sig inget och har allt han behöver. Jag vill att han ska vara motiverad att skaffa jobb och inkomst så vill inte ge pengar. Att lagra massa prylar som kan komma att behövas när han flyttar en dag känns sådär. Han pratar om att han vill resa och jobba lite utomlands innan han pluggar. 

Så jag tänkte typ en chipsskål för ett par hundra från mig och hans pappa. Ett litet minne men ger honom hellre mer senare den dag han flyttar och han vet vad han vill ha. 

hur gör ni?

• Svar på tråden Hur mycket ger ni era barn i studentpresent
  • Fjäril kär
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 00:06:32 följande:
    Jo han har smak, vill inte va vad som helst och möjligen en smula bortskämd, även om jag alltid försökt hålla igen sedan han var liten, så är det inte bara jag som ger saker och pengar. 

Jul och födelsedagar ger jag oftast kläder, men kan även vara (billigare) smycken, lakan eller saker till rummet. 

Stekpanna var ett bra förslag. Tror ni det passar bättre än chipsskål?
    En grillpanna i gjutjärn med lite passande redskap till är en jättebra present och kan ju uppmuntra till att vilja laga mat. Kostar inga dyra pengar heller. 
  • Anonym (T)

Ge honom en guldring med datumet för studenten ingraverat. Det verkar han vara värd.

• Anonym (Mamma)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-01 08:26:23 följande:
    En bra resväska är ju en jättebra present! 
    Trots att han sagt att han INTE vill ha det? 
  • Anonym (Mamma)
    Fjäril kär skrev 2024-05-01 08:56:05 följande:
    En grillpanna i gjutjärn med lite passande redskap till är en jättebra present och kan ju uppmuntra till att vilja laga mat. Kostar inga dyra pengar heller. 

När det gäller gjutjärn vs teflon vet jag mycket väl att han föredrar teflon. vi har både och hör hemma. Detta är nåt vi pratat om flera gånger. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Bgj) skrev 2024-04-30 15:08:31 följande:

Fick ingenting. Inte ens en present. Ingen fest. Ingenting. 

Vad hemskt. Vad saknade du mest? present eller fest?
  • Kvinna7

Om han vill resa är väl pengar en bra grundplåt? Märkta "resa". Ok om han nu har allt, men han har tagit sig igenom skolan och nu vidare i livet. Några tusen och en flaska bubbel skulle jag ge. När min son tog studenten för 6 år sedan fick han 10 000 av oss som han investerade i aktier som i sin tur ökat bra. 

• Anonym (Ui)

La ett par tusen på en riktigt bra resväska och lite annat, hon planerade att resa efter studenten. 

• Anonym (K2)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 00:30:11 följande:
    Riktig present? Som en slipsnål? Eller presentkort? 
    Nej, alltså något som gör det märkbart att detta är verkligen speciellt. Vad brukar han få i födelsedagspresent och till Jul av er? En studentpressent borde överträffa detta.

Han har klarat av skolan, går ut i vuxen livet. Ni firar en prestation, inte något som kommer på rutin oavsett hur man beter sig och vad man gör.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (K2) skrev 2024-05-01 10:47:42 följande:
    Nej, alltså något som gör det märkbart att detta är verkligen speciellt. Vad brukar han få i födelsedagspresent och till Jul av er? En studentpressent borde överträffa detta.

Han har klarat av skolan, går ut i vuxen livet. Ni firar en prestation, inte något som kommer på rutin oavsett hur man beter sig och vad man gör.
    Jag tänkte att det mer är symboliskt. En minnessak. Kläder, skor, lakan och liknande brukar han få till jul och födelsedag. Därav tänkte jag en fin klassisk glasskål som han kan ha hela livet. Han kommer även att få tillgång till sitt vuxenkonto med ganska mycket pengar. Men det är redan hans pengar som han t.ex fått i doppresen och liknande. Som står i mitt namn. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 10:59:23 följande:
    Jag tänkte att det mer är symboliskt. En minnessak. Kläder, skor, lakan och liknande brukar han få till jul och födelsedag. Därav tänkte jag en fin klassisk glasskål som han kan ha hela livet. Han kommer även att få tillgång till sitt vuxenkonto med ganska mycket pengar. Men det är redan hans pengar som han t.ex fått i doppresen och liknande. Som står i mitt namn. 
    En fin, klassisk glasskål är något annat än en chipsskål för några hundralappar. 
Svar på tråden Hur mycket ger ni era barn i studentpresent