• Anonym (Flärare)

Får en förskollärare klä sig i svart?

Jag har arbetat i förskolor i nästan 20 år. Är nu närmare 50 och märker att föräldrars krav ökar.
    Igår ville en mamma till ett barn prata enskilt med mig. Hon upplevde det konstigt att jag ofta klär mig svart och att det inte uppskattades av henne och hennes man. 
    Det stämmer att jag ofta har svarta bekväma kläder. Dels för att jag arbetar med mycket skapande material med barnen och ofta har barn nära under måltider då det spills mat och dryck. Jag tycker själv att det känns bäst att ha tåliga kläder och JAG tycker att svart är en tålig färg. Försökte förklara men det gick inte fram. Hon skulle prata med min chef. Det får hon gärna göra, mina arbetskläder betalar jag själv. 
    Undrar ändå... Bedömer ni era barns pedagoger så hårt?

• Svar på tråden Får en förskollärare klä sig i svart?
  • ElaineBenes

Men oj, är detta ett skämt eller? 
    Föräldern ska väl fullkomligt skita i vilken färg du har på dina kläder! Varför i hela världen ska de ha synpunkter på det?

Jag har nästan bara svarta kläder, tänker att det är klassiskt neutralt och passar ihop. Är mest bekväm i svarta kläder också och ingen jävel ska komma och säga till mig att det inte skulle passa sig. Skulle jag gå och må dåligt för att någon annan har andra preferenser? 

Den enda gången man kanske skulle ha något att säga är om kläderna är rent olämpliga att utöva verksamheten med. Svårt att ta en skogstur i höga klackskor eller att leka med och hjälpa barnen på gården i en tajt aftonklänning. 

• ElaineBenes
    Anonym (Alice) skrev 2024-05-10 07:08:45 följande:
    Svart är en bra bas för att det passar till allt - precis som vitt, men svart är smartare då det döljer fler fläckar och inte så lätt blir missfärgat. Men - sedan kombinerar man väl med något plagg i färg? Eller det ser jag som normalt i alla fall. I alla fall en färgglad schal och/eller strumpbyxor + hårskena.
    Men färgglada strumpbyxor? Det är väl mer uppseendeväckande än svarta? Som en clown menar du?
  • Anonym (Alice)
    ElaineBenes skrev 2024-05-11 13:28:43 följande:
    Men färgglada strumpbyxor? Det är väl mer uppseendeväckande än svarta? Som en clown menar du?
    Inte på ett dagis. Där blir det roligt. Om jag skulle arbeta på dagis, skulle jag ha på mig mjuka, sköna, bekväma plagg i glada färger och roliga mönster. Typ så här (menar inte att det måste vara just Gudrun Sjödén, som är rätt dyra):

Design av centrallager i USA för Gudrun Sjödén - ProFlow
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Alice) skrev 2024-05-10 05:11:27 följande:

Nu låter det inte som att du klär dig som någon dödspunkrockare, om du inte har förtigit något här - som att du dessutom har hemska piercingar och tatueringar, eller massor med svart runt ögonen och ett allmänt härjat utseende. Sådant tycker jag inte är lämpligt. Man ska inte heller se ut som om man kommer direkt ifrån budoaren...

Med detta sagt, så tycker jag att det känns naturligt att klä sig lite kvinnligt och färgglatt, med fina eller roliga mönster när man arbetar med barn. Barnbibliotekarierna på vårt bibliotek är alltid klädda så... och när vi var tvungna att besöka en barnklinik i Tyskland en gång, hade alla sjuksköterskorna tröjor med glada, färgglada lustiga dinosaurier, och doktorn hade en likadan slips samt en dinosaurie i bröstfickan på läkarrocken! :)

Om man kan göra tillvaron lite lättare för barn, så är det väl ett litet pris att betala, eller? Det är ju bara på arbetstiden, och på fritiden kan man klä sig som man vill. Du skulle inte få klä dig hur du ville om du arbetade på t.ex. en bank, en advokat- elelr mäklarfirma eller på ett flygbolag heller.  

