• Anonym (Gigi)

Ni som är långtidssjukskrivna för ångest/depression, skäms ni inte?

Hej! Det här är inte en tråd menad att provocera utan jag är genuint nyfiken.

I vårt samhälle har vi ju som bekant allt fler som sjukskriver sig för utmattning/depression/ångest. Och jag har FULL förståelse ombdet är kort tid, men FLERA ÅR? Det är fullständigt sjukt och innan jag får kommwntarer om "okunnighet" kan jag säga att jag arbetat inom vården med just osykiskt sjuka så jag VET vad det innebär att ha tunga diagnoser.

Jag pratar inte om psykoser wller djupa depressioner utan folknso utan problem klarar vardagen men av mågo anledning inte '"kan" jobba. Min kusins fru har varit sjukoensionär för nägon "ångestproblematik" sedan 35-årsåldern mwn att ha tre barn och gå på flera aktiviteter med dem i veckan DET klarar hon samt att ha flera aktiviteter själv. 

Blir så arg att dessa parasiter som stjäl resurser från de som är sjuka på RIKTIGT. Sjjälvklart är det i slutändan vårdens fel att detta ens GÅR. 

Förr i tiden hade dessa människor jobbat som alla andra för att de hade behlvt för att överleva och ironiskt nog må bättre själva.

Så till er långtidssjukskrivvna för psykisk ohälsa (pratar INTE psykoser, bipolaritet etc) hur skäms ni inte?

• Svar på tråden Ni som är långtidssjukskrivna för ångest/depression, skäms ni inte?
  • Sanna43
    Anonym (Therese) skrev 2024-05-13 15:22:05 följande:

Det här får mig verkligen att tvivla på om du verkligen ÄR läkare och har arbetat inom psykiatrin??!!!
    Det första som oftast tar först stryk när man har drabbats av utmattning är just ARBETSMINET.
    Hur ska det då vara möjligt att ens studera??!!
    Och VAD och vilken hjälp kan patienten förvänta sig av vården att få arbetsminnet tillbaka??!! 

Jag har en kronisk sjukdom sedan 20 år tillbaka och har mina svåra skov till och från och försöker till minsta cell anstränga mig för att vara en tillgång på jobbet och inte vara hemma i onödan MEN jag kommer alltid att ha ett försvagat arbetsminne och kommer troligtvis aldrig bli densamma igen och VET att fortsätter jag att pressa mig som jag gör i dagsläget är jag EXTREMT rädd för värre problem.
    Jag är helt ensamstående med ett barn och måste gå till jobbet för att försörja oss och behålla mitt arbete men skulle behöva ha ett lättare arbete för att inte bli sjukare än jag är.
    Jag är även närmare 60 år, så VAD är doktorns rekommendationer för mig så jag håller till pensionen?

Tacksam för svar.

Såklart han ej är läkare. Han försöker ju pressa folk till självmord. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Gigi) skrev 2024-05-13 08:36:12 följande:
    Du har blivit daltad med. Varför tar du inte ett jobb där du kan helt ekler delvis jobba hemifrån som många gör?
    Daltad med, hur menar du nu? Tycker verkligen inte att jag blivit daltad med. Jag ger aldrig upp och jag kämpar. Men den perioden i mitt liv när jag mådde så dåligt att jag fick magsmärtor, stress, kräktes, tappade aptit och panikångest så funkade det inte att jobba. Inte ens då gav jag upp, det var en läkare som börja undersöka mig med gastroskopi och andra prover osv.. Men hittade inget fel, tillslut blev jag sjukskriven för stress. Blev omplacerad på jobbet, fick trappa ner på sjukskrivningen efter en tid, började lyssna på min kropp och problemen med magen försvann.

Varför ska jag byta jobb när jag har hittat en lösning som funkat bra för både mig och arbetsgivaren? Jag sover middag även hemma men på jobb blir jag ännu tröttare pga intryck och får jag vila så går det bra. Att jobba hemifrån skulle inte funka heller då jag behöver tydliga instuktioner, är social till en viss gräns och inom det jag är utbildad till är det omöjligt att arbeta hemifrån. Jag har helt enkelt slutat förlita mig på psykiatrin. Har istället känt efter vad min kropp klarar av, hittat lösningar för att vardagen ska bli så bra som möjligt. 

Har två diagnoser och har inte samma ork som friska. Men inte ger jag upp ändå. 
  • Anonym (Mm)

Jo jag skäms för det och det är alltid jobbigt när det kommer på tal speciellt med nya människor. Jag borde egentligen inte skämmas för jag kan inte göra något (mer) åt saken men det känns ändå skämmigt. Man känner sig så misslyckad.

• Anonym (S)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-13 13:59:21 följande:
    Precis och det är så det ska vara. Jag lovar och garanterar att om folk bara jobbade så skulle de må så mycket bättre. 

Jag skulle aldrig kunna sitta hemma på bidrag, jag skulle dö av ågren. 

Man kan inte må bra hela jävla tiden heller, livet är upp och ner. 
    Du skulle dö av ågren för att du är frisk. En människa som är sjukskriven kan absolut känna sig uttråkad eller sakna det sociala. Tror de allra flesta vill vara friska och klara av ett jobb. Men alla är inte frisk som dig och då tar det enormt med energi och livslusten att gå till jobbet. Tänk dig själv när du har som mest feber, och har noll energi och livslusten inte är på topp. Skulle du då tycka att det är hållbart att vara på arbetet? Tänk dig då att känna så och gå till jobbet varje dag. 
  • EpicF
    Anonym (Gigi) skrev 2024-05-13 08:32:16 följande:
    Jag jobbar inte inom psykiatrin längre och systemet i sverige är sådant att jag som individ knappasr kan importera bättre metoder från utlandet.

