• Anonym (Gigi)

Ni som är långtidssjukskrivna för ångest/depression, skäms ni inte?

Hej! Det här är inte en tråd menad att provocera utan jag är genuint nyfiken.

I vårt samhälle har vi ju som bekant allt fler som sjukskriver sig för utmattning/depression/ångest. Och jag har FULL förståelse ombdet är kort tid, men FLERA ÅR? Det är fullständigt sjukt och innan jag får kommwntarer om "okunnighet" kan jag säga att jag arbetat inom vården med just osykiskt sjuka så jag VET vad det innebär att ha tunga diagnoser.

Jag pratar inte om psykoser wller djupa depressioner utan folknso utan problem klarar vardagen men av mågo anledning inte '"kan" jobba. Min kusins fru har varit sjukoensionär för nägon "ångestproblematik" sedan 35-årsåldern mwn att ha tre barn och gå på flera aktiviteter med dem i veckan DET klarar hon samt att ha flera aktiviteter själv. 

Blir så arg att dessa parasiter som stjäl resurser från de som är sjuka på RIKTIGT. Sjjälvklart är det i slutändan vårdens fel att detta ens GÅR. 

Förr i tiden hade dessa människor jobbat som alla andra för att de hade behlvt för att överleva och ironiskt nog må bättre själva.

Så till er långtidssjukskrivvna för psykisk ohälsa (pratar INTE psykoser, bipolaritet etc) hur skäms ni inte?

• Svar på tråden Ni som är långtidssjukskrivna för ångest/depression, skäms ni inte?
  • Agda90
    Anonym (M) skrev 2024-05-13 19:30:18 följande:
    Men snälla, ångest och hur man hanterar den skiljer sig åt. Jag har gått så många gånger till jobbet att jag tappat räkningen med ångest och illamående, overklighetskänslor, skakningar, vill bara gråta och man måste bara ta sig igenom dagen. Som någon annan skrev så handlar det om vilken arbetsmoral och pliktkänsla man har. 
    Man ska i första hand prioritera sin hälsa. Att gå till jobb i det tillstånd som du beskriver är att med flit vilja köra sig i botten. Har inget med arbetsmoral och pliktkänsla att göra. 

Att gå till jobb i ett sådant tillstånd kan dessutom utsätta andra för fara (beroende på vad du arbetar med). Jag hade inte velat åka taxi med en chaufför som mår så. Eller ha en sjuksköterska som ska ta hand om mig på akuten
  • Anonym (Gigi)
    Agda90 skrev 2024-05-14 09:35:35 följande:
    Man ska i första hand prioritera sin hälsa. Att gå till jobb i det tillstånd som du beskriver är att med flit vilja köra sig i botten. Har inget med arbetsmoral och pliktkänsla att göra. 

Att gå till jobb i ett sådant tillstånd kan dessutom utsätta andra för fara (beroende på vad du arbetar med). Jag hade inte velat åka taxi med en chaufför som mår så. Eller ha en sjuksköterska som ska ta hand om mig på akuten
    Ja man kanske inte är lämplig som taxuchaufför eller kirurg men det finns fler jobb.
  • Agda90
    Anonym (Gigi) skrev 2024-05-14 13:26:54 följande:
    Ja man kanske inte är lämplig som taxuchaufför eller kirurg men det finns fler jobb.
    Och i min bok så finns det fler jobb där man INTE är lämplig med ett sådant mående.
    Men först och främst ska man ta hand om sig själv. Mår man så som du beskriver så kommer kroppen att ge upp helt en vacker dag och det är extremt plågsamt att ta sig tillbaka ifrån. Det är inte någon hjältefason att ignorera varningssignaler från kroppen. 
  • Cox Orange

Spännande tråd. Att samhället inte tillgodosett dina behov? Samhället är ju vi alla som lev i verkligheten just nu. Vad bidrar du själv med till andra som lever i detta nu?  

