• Anonym (Mamma)

Tacka för att han hämtade?

Pappan hämtade sjukt barn i skolan på min vecka och är nu arg över att jag inte tackade... alltså, det är väl lika mycket hans barn oavsett vilken vecka det är? Jag ser inte hur det var en tjänst till mig, utan för vårt barn som inte var i skick att ta sig hem själv. Jag har av olika anledningar inte körkort, så kunde inte hämta. Han bor dessutom bara minuter från skolan...

• Svar på tråden Tacka för att han hämtade?
  • Anonym (Gift)

Nu är jag ju gift med mitt barns pappa och kanske inte riktigt kan sätta mig in i hur det är att ha barn varannan vecka. Men jag läser saker i denna tråd som gör att jag på riktigt baxnar.
    Hur i hela världen kan man som förälder tycka att man inte har ansvaret över sina barn bara för att man inte har barnvecka?? 

Jag blir traumatiserad av att bara läsa det! Stackars barn som har föräldrar som inte anser att barnen är deras "bekymmer" bara för att det är den andra förälderns vecka. 

Ts, i min värld är ditt ex ett riktigt stolpskott och han borde skämmas som inte tar hand om er dotter med hela sitt hjärta 🤎 utan att lasta dig med skit. 

• Anonym (Vv)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-15 19:34:00 följande:

Mormor hade självklart tackats, hon har inget sånt ansvar när det gäller barnen.

Vi pratade öht inte, fick veta flera dagar senare att han var arg över det.

Men suck, är det alltså 15åringen som sagt någon kommentar över att pappa var sur, har du ens pratat med pappan själv? För tonåringar älskar att spela föräldrar mot varandra...... 

Det är väl bara att ringa /skriva typ, "hörde att du var sur när du hämtat dottern?" Och om han då säger att han hade förväntat sig  ett tack så är det väl bara att säga "vad skönt för dottern att hon slapp åka själv, det uppskattas"
  • MsM84

Min första reaktion var att du självklart skulle tacka för att han underlättade ditt liv genom att hämta ert sjuka barn. Men när informationen framkom att barnet är 15 år och själv ringt pappan, nej då är det mellan barnet och pappan.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Vv) skrev 2024-05-15 20:23:49 följande:
    Men suck, är det alltså 15åringen som sagt någon kommentar över att pappa var sur, har du ens pratat med pappan själv? För tonåringar älskar att spela föräldrar mot varandra...... 

Det är väl bara att ringa /skriva typ, "hörde att du var sur när du hämtat dottern?" Och om han då säger att han hade förväntat sig  ett tack så är det väl bara att säga "vad skönt för dottern att hon slapp åka själv, det uppskattas"
    Jag känner honom och jag känner mitt barn och det var han själv som sa det flera dagar senare.
  • Anonym (JB)

Vilken röv till pappfigur.

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Fh) skrev 2024-05-15 18:57:00 följande:
    Som ensamstående så ska man ha körkort om du inte har bra kollektivtrafik, vad gör du om du ska åka in akut utan ringa 112? Ringer du nån vän som ska köra?
    Hade de problemet förut , släkting som var ensamstående och ringde stup i kvart 
    Till slut svarade jag inte

Är ni två som delar vårdande varann veckan så har han lagt upp sin ensamma vecka och där ingår inte hämta .
    Han har nog inga problem att hämta men ett TACK är något du ska sälja 

Och säga Tack på andra saker mer 

Ensamstående mammor tror de sitter över barnens pappor på nåt konstigt sett 
    Vadå ska ha körkort? Det måste man inte alls. Det finns även något som heter taxi. Hade pappan inte kunnat hämta, hade flickan kanske kunnat åka taxi hem. 

Det är inte mamman han gör en tjänst, det är ju dottern. Det är ingen femåring vi talar om. 
  • Anonym (borde)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-15 13:04:17 följande:
    Tacka för att han hämtade?

Pappan hämtade sjukt barn i skolan på min vecka och är nu arg över att jag inte tackade... alltså, det är väl lika mycket hans barn oavsett vilken vecka det är? Jag ser inte hur det var en tjänst till mig, utan för vårt barn som inte var i skick att ta sig hem själv. Jag har av olika anledningar inte körkort, så kunde inte hämta. Han bor dessutom bara minuter från skolan...

Hur hade det löst sig för barnet om pappan inte kunnat hämta? Om pappan löste en situation som du inte hade kunnat läsa, så tycker jag att ett tack kan vara på sin plats. Även om man är förälder alla dagar, så kan man få ett tack om man löser en oförutsedd situation som den andra föräldern borde, men inte kunde ha löst. 
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (borde) skrev 2024-05-16 10:06:51 följande:
    Hur hade det löst sig för barnet om pappan inte kunnat hämta? Om pappan löste en situation som du inte hade kunnat läsa, så tycker jag att ett tack kan vara på sin plats. Även om man är förälder alla dagar, så kan man få ett tack om man löser en oförutsedd situation som den andra föräldern borde, men inte kunde ha löst. 
    Flickan är ju 15 år. Hon kunde säkert ta en taxi. 

Och flickan sa ju tack för skjutsen, så jag förstår inte varför mamman också måste säga det. 
  • Mimosa86

Nej, du har rätt i sak.

Men

Ett tack kan väl aldrig skada någon? Är det något man bör strössla med är väl just ett tack

• EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-15 13:30:43 följande:
    Ser inte hur det var mig tjänsten gällde, det var ju barnet som behövde hjälpen. Kan inte minnas att han tackat mig för något jag gjort för barnen, ser inte det som något konstigt heller.
    Du skapp att åka kollektivtrafik från jobbet, alt taxi, till skolan för att hämta ett sjukt baen och sedan åka kollektivtrafik alt taxi hem med ett sjukt barn. Så ja, självklart var det också en tjänst för dig. 

Vill man ha en god relation med barnets andra förälder så säger man tack, även om man själv inte anser att det behövs. 
Svar på tråden Tacka för att han hämtade?