• Anonym (Mamma)

Tacka för att han hämtade?

Pappan hämtade sjukt barn i skolan på min vecka och är nu arg över att jag inte tackade... alltså, det är väl lika mycket hans barn oavsett vilken vecka det är? Jag ser inte hur det var en tjänst till mig, utan för vårt barn som inte var i skick att ta sig hem själv. Jag har av olika anledningar inte körkort, så kunde inte hämta. Han bor dessutom bara minuter från skolan...

• Svar på tråden Tacka för att han hämtade?
  • Anonym (F)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-15 17:51:32 följande:
    Femtonåringar går inte på förskola. Rent krasst hade hon kunnat ta sig hem själv om hon varit tvungen. Jag vill inte ha några jäkla kakor, men barnen är hans ansvar 24/7 precis som de är mitt. Man slutar inte vara förälder för att de bor hos den andra den veckan.
    Man säger inte barn när man pratar om personer som är gamla nog att själva bli föräldrar. Tackade inte dottern för skjutsen? Märkligt om han tycker att du ska tacka... Men det hade som sagt varit bra om du tidigare var tydlig med att det inte är något litet barn det var frågan om, då hade du nog fått annorlunda svar.
  • Anonym (Vv)

En femtonåring bör kunna tacka för sig, och även du kunde ha sagt "tack för att du hämtade henne" nästa gång ni pratade, jag är själv separerad och har haft det jävligt tjurigt på många plan, men när jag bestämde mig för att sluta vara bitter över det som varigt och valde att behandla honom som jag behandlar vilken människa som helst så vart det mycket bättre, jag skickade ett långt sms om att jag var trött på attityden och att prata så negativt med varandra, tackar för att han kom ihåg att ta med regnkläderna när han ger mig påsen eller vad som, även om det även är hans ansvar med och han "ska göra det", det är som att man tackar när någon håller upp dörren, det är inget man kräver och förra personen kanske inte tackade dig, det är bara att vara allmänt artig

• Anonym (D)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-05-15 17:43:25 följande:

Klart du ska tacka, han har ju satt barnet framför sig själv och dig framför sig, det var din vecka, rent juridiskt har han inte föräldraansvar denna veckan, det är du som är ensam vårdnadshavare när det är din vecka, hur fick han ens reda på att barnet behövde hämtas undrar jag, fsk ska ringa dig när det är din vecka.

Jag är så less på alla er kvinnor som ska både ha kakan kvar och äta upp den. Lev ditt liv på egna ben, det är vad det betyder att skilja sig, då tappar man snuttefilten man hade och får ta eget ansvar.

Stämmer absolut inte. Man är förälder 100% och har alltid vårdnad och juridiskt ansvar. 

Bara för att man har ett varannan vecka upplägg betyder det inte att man inte är förälder eller har ansvar.  
  • Anonym (D)

Självklart ska du inte tack honom för att han hämtade sitt eget barn som själv ringde honom. 

• Anonym (Fh)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-15 13:04:17 följande:
    Tacka för att han hämtade?

Pappan hämtade sjukt barn i skolan på min vecka och är nu arg över att jag inte tackade... alltså, det är väl lika mycket hans barn oavsett vilken vecka det är? Jag ser inte hur det var en tjänst till mig, utan för vårt barn som inte var i skick att ta sig hem själv. Jag har av olika anledningar inte körkort, så kunde inte hämta. Han bor dessutom bara minuter från skolan...

Som ensamstående så ska man ha körkort om du inte har bra kollektivtrafik, vad gör du om du ska åka in akut utan ringa 112? Ringer du nån vän som ska köra?
    Hade de problemet förut , släkting som var ensamstående och ringde stup i kvart 
    Till slut svarade jag inte

Är ni två som delar vårdande varann veckan så har han lagt upp sin ensamma vecka och där ingår inte hämta .
    Han har nog inga problem att hämta men ett TACK är något du ska sälja 

Och säga Tack på andra saker mer 

Ensamstående mammor tror de sitter över barnens pappor på nåt konstigt sett 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fh) skrev 2024-05-15 18:57:00 följande:
    Som ensamstående så ska man ha körkort om du inte har bra kollektivtrafik, vad gör du om du ska åka in akut utan ringa 112? Ringer du nån vän som ska köra?
    Hade de problemet förut , släkting som var ensamstående och ringde stup i kvart 
    Till slut svarade jag inte

Är ni två som delar vårdande varann veckan så har han lagt upp sin ensamma vecka och där ingår inte hämta .
    Han har nog inga problem att hämta men ett TACK är något du ska sälja 

Och säga Tack på andra saker mer 

Ensamstående mammor tror de sitter över barnens pappor på nåt konstigt sett 
    Jag får inte köra bil och det är jättebra kollektivtrafik. Ingen behöver hämta i vanliga fall, de tar sig själva med buss eller tåg.
    Har aldrig behövt be någon köra, då tar jag taxi om det inte fungerar kollektivt.
  • Anonym (Mamma)

Och hon tackade.

• Anonym (Vv)
    Anonym (D) skrev 2024-05-15 18:47:20 följande:

Självklart ska du inte tack honom för att han hämtade sitt eget barn som själv ringde honom. 

Hade svaret varit annorlunda om det var mormor som hämtade? Var ts nu hemma när han kom med dottern så hade det inte varit svårt att kläcka ur sig ett tack, eller om det var över telefon "jag har precis lämnat av henne" - "ok, tack, då vet jag"

Men den här logiken behöver man inte säga tack till servitören heller när hen kommer med maten, du har ju betalat och beställt den själv.... men är man uppfostrad någorlunda så säger man ju tack.

Hade något av våra barn blivit sjukt och min man hade åkt och hämtat så hade jag tackat honom med, man väljer faktiskt vilken sorts relation man vill ha
  • Räkan77

Om du inte vill tacka så kanske du iaf kan säga nåt om att det var bra att han hade möjlighet att hämta dottern så hon slapp åka buss hem när hon var sjuk. Alltså uppmärksamma det positiva.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Vv) skrev 2024-05-15 19:14:18 följande:
    Hade svaret varit annorlunda om det var mormor som hämtade? Var ts nu hemma när han kom med dottern så hade det inte varit svårt att kläcka ur sig ett tack, eller om det var över telefon "jag har precis lämnat av henne" - "ok, tack, då vet jag"

Men den här logiken behöver man inte säga tack till servitören heller när hen kommer med maten, du har ju betalat och beställt den själv.... men är man uppfostrad någorlunda så säger man ju tack.

Hade något av våra barn blivit sjukt och min man hade åkt och hämtat så hade jag tackat honom med, man väljer faktiskt vilken sorts relation man vill ha

Mormor hade självklart tackats, hon har inget sånt ansvar när det gäller barnen.

Vi pratade öht inte, fick veta flera dagar senare att han var arg över det.

Svar på tråden Tacka för att han hämtade?