Men dom företagen tillhandahåller arbetskläder
  • Holy93

Jag själv bryr mig inte det minsta om vad förskolepersonalen har på sig, så länge de inte skulle komma till arbetet i trosor och bh. Mina barn är i aktuell ålder och många personal där har svart. Jag antar att det är just pga spill, söll, snor, sand, lera, solkräm osv. Det är enklast och oftast billigast att hitta kläder i svart, för många får inte betalt för kläderna de har på arbetet utan är kostade ur deras egna ficka.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-05-16 21:30:12 följande:
    Men dom företagen tillhandahåller arbetskläder
    Sjukhusen ja, men inte svenska bibliotek. 
  • SmallLionheart
    Anonym (Alice) skrev 2024-05-11 13:17:04 följande:
    Där håller jag inte med. Jag skulle ha protesterat emot både kvinnan med nosringen och tatueringarna - så smaklöst och vulgärt, och dessutom korkat att inte ta ut redpektive dölja detta på arbetsplatsen - och kvinnan som anser att hon måste täcka sig helt och hållet, för att inte vara den som väcker mäns syndiga tankar... Ingendera av dessa två ytterligheter hade varit någon bra förebild för mina barn, och särskilt då min dotter. 

Kvinnan med knytblus och liten scarf - om hon alls existerar - måste ha mycket arbete med tvätt och strykning i det arbetet! Skrattande

Jag tycker inget av det är varken smaklöst eller vulgärt. Det enda som de medför är att mina barn i tidig ålder lär sig att människor kommer i oändligt många olika förpackningar, men att vi dömer dem efter deras handling och inte utseende.

Det lär också mina barn att de har rätt att själva få välja vem och hur de vill bli som personer. Det lär oss också att hantera personer som inte tänker som vi, men att det är okej ändå. 

• Jemp
    Anonym (Alice) skrev 2024-05-11 13:17:04 följande:
    Där håller jag inte med. Jag skulle ha protesterat emot både kvinnan med nosringen och tatueringarna - så smaklöst och vulgärt, och dessutom korkat att inte ta ut redpektive dölja detta på arbetsplatsen - och kvinnan som anser att hon måste täcka sig helt och hållet, för att inte vara den som väcker mäns syndiga tankar... Ingendera av dessa två ytterligheter hade varit någon bra förebild för mina barn, och särskilt då min dotter. 

Kvinnan med knytblus och liten scarf - om hon alls existerar - måste ha mycket arbete med tvätt och strykning i det arbetet!  // Skrattande
    Är det inte bättre för din dotter att få se att människor är olika så hon kan lära sig respektera människor oavsett?
  • Anonym (Alice)
    Jemp skrev 2024-05-17 13:32:55 följande:
    Är det inte bättre för din dotter att få se att människor är olika så hon kan lära sig respektera människor oavsett?
    Jag tycker inte att man behöver respektera alla människor. Det kan tvärtom vara bra att lära sig kännetecknen för när man ska vara på sin vakt.

Tänk Saga, 20, som mördades av sin somaliske pojkvän när hon var höggravid med hans barn, för att han inte vågade berätta hemma att han gjort en kvinnan gravid utanför äktenskap. Om hennes mamma hade varnat henne för män från hederskulturer, så hade hon levt idag.

Likaså är det ingen superbra idé för en tjej att bli en pingla i något kriminellt MC-gäng. Bra att lära sig att känna igen hur de brukar se ut. Överhuvudtaget ska man akta sig för är kriminella och våldsamma män, som väldigt ofta har tatueringar i halsen, på ansiktet och på händerna, samt anaboluppblåsta muskler. Detta borde någon ha lärt Lotta Rudholm, så hade hon levt idag. Jag skulle kunna sitta här resten av dagen och rada upp sådana exempel. 
  • Anonym (Alice)
    SmallLionheart skrev 2024-05-17 13:17:09 följande:

Jag tycker inget av det är varken smaklöst eller vulgärt. Det enda som de medför är att mina barn i tidig ålder lär sig att människor kommer i oändligt många olika förpackningar, men att vi dömer dem efter deras handling och inte utseende.

Det lär också mina barn att de har rätt att själva få välja vem och hur de vill bli som personer. Det lär oss också att hantera personer som inte tänker som vi, men att det är okej ändå. 

Är det bättre att ingen vill anställa dina ungar då, när de ska ut i den riktiga världen, där inte du jobbar, med sina uttänjda örsnibbshål, nosringar och knogtatueringar? Håller man allt sådant inom området som går att dölja med vanliga kontorskläder (om man måste ha det alls), så får man ett lättare, rikare och mindre begränsat liv. På arbetstid bör man alltid kunna se ut så här, om arbetsgivaren begär det:

Personal Service | Emirates Executive
Svar på tråden Får en förskollärare klä sig i svart?