• Anonym (Lina)

Efter att ha jobbat med sjukskrivningar på en vc under ett tag så upplever jag att det i dagens läge är mycket svårt att få igenom sjukersättning eftersom alla medicinska behandlingar ska vara utredda och pat ska inte kunna jobba med något anpassat arbete. För att komma dit måste pat genomgå alla möjliga utredningar, arbetsförmåge bedömningar, möten i varierande förnedrande grad. Sen blir det arbetsträning och en oerhörd mängd handläggare på diverse myndigheter och vårdinrättningar som jobbar med att försöka få ut personen i någon form av sysselsättning. Många människor vandrar runt i den karusellen i åratal. 
    Diagnosen utmattningssyndrom finns inte i andra länder fö men här är den vanlig. Tror det döljer sig många andra diagnoser i den som t ex npf. Men psykiatrin i Sverige fungerar så dåligt så pat får inte rätt hjälp från början. Istället går personen sjukskriven, får olika "insatser" med mycket varierande framgång. Tror få "friska" personer skulle utsätta sig för detta för att få leva på bidrag som trots allt inte är så fett.

• Anonym (Mm)
    Anonym (Gigi) skrev 2024-05-14 09:00:12 följande:
    Jag vet ingenting om DIN historia. Jag har aldrig förnekat att alla som är sjukskrivna för psykiska besvär är latmaskar. Däremot har jag både på jobbet och det privata observerat många som  väljer att spela offer vilket är en orättvisa jag påpekar. Att ha begränsad arbetsförmåga oh behlva anpassning är inte detsamma som att inte ha någon alls. Hur blir du inte provocerad av att folk tar sig an det heltidsarbete som är att ha barn utan att ha arbetat en dag i sitt liv?Du verkar väldigt säker på att sådant inte förekommer, förstår faktiskt inte var den säkerheten kommer ifrån?
    Jag vet ju inte, eftersom jag inte har barn, men kan tänka mig att egen familj det inte blir samma som förutsättningarna och miljön som på en arbetsplats på många sätt. Barnen kanske ger en mycket energi och kraft och kärlek som inte ett jobb kan göra så att det ger mer än bryter ner en så att säga
  • Anonym (Therese)
    EpicF skrev 2024-05-13 20:56:33 följande:
    Det där är alldeles för svårt för ts att förstå.
    Ja så är det!
    för kunskapen och hjälpen på RIKTIGT inom detta brister stort i vårt land men orsakar många och livslångt lidande för den som drabbas.
    Säger bara, TS själv är faktiskt i riskzonen att bli drabbad så som hon kör över sig själv och andra.
    Jag var själv som ung otroligt driven och högpresterande och lyssnade inte på signalerna och PANG, i 40 års åldern small det till första gången och andra gången några år senare.
    Nu lever jag bara till hälften, på jobbet, sedan är all energi slut sedan flera månader tillbaka. 
  • Anonym (Sjukpensionär)
    Reclaimyourself skrev 2024-05-14 03:45:16 följande:
    Och hur förväntar du dig att din sjukdom ska tas på allvar av medmänniskor och vårdpersonal om du jämt visar ett glatt och trevligt yttre och inte visar hur dåligt du mår??! Jag är förtidspensionär pga psykisk ohälsa och jag blir tagen på allvar eftersom jag är ärlig med hur dåligt jag mår ibland. Frågar nån hur jag mår en dag när jag mår piss så säger jag det rakt ut och ber dem att inte fråga mer. Men så har jag heller aldrig haft svårt att få sjukersättning, inte bara en utan två gånger! Första gången sade jag upp den, men hade inga problem med att få tillbaka den. Ser du sambandet? Förstår mig inte på dem som klagar över att ingen tar deras ohälsa på allvar och samtidigt visar upp en glad och positiv fasad för omgivningen!
    Jag behöver inte vara otrevlig för att förklara hur det fungerar. De flesta förstår ändå, när jag förklarar. Jag har aldrig behövt sitta och gråta för att få sympati eller sjukersättning.

Det är folk som TS som inte förstår, för de vill inte förstå. 
  • Anonym (Sjukpensionär)
    Agda90 skrev 2024-05-14 09:35:35 följande:

Om jag har en riktig ångestdag som jag kallar det så  vet jag inte vad jag heter eller hittar till badrummet i min egna lägenhet. 
  • Anonym (gg)

Nej, det har jag varit i 1.5 år av mitt liv, i övrigt är jag aldrig sjukskriven, arbetar dessutom 125% nu, så jag har med råge tagit igen det om man ska se det så.

Dessutom berodde det på arbetsmiljö, och det ser jag inte som mitt personliga problem överhuvudtaget.

Svar på tråden Ni som är långtidssjukskrivna för ångest/depression, skäms ni inte?