• Anonym (Gigi)

Ni som är långtidssjukskrivna för ångest/depression, skäms ni inte?

Hej! Det här är inte en tråd menad att provocera utan jag är genuint nyfiken.

I vårt samhälle har vi ju som bekant allt fler som sjukskriver sig för utmattning/depression/ångest. Och jag har FULL förståelse ombdet är kort tid, men FLERA ÅR? Det är fullständigt sjukt och innan jag får kommwntarer om "okunnighet" kan jag säga att jag arbetat inom vården med just osykiskt sjuka så jag VET vad det innebär att ha tunga diagnoser.

Jag pratar inte om psykoser wller djupa depressioner utan folknso utan problem klarar vardagen men av mågo anledning inte '"kan" jobba. Min kusins fru har varit sjukoensionär för nägon "ångestproblematik" sedan 35-årsåldern mwn att ha tre barn och gå på flera aktiviteter med dem i veckan DET klarar hon samt att ha flera aktiviteter själv. 

Blir så arg att dessa parasiter som stjäl resurser från de som är sjuka på RIKTIGT. Sjjälvklart är det i slutändan vårdens fel att detta ens GÅR. 

Förr i tiden hade dessa människor jobbat som alla andra för att de hade behlvt för att överleva och ironiskt nog må bättre själva.

Så till er långtidssjukskrivvna för psykisk ohälsa (pratar INTE psykoser, bipolaritet etc) hur skäms ni inte?

• Svar på tråden Ni som är långtidssjukskrivna för ångest/depression, skäms ni inte?
  • Reclaimyourself
    Anonym (Gigi) skrev 2024-05-12 22:11:25 följande:
    Varför väljer man att skaffa barn när det innwbär ett heltidsjobn? Varför satsar man inte på att bli arbetsför istället för att låta staten försörja ens barn också? 

Jag har träffat folk med alla tänkbara diagnoser  ochh de du räknar upp ovan och det är OERHÖRT sällsynt som de invalidiserar för en hel livstid. Korta perioder på några veckor, visst. Därefter är det snarare pga sysslolösheten som det är svårt att komam tillbaka och inte diagnosen i sig. Det finns oerhört många möjligheter till anpassat arbete och att jobba så lite som 2 timmar per dag.

Om du tycker jag är okunnig, har du hört talas o det försäkringsmedicinska beslutsstödet? Där står det väldigt sällan att långa sjukskrivningar är motiverade.
    Jag håller med dig om en sak, nämligen att det är den långa sysslolösheten som gör det så svårt att komma tillbaka! Trust me, I know! Att gå hemma i långa perioder är så invalidiserande! Daglig verksamhet vägrar jag, det är modernt slaveri och man tvingas ihop med folk med alla slags handikapp.. inget som är bra för mig alls! 

Innan jag blir ifrågasatt om varför jag inte jobbar; jag har inte fått välja! Det har varit läkare och Försäkringskassan som valt åt mig! Och jag har blivit motarbetad av ovan nämnda varje gång jag velat få in en fot på arbetsmarknaden.
  • Anonym (3)
    Reclaimyourself skrev 2024-05-16 20:31:45 följande:
    Jag håller med dig om en sak, nämligen att det är den långa sysslolösheten som gör det så svårt att komma tillbaka! Trust me, I know! Att gå hemma i långa perioder är så invalidiserande! Daglig verksamhet vägrar jag, det är modernt slaveri och man tvingas ihop med folk med alla slags handikapp.. inget som är bra för mig alls! 

