• Anonym (Borderlina)

Är jag svagbegåvad?

Jag kan ett par "partytricks" (vill jag kalla det) jonglera med tre bollar(clementiner osv) gå.på händer, en del akrobatiska grejer...men varenda grej tar liksom månader och jag övar mycket om jag vill lära mig nåt. Men tex. en sån sak som att jonglera med 3 tar ett par dagar att lära sig egentligen. För mig tog det ett par MÅNADER. Liksom allt tar sån tid, var samma som barn lärde mig inte cykla och simma förrän jag var typ 10. 

Är det ett tecken på begåvningshandikapp?

• Svar på tråden Är jag svagbegåvad?
  • AndreaBD
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-05-01 17:35:44 följande:
    Googlade och det är svårighet med samordnade rörelser. Så ja kanske dyspraxi? Kommer ihåg när jag ville lära mig kip up (ett sexigt sätt att ställa sig från liggande på) hade så svårt att ta i lagom och ramlade framåt hur många ggr som helst, liksom började pä rygg men istället för art stå upp var jag på mage som i en armhävning:/

Nån form av motoriska fel måste jag ha
    Vet du vad? Det går att träna upp ganska mycket. Det är inte något som du bara har.

Jag har själv haft dålig koordination i grunden. Sedan gick jag på aerobics (och även på Zumba och liknande senare). Det tog något år eller så. Men sedan kunde jag stegen - och om jag går på något nytt, kanske nån danskurs, så har jag lättare att lära mig stegen, för att jag liksom har lärt mig de vanligaste stegen i dans och aerobics. Så, det är inte ens "färskvara", utan jag har verkligen blivit smidigare när det gäller liknande aktiviteter. 
  • Anonym (Swashbuckler)
    Anonym (B) skrev 2024-05-01 17:18:22 följande:

Det tar INTE bara några dagar att lära sig jonglera! Förvånad

Jo? Tog en eftermiddag typ, att jonglera med tre bollar. 

Cykla på enhjuling var också rätt lätt.
  • Anonym (Nope!)
    Anonym (V) skrev 2024-05-01 17:14:11 följande:

Nej. Svagbegåvad innebär intellektuella inlärningssvårigheter.

Det du pratar om som att jonglera och gå på händer har med koordination/balans att göra. Det tog dig kanske månader att lära dig men de flesta människor kan inte göra dessa saker.

Cykla handlar om balans och att våga, samma med simma, och det är inga konstigheter att lära sig det senare. Finns många vuxna som inte kan det.

Jag är äckligt allmänbildad, menar verkligen - äckligt. Kan lite om allt men inte allt om något egentligen. Spöar alla i TP eller På spåret eller ... ja du fattar,
    Har även koordination och balans för att spela fotboll och vara riktigt duktig och stadig på skridskor.Kan inte jonglera en fotboll men kan slå en långpassning rätt på foten på mottagaren. Kan skruva en frispark som Beckham - MEN, kan fan inte jjonglera, inte stå på händer, inte dansa...
    Hur kan det vara så?
    Är duktig på språk men totalt värdelös på matte.
    Kan laga allt som inte har med elektronik att göra
    Känner mig som en grottgubbe i en digital värld, haha
  • Anonym (Nope!)

Med andra ord - du är inte svagbegåvad just för det- alla hat olika begåvningar och är bra på olika saker helt enkelt. 
    Sedan kan det ju vara att vi båda har talanger som inte riktigt "räknas!"
    Vem söker någon som kan jonglera eller vet vad onomatopoetisk betyder och som dessutom är en jävel på skridskor och frisparkar?
    Marknaden känns smal, haha

• Anonym (Borderlina)
    Anonym (Nope!) skrev 2024-05-01 21:51:21 följande:

Med andra ord - du är inte svagbegåvad just för det- alla hat olika begåvningar och är bra på olika saker helt enkelt. 
    Sedan kan det ju vara att vi båda har talanger som inte riktigt "räknas!"
    Vem söker någon som kan jonglera eller vet vad onomatopoetisk betyder och som dessutom är en jävel på skridskor och frisparkar?
    Marknaden känns smal, haha

:) Brukar showa för min man och ibland bonus. Senaste skillsen human flag och dragonfly sit-ups. Men sånt är lite lättare är mer styrka och att väga lite än koordination/motorik. Så även om det tar lång tid det med så beror det på att jag är för svag bara.
  • Skyline86
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-05-01 17:07:18 följande:
    Är jag svagbegåvad?

Jag kan ett par "partytricks" (vill jag kalla det) jonglera med tre bollar(clementiner osv) gå.på händer, en del akrobatiska grejer...men varenda grej tar liksom månader och jag övar mycket om jag vill lära mig nåt. Men tex. en sån sak som att jonglera med 3 tar ett par dagar att lära sig egentligen. För mig tog det ett par MÅNADER. Liksom allt tar sån tid, var samma som barn lärde mig inte cykla och simma förrän jag var typ 10. 

Är det ett tecken på begåvningshandikapp?

Nej, det är det inte. Vi lär oss småsaker under resans gång och att lära sig alla dessa och applicera dem tar tid.
  • Cathariiina

Det där är ju praktiska, fysiska, kroppsliga grejor. De har att göra med din styrka, din fysiska kondition, din kroppskoordination, samt inte minst dina möjligheter att öva på dessa färdigheter.

Det KAN vara problem med de bitarna också, vid vissa tillstånd som även ofta är förenade med begåvningshandikapp, som CP-skada och Downs syndrom. Men i övrigt har dessa saker inget alls med den teoretiska begåvningen att göra. Tänk på Stephen Hawkin till exempel! 

Om du vill veta om du är begåvningshandikappad, är det nog bättre att du gör ett IQ-test. Fast att döma av ditt inlägg, så tror jag inte att du är det.

• Anonym (Nope!)
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-05-01 22:14:43 följande:
    :) Brukar showa för min man och ibland bonus. Senaste skillsen human flag och dragonfly sit-ups. Men sånt är lite lättare är mer styrka och att väga lite än koordination/motorik. Så även om det tar lång tid det med så beror det på att jag är för svag bara.
    Say what?? Innebär vad?
  • Anonym (Borderlina)
    Anonym (Alma) skrev 2024-05-01 17:51:44 följande:

Autistisk kanske? Då är det inte ovanligt att man har motoriska svårigheter, dessutom är det många autister som har svårt för skolan eftersom man tänker annorlunda (saktare t ex) och därför inte får rätt hjälp. 

Motorik och rörelse (autismforum.se)

Har testats för det. Men har ej autism. Däremot blir jag rätt ofta kallad det och folk tror det av nån anledning.
  • Anonym (Borderlina)
    Anonym (Nope!) skrev 2024-05-01 22:26:55 följande:
    Say what?? Innebär vad?
    Human flag är att man hänger i armarna fast uy på sidan vågrät inte lodrät och dragonfly sit up är en slags magövning som är väldigt svår/krävande.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-05-02 01:24:12 följande:
    Human flag är att man hänger i armarna fast uy på sidan vågrät inte lodrät och dragonfly sit up är en slags magövning som är väldigt svår/krävande.
    Låter hur svårt som helst!

Mvh 118 i IQ
  • Anonym (H)
    Anonym (Borderlina) skrev 2024-05-02 01:24:12 följande:
    Coolt! 
Svar på tråden Är jag svagbegåvad?