• Anonym (Hjälpatttänka)

    En trea väldigt sent?

    Hur hade ni gjort?

    Har två barn, nu 4 och 6. Är 44 år,mannen 40. Har precis fått reda på att jag är gravid igen. 

    Trodde faktiskt inte det skulle hända, med tanke på min ålder. Dumt nog (eller vad man ska säga)  körde vi oskyddat några gånger och ja, här är vi. Tydligen är jag mer fertil än jag någonsin trodde.

    Hur hade ni gjort? Vi har ett bra och stabilt förhållande, bra ekonomi och boende mm. 

    Men det känns SENT för min del, även om jag inte var ung med de andra. 

    Hur hade ni andra resonerat?

  • Svar på tråden En trea väldigt sent?
  • BellaDonnna
    Anonym (Hjälpatttänka) skrev 2024-05-10 15:38:12 följande:
    Det är sånt vi också funderar över. De stora är ju precis mer självgående och leker bra med varann.

    Vi har väl sagt förr dock att hade jag varit yngre hade en trea kanske varit något vi diskuterat, även om vi känt att två barn är bättre för vårt miljösamvete och tid att kunna verkligen finnas där för dem. Däremot hade det varit något vi nog diskuterat då mer ordentligt. Nu är vi ju dock här där vi är och måste ta ett beslut 

    Jag har väl egentligen ingen egen lust att gå igenom en abort, samtidigt som jag också har en oro för just att jag kommer vara gammal på riktigt som mamma nu, och funderingar hur det påverkar familjen.

    Och ja, superkorkat att inte vara noggrannare innan, men med tanke på att jag är 44 och inte ens hade ägglossningskänningar så kändes risken låg. 
    Bara du och din man vet om ni vill och känner att ni orkar. Känner ni ja så kör. Många är äldre idag, det avgörande här bör vara om ni vill. Om du skulle vara vi säger 38 hur hade du gjort då? Utgå från det istället och häng inte upp dig på åldern, tydligen tycker din kropp att du kan få barn fortfarande. 
  • BellaDonnna
    BellaDonnna skrev 2024-05-10 16:06:10 följande:
    Bara du och din man vet om ni vill och känner att ni orkar. Känner ni ja så kör. Många är äldre idag, det avgörande här bör vara om ni vill. Om du skulle vara vi säger 38 hur hade du gjort då? Utgå från det istället och häng inte upp dig på åldern, tydligen tycker din kropp att du kan få barn fortfarande. 
    För övrigt hade jag behållt om jag hade samma förutsättningar som dig. MEN det grundar ju sig naturligtvis i att man vill och orkar. Har två tonåringar och hade älskat att få vara med om en resa till.
  • Anonym (Drömmen)

    Jag hade utan tvekan behållt. 

    Vi fick vårt barn för 5 år sedan efter en många år lång kamp. Jag är nu äldre än vad du är och har insett att jag är för gammal för att ge mig in i IVF svängen igen.
    Hade jag idag blivit gravid spontant, vi har inte skyddat oss på över 10 år så chansen skulle vara mikroskopisk skulle lyckan vara total. 

    Jag tänker att lever man i en relation och dessutom redan har barn ser jag ingen anledning att inte behålla. Ekonomiskt går det oftast att få ihop om man inte har det väldigt tajt redan, skulle väl vara om din hälsa inte klarar en graviditet.

  • EpicF

    Personligen hade jag behållt. Tycker inte att det är "för sent" att vara 44-45 vid en graviditet/förlossning. 

    Men du ska följa det du själv vill. 

  • Anonym (Hjälpatttänka)

    Tack för många svar och tankar.

    Vi ska fundera. Hade jag varit 5 år yngre och i samma sits hade jag aldrig tvekat. Att jag tvekar är just dels det sociala, att vara en äldre mamma på riktigt sas. Sen också att vi kommit ur den riktiga minibarnsåldern med sömnbrist och så.

    Men det tar emot i hjärtat att tänka abort alltså 

  • Anonym (Hu)
    Anonym (d) skrev 2024-05-10 11:49:31 följande:

    I den ålder hade jag valt bort fler barn.
    Jag var 36 med sista och tyckte att det var gränsfall till för gammalt.


    Vadå gammalt. Man är ju då bara 56 när ungen är 20. 56 är ej gammalt. 
  • Studentpappa
    Anonym (Hjälpatttänka) skrev 2024-05-10 15:38:12 följande:
    Det är sånt vi också funderar över. De stora är ju precis mer självgående och leker bra med varann.

    Vi har väl sagt förr dock att hade jag varit yngre hade en trea kanske varit något vi diskuterat, även om vi känt att två barn är bättre för vårt miljösamvete och tid att kunna verkligen finnas där för dem. Däremot hade det varit något vi nog diskuterat då mer ordentligt. Nu är vi ju dock här där vi är och måste ta ett beslut 

    Jag har väl egentligen ingen egen lust att gå igenom en abort, samtidigt som jag också har en oro för just att jag kommer vara gammal på riktigt som mamma nu, och funderingar hur det påverkar familjen.

    Och ja, superkorkat att inte vara noggrannare innan, men med tanke på att jag är 44 och inte ens hade ägglossningskänningar så kändes risken låg. 
    De jag känner hade tonåringar och hade helt andra planer för framtiden än blöjbarn. De använde också skydd enligt vad dom sa iaf. Men som sagt när man sitter där så är det såklart inte lika enkelt längre, ingen av dom gjorde abort.

    Sen är väl chansen större att det är fler än en också då äldre kvinnor har fler ägg? Det var också caset för de jag känner... Cool
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Drömmen)
    Anonym (Hjälpatttänka) skrev 2024-05-10 16:46:56 följande:

    Tack för många svar och tankar.

    Vi ska fundera. Hade jag varit 5 år yngre och i samma sits hade jag aldrig tvekat. Att jag tvekar är just dels det sociala, att vara en äldre mamma på riktigt sas. Sen också att vi kommit ur den riktiga minibarnsåldern med sömnbrist och så.

    Men det tar emot i hjärtat att tänka abort alltså 


    Nej, tänk inte på det. Folk ska inte då döma dig för hur gammal du är som mamma. Du är dessutom långt från ensam.
    Men om det hänger på att du inte har hälsan att hänga med på fotbollsträningar eller liknande om några år så då bör du fundera. 
  • SmulanFnulan

    Det ni tar höjd för nu är att ni får ett friskt barn. Vad händer om ni får ett barn som är multisjukt och kräver 200 % av er? Risken missbildningar och annat ökar ofattbart mycket i takt med stigande ålder. Jag vet att det är en känslig fråga men jag tycker det är viktigt att ni har med det i vågskålen.

Svar på tråden En trea väldigt sent?