• Anonym (Flärare)

Får en förskollärare klä sig i svart?

Jag har arbetat i förskolor i nästan 20 år. Är nu närmare 50 och märker att föräldrars krav ökar.
    Igår ville en mamma till ett barn prata enskilt med mig. Hon upplevde det konstigt att jag ofta klär mig svart och att det inte uppskattades av henne och hennes man. 
    Det stämmer att jag ofta har svarta bekväma kläder. Dels för att jag arbetar med mycket skapande material med barnen och ofta har barn nära under måltider då det spills mat och dryck. Jag tycker själv att det känns bäst att ha tåliga kläder och JAG tycker att svart är en tålig färg. Försökte förklara men det gick inte fram. Hon skulle prata med min chef. Det får hon gärna göra, mina arbetskläder betalar jag själv. 
    Undrar ändå... Bedömer ni era barns pedagoger så hårt?

• Svar på tråden Får en förskollärare klä sig i svart?
  • Anonym (Steff)

Man kan inte vara all till lags, det kommer alltid var någon som stör sig på nått. 

Självfallet får du klä dig i vilken färg du vill 

• Anonym (Föräldraskap)
    Anonym (Flärare) skrev 2024-05-09 12:33:34 följande:
    Får en förskollärare klä sig i svart?

....

Undrar ändå... Bedömer ni era barns pedagoger så hårt?

Ja, en förskollärare bör ju ha på sig de kläder som funkar för verksamheten och svart är ju en färg som vissa gillar.

Nä, jag går inte runt och dömer förskolepedagoger eller andra pedagoger för klädsel. Och precis som "lärare" påpekar så är det oförskämt.

Jag jobbar med människor och hade berättat för min chef om att klagomål är på ingång och vad det troligen gäller. Ibland är är det bättre att inkomma med detta först, så att chefen är beredd.
  • Anonym (En mamma)

Alltså. Det är hon som är helt knäpp. Bara strunta i det. 

• Anonym (Flärare)
    Anonym (E) skrev 2024-05-09 12:50:11 följande:

Helt absurt! Jag avundas inte personalen i förskolor och skolor idag. Vissa föräldrar beter sig helt skamlöst mot personalen som om de vore deras privata tjänstefolk. 

Nu är min son snart stor men nej, jag skulle aldrig ha tänkt så när han var liten. Det enda jag brydde mig om var hur personalen drev verksamheten och betedde sig mot barnen. Jag har både dåliga och bra erfarenheter av det men jag var aldrig respektlös mot personalen. 

Det enda klädesplagg jag skulle invända mot är niqab. I övrigt har man inte med personalens klädsel att göra. 

Är föräldrarna möjligen antroposofer? 

Det är en vanlig kommunal förskola och föräldrarna verkar inte ha någon extrem syn på annat än att mina kläders färg retar upp dem. 
  • Anonym (Flärare)
    Anonym (Föräldraskap) skrev 2024-05-09 12:54:05 följande:
    Ja, en förskollärare bör ju ha på sig de kläder som funkar för verksamheten och svart är ju en färg som vissa gillar.

Nä, jag går inte runt och dömer förskolepedagoger eller andra pedagoger för klädsel. Och precis som "lärare" påpekar så är det oförskämt.

Jag jobbar med människor och hade berättat för min chef om att klagomål är på ingång och vad det troligen gäller. Ibland är är det bättre att inkomma med detta först, så att chefen är beredd.
    Jag har berättat för min chef som undrade om det kan vara något annat egentligen. Det vet ju inte jag, har svårt att tro det men vad vet man. Det framkommer kanske. Har en god relation med barnet och trodde att den var god även med föräldrarna.
  • Kvinna7

Dummaste jag hört! Så länge du är hel och ren utan utmanande kläder är det upp till dig vad du har på dig. Punkt. Väldigt kränkning mot dig och jag hoppas din rektor även talar om det för de föräldrarna. 

• Anonym (OMG!)
    Anonym (Flärare) skrev 2024-05-09 12:54:43 följande:
    Det är en vanlig kommunal förskola och föräldrarna verkar inte ha någon extrem syn på annat än att mina kläders färg retar upp dem. 
    Låt mig gissa; mamman är en sån som går klädd i nyanser av beige och alltid har nygjorda naglar? Svart passar inte in i hennes estetik och instagram-flöde?
  • Anonym (M)
    Anonym (Flärare) skrev 2024-05-09 12:54:43 följande:
    Alla människor har sina små egenheter. Skönt ändå att de inte klagar på en massa annat också.

Och självklart har de ingen rätt att bestämma vilka färger förskolepersonalen ska klä sig i. De får lära sig att leva med dina svarta kläder. 
  • Anonym (...)

Under hela min uppväxt har jag alltid velat arbeta med barn, men precis innan jag skulle hoppa på lärarutbildningen vart jag gravid, började hänga här och insåg vilka föräldrar som finns där ute, hörde runt lite och fick höra historier från förskolor och skolor, men det här var nog bland det sjukaste klagomålet jag hört

• Jemp

Eh va?
    Mitt barn går på en förskola där arbetsgivaren står för ytterkläder för personalen. De är svarta. 

I övrigt har det funnits personal med (och utan såklart) regnbågsfärgat hår, hijab, förlängda naglar, smink jag inte velat ha själv, urringning, osv. Inget att bry sig om. I den mån man lägger märke till det är det väl mest bra för barnen att lära sig att människor ser olika ut. De flesta varierar mellan alltifrån sommarklänning till friluftsbyxor. 

Svar på tråden Får en förskollärare klä sig i svart?