• Anonym (Hm)

Adhd-diagnosernas ökning?

I Aftonbladet idag fanns följande info:

Socialstyrelsen uppskattar att andelen med adhd-diagnos kommer att fortsätta öka till 15 procent för pojkar respektive 11 procent för flickor innan utvecklingen planar ut.

vad beror detta på? Om 15% av den manliga befolkningen anses ha adhd, är det inte uppseendeväckande mycket? Det låter i mina öron som en otroligt hög siffra.

• Svar på tråden Adhd-diagnosernas ökning?
  • Anonym (högtolågt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-24 12:31:09 följande:
    Vi köpte böcker till våra barn när de gick på högstadiet . Matteboken och även i naturkunskap. För de fick inte böcker i skolan. Hur skulle vi kunna hjälpa dem hemma utan bok? Men jag beställde jättefina böcker på nätet som förklarade matten på ett pedagogiskt sätt. 
    Det är ju en god idé. Men eftersom undervisningen inte är baserad på avsnitt från en specifik bok, så blir det svårt att ha en bok som underlag. För vips utgår lärarens material från en helt annan källa, med annan inriktning.

OCH att jag tycker att skolan ska hålla med rimligt arbetsmaterial i sin egen verksamhet. Eller, om föräldrarna ska köpa, då säga vilken bok som ska användas. 
  • Anonym (högtolågt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-24 12:29:02 följande:
    I snitt ägnar barn mellan åtta och 18 år sju timmar om dagen åt nöjessurfande på telefon eller iPad. Så det är uppenbarligen knappast skolan som stressar barnen. Föräldrar måste sätta gränser för barnens mobilanvändare. Speciellt blir man ta telefonen på natten då många skolelever sover för lite. Kan ju vara en förklaring till deras låga koncentrationsförmåga och brist på uthållighet. 
    Hur kommer du till den konstiga slutsatsen? Att det inte kan vara skolan som stressar bara för att det även finns andra faktorer som stressar? Eh?
  • Anonym (S)
    Anonym (högtolågt) skrev 2024-05-24 13:07:28 följande:
    Hur kommer du till den konstiga slutsatsen? Att det inte kan vara skolan som stressar bara för att det även finns andra faktorer som stressar? Eh?
    Tror TvillingmammaVästgöte menar att det är en kombination. Skolan är felaktigt uppbyggd (inte optimal) och fritiden bidrar med sitt också...
  • Anonym (Ngnf)

inflammation , googlar man på detta så är det väldigt intressant. Min läkare sa något liknande 

• Anonym (Ngnf)

Sedan beror det säkert inte på det för alla. 

• Anonym (S)
    Anonym (Ngnf) skrev 2024-05-24 13:29:59 följande:

inflammation , googlar man på detta så är det väldigt intressant. Min läkare sa något liknande 

Ja, det är också en aspekt. Dålig kosthållning, helt klart.
    Hela samhället är liksom ohälsosamt uppbyggt.
  • Anonym (Hm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-24 13:02:24 följande:
    Stress hos mödrar skapar epigenetisk förändring så att barnen blir mindre stresståliga.
    Barnen sover för lite.
    Familjerna är stressadeoch det påverkar också barnen 
    Barnen använder skärm sju timmar per dygn och trönar aldrigpå uthållighet och djupare koncentration.
    Skolan fungerar dåligt och barnen får inte böcker.
    Är epigenetik vetenskapligt bevisat?

Att barn sover för lite kan de ju göra pga att de också läser för mkt. Eller såg tv eller spelade videospel som förr i tiden.

Familjens stress, kopplar du den till skärm? Inte till ekonomisk stress tex?

Att det borde finnas mer böcker i skolan håller jag dock med om.

Samhället annars är ju dock uppbyggt runt skärm, där många vuxna jobbar vid dator 8-17 som start. Hur tänker du komma från det?
  • Anonym (Hm)
    AndreaBD skrev 2024-05-24 12:04:27 följande:
    Du har rätt i många punkter där. Specialklasser/-grupper - det är fråga om resurser. Och just nu sparas det extremt igen. 

Dock märker vi i skolan, jag jobbar själv på högstadiet, att nivån blir lägre, dvs. eleverna klarar inte av lika mycket alls. Det som var självklart för 20 år sedan, som eleverna gjorde självmant då, kan man knappt få de att göra nuförtiden. 

Varken det teoretiska och den traditionella katederundervisningen (som brukar fungera bättre för barn med NPF än grupparbete och att leta själv efter information) eller det mer kreativa egna kunskapssökandet fungerar bra numera.  Jag har jobbat ganska länge på en specialskola, men märker nu när jag är tillbaka på vanlig högstadium,  att nutidens elever inte gör mycket självmant.  Det börjar med : Ta med er böcker till lektion, öppna boken och titta i texten när jag går igenom texten, kolla upp orden i styckeordlistan när de själva jobbar med en text. 

Jag har även fått frågan, om de måste böja verbet nu också, och jag sa då tydligt att man alltid måste böja verbet (gäller tyska nu). De tror när de är klara med en sak så behöver de detta aldrig mer. Och så är det ju inte.  Jag tror att det beror på allt det digitala, att de tittar på videon på 4- 5 minuter på youtube, De fokuserar 5 minuter, mer går inte. Det var inte så för 20 år sedan! 

Kanske kan föräldrarna hjälpa till där också, och t.ex. titta på någon långfilm med barnen ibland, läsa högt även till äldre barn, där de lyssnar en längre stund. Att träna uthålligheten är en bra idé.
    Såg du att jag la in en länk ang Aftonbladets siffror, till Socialstyrelsens pressmeddelande? Att det var just diagnoser och inte symptom.
  • Anonym (ADHD tjejen)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-24 13:00:17 följande:

Okej, så är allas åsikter att skärmar enskilt skapat 15% ADHD-utfall bland pojkpopulationen eller har det här bara slagit över i en skärmar-är-skälet-för-precis-allt-ont- diskussion igen?

Jag kan inte se att en enda person sagt något sådant. Inte i den här tråden i alla fall. 
  • Anonym (högtolågt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-24 13:02:24 följande:
    Stress hos mödrar skapar epigenetisk förändring så att barnen blir mindre stresståliga.
    Barnen sover för lite.
    Familjerna är stressadeoch det påverkar också barnen 
    Barnen använder skärm sju timmar per dygn och trönar aldrigpå uthållighet och djupare koncentration.
    Skolan fungerar dåligt och barnen får inte böcker.
    Var hittar du belägg för detta påstående, om att stressade mammor får stressade barn genom epigenetiska förändringar? 
Svar på tråden Adhd-diagnosernas ökning?