Innan jag blir ifrågasatt om varför jag inte jobbar; jag har inte fått välja! Det har varit läkare och Försäkringskassan som valt åt mig! Och jag har blivit motarbetad av ovan nämnda varje gång jag velat få in en fot på arbetsmarknaden.
    Har en fråga. Menar verkligen inte att vara otrevlig. Men hur stoppar dem dig från at jobba?
  • Reclaimyourself
    Anonym (3) skrev 2024-05-16 20:33:25 följande:
    Har en fråga. Menar verkligen inte att vara otrevlig. Men hur stoppar dem dig från at jobba?
    Svar: ja! De tror att jag inte kan nånting alls bara för att jag är diagnosticerad med Asperger och ADD! Och så finns det många som får avslag på ansökan om sjukersättning EFTER ATT DE DÖTT!!! Detta samhälle är helt enkelt som ett stort dårhus med himlen som tak!! Och detta är pga att det är såna som delar TS inställning, som styr det här landet! Så fruktansvärt tragiskt så jag finner inga ord!!! 😩😫
  • Anonym (3)
    Reclaimyourself skrev 2024-05-16 21:17:52 följande:
    Svar: ja! De tror att jag inte kan nånting alls bara för att jag är diagnosticerad med Asperger och ADD! Och så finns det många som får avslag på ansökan om sjukersättning EFTER ATT DE DÖTT!!! Detta samhälle är helt enkelt som ett stort dårhus med himlen som tak!! Och detta är pga att det är såna som delar TS inställning, som styr det här landet! Så fruktansvärt tragiskt så jag finner inga ord!!! 😩😫
    Varför söker du inte bara jobb själv, utan inblandning av arbetsförmedlingen? IInte kan du hindra dig från att själv söka jobb?
  • Anonym (Deprimerad)

Jag har heller aldrig riktigt fattat hur de har lyckats få till den här långtidssjukskrivningen som pågår år efter år efter år efter år?. Jag har mått pyton i hela mitt liv, med svår ångest, nedstämdhet och numera ptsd. har fått sjukskrivning max 2 månader när det var som värst men har jobbat, jobbat och jobbat heltid och mer än så med mitt usla mående. 

Jag fattar verkligen inte och dessutom? mår man verkligen bättre av att gå hemma????

• Reclaimyourself
    Anonym (3) skrev 2024-05-16 21:19:46 följande:
    Varför söker du inte bara jobb själv, utan inblandning av arbetsförmedlingen? IInte kan du hindra dig från att själv söka jobb?

Ingen skulle anställa mig eftersom jag fuckade upp gymnasiet och saknar yrkesutbildning och erfarenhet. Har inget CV eller några referenser alls att visa upp. Skulle du vilja anställa någon som mig?? Jag skulle aldrig anställa mig själv om jag var arbetsgivare!
  • Anonym (3)
    Reclaimyourself skrev 2024-05-16 21:24:05 följande:

Ingen skulle anställa mig eftersom jag fuckade upp gymnasiet och saknar yrkesutbildning och erfarenhet. Har inget CV eller några referenser alls att visa upp. Skulle du vilja anställa någon som mig?? Jag skulle aldrig anställa mig själv om jag var arbetsgivare!
    Läs en yrkeshögskoleutbildning. 

Varför pluggade du inte på komvux direkt efter gymnasiet? Och sökte jobb/studier direkt efter? 
  • Reclaimyourself
    Anonym (3) skrev 2024-05-16 21:30:30 följande:
    Läs en yrkeshögskoleutbildning. 

Varför pluggade du inte på komvux direkt efter gymnasiet? Och sökte jobb/studier direkt efter? 
    Många frågor, jag orkar inte förklara. Sorry! Min livshistoria kräver en hel tjock bok för att man ska förstå! Jag har länge tänkt på att skriva en självbiografi, och: det är ju ett jobb eller hur? :) Gäller bara att få tummen ur röven och börja! :)
  • Anonym (?)

Empati är ju också en egenskap.
    Att tycka att någon ska skämmas över ohälsa är ju kanske på något sätt också en form av egenskap. Den känslan är ju sjukare än någon form av annan ohälsa.
    Skämmes ta mig fan!

• Anonym (M2)

Problemet är att det är svårt att avgöra vilka personer som verkligen lider av sitt tillstånd och är gravt begränsade kontra de som förmodligen skulle kunna sköta ett vanligt jobb. För båda grupper finns och allt däremellan också. Många gånger är det nog heller inte medvetet från patientens sida utan man har helt enkelt fastnat i tänket kring sin diagnos och tappat tilltron till den egna förmågan. 

Någon dag kanske det kommer bli möjligt att mäta även psykisk ohälsa och stresstillstånd, hur individen upplever känslor osv. Då kan man få en bättre förståelse.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Ni som är långtidssjukskrivna för ångest/depression, skäms ni inte?