• Anonym (Mamma)

Tacka för att han hämtade?

Pappan hämtade sjukt barn i skolan på min vecka och är nu arg över att jag inte tackade... alltså, det är väl lika mycket hans barn oavsett vilken vecka det är? Jag ser inte hur det var en tjänst till mig, utan för vårt barn som inte var i skick att ta sig hem själv. Jag har av olika anledningar inte körkort, så kunde inte hämta. Han bor dessutom bara minuter från skolan...

• Svar på tråden Tacka för att han hämtade?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (L) skrev 2024-05-15 13:43:57 följande:
    Hade det framkommit i TS hade det varit begripligare.
    Varför? Jag har aldrig förväntat mig att han ska tacka för att jag tar hand om mina barn. Att han kunde förvänta sig det slog mig öht inte.
  • Anonym (F)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-15 13:34:18 följande:
    Han hjälpte inte mig, han hjälpte vårt barn. Hade varit en helt annan sak om någon annan ryckt in, men inte hennes egen pappa.
    Nej, han hjälpte DIG att hämta barnet. Annars hade hon inte kommit hem, för det var annars DU som hade gjort det. Hade hon kunnat ta sig hem på egen hand så hade det varit henne han hjälpte men nu var det faktiskt dig och ingen annan. Spelar ingen roll att det är hans dotter.
  • Anonym (F)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-15 13:36:01 följande:

Jag har hjälpt barnen fler gånger än jag kan räkna på hans veckor, det har det aldrig tackats för, varför är det här annorlunda? Det är hans barn lika mycket som mina.

Du är ansvarig för ditt eget beteende och han för sitt.
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-15 13:47:48 följande:
    Ingen princip, men jag tycker att han är fånig som blir arg över en sån sak. Han gjorde sitt eget barn en tjänst, varför ska jag tacka för det? Tanken slog mig inte ens att det är något att tacka för. Det var inte jag som bad honom hämta heller, det ringde hon själv om. Hon är femton, inte ett småbarn som behöver passas på.
    Jag skulle säga precis det du säger här till honom. Sedan skulle jag göra en djup  charmant bugning och säga tack. Så får han som han vill. 
  • Anonym (F)
    Ingen princip, men jag tycker att han är fånig som blir arg över en sån sak. Han gjorde sitt eget barn en tjänst, varför ska jag tacka för det? Tanken slog mig inte ens att det är något att tacka för. Det var inte jag som bad honom hämta heller, det ringde hon själv om. Hon är femton, inte ett småbarn som behöver passas på.
    Ok, men den detaljen om ålder hade varit bra att veta innan! Om HON bad om skjuts så ska du inte tacka nej.
  • Anonym (René)

Jag är uppfostrad till att tacka i olika situationer och det är bara så det är och för mig hade det kommit per automatik att tacka för hjälpen i din situation.
    .
    Han kunde ha varit ännu värre och sagt - Din vecka, ditt problem att  lösa. Något jag har hört flera uttala.

Jag möter då och då tråkiga bemötanden av min omgivning där man inte tackar där jag tex har underlättat för  personen i fråga, rätt tråkig utveckling.
    Jag tackar och är en god förebild för mina barn,
    att man sen inte får samma tillbaka, ja det får man leva med men givetvis tråkigt.

I ditt fall hade jag nästa gång jag hjälpt honom faktiskt kunnat säga att ett tack alltid värmer.

• Tukt
    Är det en 15-åring är det såklart rimligt att det är 15-åringen som tackar. Tackar inte denne, så är det kanske en del av uppfostran som saknas.
    Men generellt bör man bestämma sig om det är en princip eller om man ska vara pragmatisk.
  • Anonym (Pappa)

Klart du ska tacka, han har ju satt barnet framför sig själv och dig framför sig, det var din vecka, rent juridiskt har han inte föräldraansvar denna veckan, det är du som är ensam vårdnadshavare när det är din vecka, hur fick han ens reda på att barnet behövde hämtas undrar jag, fsk ska ringa dig när det är din vecka.

Jag är så less på alla er kvinnor som ska både ha kakan kvar och äta upp den. Lev ditt liv på egna ben, det är vad det betyder att skilja sig, då tappar man snuttefilten man hade och får ta eget ansvar.

• Jemp

Ett tack är väl rimligt och trevligt oavsett.
    Det är ju gemensamt ansvar men du kunde uppenbarligen inte ta det, han löste situationen. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-05-15 17:43:25 följande:

Klart du ska tacka, han har ju satt barnet framför sig själv och dig framför sig, det var din vecka, rent juridiskt har han inte föräldraansvar denna veckan, det är du som är ensam vårdnadshavare när det är din vecka, hur fick han ens reda på att barnet behövde hämtas undrar jag, fsk ska ringa dig när det är din vecka.

Jag är så less på alla er kvinnor som ska både ha kakan kvar och äta upp den. Lev ditt liv på egna ben, det är vad det betyder att skilja sig, då tappar man snuttefilten man hade och får ta eget ansvar.

Femtonåringar går inte på förskola. Rent krasst hade hon kunnat ta sig hem själv om hon varit tvungen. Jag vill inte ha några jäkla kakor, men barnen är hans ansvar 24/7 precis som de är mitt. Man slutar inte vara förälder för att de bor hos den andra den veckan.
Svar på tråden Tacka för att han hämtade?