Jag hade fin kontakt med mina patienter för det mesta men du missar en viktig sak. För att hjälpa någon måste VILJAN finnas hos den som behöver hjälp. Jag har många gånger stött på patienter som av olika anledningar vägrat t.ex arbetsträna och gå hos arb. terapeut. På fritiden hade många av dessa inga problem att gå på konserter, fotbollsmatcher etc trots att det på  sjukintyget stod att de inte klarar av NÅGOT buller omkring sig öht (för att ALLA jobb innebär buller, verkligen?)
    Det var väl jävligt tur det. 
  • EpicF
    Anonym (Gigi) skrev 2024-05-13 08:33:47 följande:
    Jag är läkare, så ja. Bland annat.
    Du läkare? Tillåt mig skratta. Ska du dra historian om Rödluvan också? 😅
  • Anonym (Mmmmm)

Jag tänker inte säga att jag håller med ts men med tanke på två av mina (fd?) vänner skulle jag önska att folk inte blir sjukskrivna så fort de släpper några tårar hos doktorn. 

De som behöver vara sjukskrivna/sjukpensionärer ska vara det för de pallar antagligen inte för trycket att jobba. 

Men som dessa nämnda vänner, båda har -oberoende av varandra- fnittrat och sagt hur skönt det är att slippa jobba numera. En är sjukskriven på heltid och en är sjukpensionär och båda har öppet sagt att det behövdes bara släppas några tårar så fick de första sjukskrivningen. Och så har det fortsatt...

Jag som jobbar livet ur mig och i princip aldrig hinner göra något kul med mina barn (förutom en lördag då och då) blir ganska less av att höra på deras berättelse. "Idag har vi varit på museum och imorgon ska vi till Köpenhamn och bara mysa. Så skönt att det är fredag därefter, då ska jag hämta barnen vid 12 och så åker vi till simhallen."

Den ena får ut precis lika mycket som mig som jobbar och den andra någon 500hundring mindre. Ja, det är ganska surt faktiskt. 

Att det (snart) är fd vänner beror på att jag sa vad jag tänkte när den ena kritiserade mig hårt för att jag inte hämtade direkt efter skolan utan mitt barn fick vara kvar på förskolan tills vi kunde hämta vid 17:30. 
    Orden hon använde var: "Men du fattar väl att du behöver finnas där för barnen, se till att lösa det med en sjukskrivning, du kommer nog på något."

Om vill alla ska gråta en skvätt och sedan vara sjukskrivna år efter år, vem ska då betala in skatt till vård, skola, försvar och allt annat? 

Och det är ingen idé att kritisera mig och säga att jag avskyr alla som är sjukskrivna för det gör jag inte. Det ska bara inte missbrukas!

• Anonym (Gigi)
    EpicF skrev 2024-05-13 16:26:13 följande:
    Jag resonerade som du innan min erfarenhet på psyket.
  • Anonym (T)
    EpicF skrev 2024-05-13 16:26:13 följande:
    Han avslöjar sig själv om inte annat genom att ta upp sin kusins fru som exempel. Om han varit läkare så hade han kunnat göra en analys av patienters sjukskrivningar i Egen erfarenhet.
  • Anonym (Gigi)
    Anonym (Mmmmm) skrev 2024-05-13 16:58:52 följande:

Jag tänker inte säga att jag håller med ts men med tanke på två av mina (fd?) vänner skulle jag önska att folk inte blir sjukskrivna så fort de släpper några tårar hos doktorn. 

De som behöver vara sjukskrivna/sjukpensionärer ska vara det för de pallar antagligen inte för trycket att jobba. 

Men som dessa nämnda vänner, båda har -oberoende av varandra- fnittrat och sagt hur skönt det är att slippa jobba numera. En är sjukskriven på heltid och en är sjukpensionär och båda har öppet sagt att det behövdes bara släppas några tårar så fick de första sjukskrivningen. Och så har det fortsatt...

Jag som jobbar livet ur mig och i princip aldrig hinner göra något kul med mina barn (förutom en lördag då och då) blir ganska less av att höra på deras berättelse. "Idag har vi varit på museum och imorgon ska vi till Köpenhamn och bara mysa. Så skönt att det är fredag därefter, då ska jag hämta barnen vid 12 och så åker vi till simhallen."

Den ena får ut precis lika mycket som mig som jobbar och den andra någon 500hundring mindre. Ja, det är ganska surt faktiskt. 

Att det (snart) är fd vänner beror på att jag sa vad jag tänkte när den ena kritiserade mig hårt för att jag inte hämtade direkt efter skolan utan mitt barn fick vara kvar på förskolan tills vi kunde hämta vid 17:30. 
    Orden hon använde var: "Men du fattar väl att du behöver finnas där för barnen, se till att lösa det med en sjukskrivning, du kommer nog på något."

Om vill alla ska gråta en skvätt och sedan vara sjukskrivna år efter år, vem ska då betala in skatt till vård, skola, försvar och allt annat? 

Och det är ingen idé att kritisera mig och säga att jag avskyr alla som är sjukskrivna för det gör jag inte. Det ska bara inte missbrukas!

Fy fan. Man vill ju inte tro att det är är sant. Tyvärr har jag många idioter till kollegor som tillåter sånt. Man orkar liksom inte ta striden.
Svar på tråden Ni som är långtidssjukskrivna för ångest/depression, skäms ni inte?