• Anonym (Hm)

Adhd-diagnosernas ökning?

I Aftonbladet idag fanns följande info:

Socialstyrelsen uppskattar att andelen med adhd-diagnos kommer att fortsätta öka till 15 procent för pojkar respektive 11 procent för flickor innan utvecklingen planar ut.

vad beror detta på? Om 15% av den manliga befolkningen anses ha adhd, är det inte uppseendeväckande mycket? Det låter i mina öron som en otroligt hög siffra.

• Svar på tråden Adhd-diagnosernas ökning?
  • Anonym (Po)
    Anonym (f) skrev 2024-05-25 18:52:14 följande:

ADHD är inte ens på riktigt. Det står för bara ouppfostrad jävla skitunge.
    Kriminella psykopatäcklen är vad dem är.  

Du verkar tro att barn med ADHD är stökiga och svårhanterliga. Så är det verkligen inte alltid. Många barn med ADHD lider tysta i klassrummet eftersom de störs så fruktansvärt av de andra barnens prat mm. Mitt barn ska utredas för ADHD och hen är ett skötsamt barn med bra betyg. Det enda lärarna klagar på är att hen pratar för lite. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-25 14:03:37 följande:

Ja, men förr i tiden när det var fattigt och eländigt var barnen inte heller så intelligenta. Flynneffekten visar att IQ ökade dramatiskt för födelseåren 1930 till 1974 i Skandinavien och USA. Efter1974 började IQ att gå ner väldigt mycket i Skandinavien, men med en mindre negativ förändring i USA.  

Nu minskar också koncentrationsförmågan i Sverige bland barnen och ADHD ökar lavinartat. ADHD kan man ju se som toppen på isberget. Lärare larmar ju nu om att koncentrationsförmågan hos eleverna fallit dramatiskt och generellt. De som drabbas värst får då ADHD diagnos. 

Jo, koncentrationsförmågan HAR fallit drastiskt. Jag tyckte det var märkbart så för 20 år sedan, men nu är det märkbart ännu värre. För mig var det särskilt tydligt för att jag jobbade ungefär 15 år i andra skolformer. Och jag märkte att det mesta inte funkade plötsligt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Pappa) skrev 2024-05-25 04:28:22 följande:

Forskning visar att myckst skärmtid, åtminstone via mobiltelefoner, kan skapa samma aymptom som ADHD.. Det är dåligt i sig då det gör set svårare att klara av skolan men det leder också till feldiagnoser. Finns amerikansk forskning som menar att många får felaktigt diagnosen ADHD och liknande diagnoser idag 

För 20, 30 år sedan har man ju varit tydlig med att det definitivt inte beror på TV- tittande, men det är ännu en annan situation med mobiltelefoner och 4-minuter-videon. Så, det är ju så att ungarna inte kan koncentrera sig längre än 4-5 minuter numera. Men jag tycker också att barnen med ADHD fortfarande sticker ut lite. Kanske inte lika mycket som tidigare. Och det finns förstås också så pass mycket variation att vissa inte märks särskilt .
  • AndreaBD
    Anonym (Pappa) skrev 2024-05-25 18:46:16 följande:
    Fast detta är inte samma sak. Det som hänt de senaste 10-15 åren är att mobilappar blivit allt mer beroendeframkallande för man utvecklat dem på ett sätt som drar nytta av svagheterna i våra belöningsystem. Och samtidigt har mobilanvändandet påbörjats av allt yngre och mer sårbara individer. 

Detta har gjort det mycket svårare att skilja på riktigt ADHD och de symptom som liknar ADHD som kan framkallas av högt mobilanvändande. 
    Jo, så kan det vara. Det har ju inte funnits såå länge, så vi kanske börjar se effekterna . Jag hörde av en bekannt som är optiker att även ögonen påverkas enormt negativt , bara hos barn inte hos vuxna. Barnen blir plötsligt mycket närsynta, för att ögon måste titta längre bort minst en gång varje halvtimme, och om de inte gör det så blir det närsynthet.  
  • AndreaBD
    Anonym (f) skrev 2024-05-25 18:52:14 följande:

ADHD är inte ens på riktigt. Det står för bara ouppfostrad jävla skitunge.
    Kriminella psykopatäcklen är vad dem är.  

Väldigt okunnig åsikt. De allra flesta med ADHD är inte kriminella och många är t.o.m. väldigt empatiska och bryr sig om andra. Jag ser MER empati hos den gruppen av människor, mer känsla för rättvisa, positiva tankar än hos helheten av människorna.  

Det finns en liten del som det går snett för. De kanske inte har fått rätt hjälp i skolan eller för övrigt. Kanske klarade föräldrar inte av att vara vettiga föräldrar. Eller så har de mer än bara ADHD och det är väldigt svårt att göra folk av dem. Såna finns, men inte särskilt många. 

• ClumsySmurf
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-24 15:17:12 följande:
    Nä. Jag är bara skeptisk till att skärmar påverkar så mkt som folk hävdar. Just då det hävdas samma sak om böcker, tvspel, tv och videospel tidigare, av föregående generation. Och där nästa generation sagt att "men det här nya, det är inte samma sak som det du påstår".

Att skärmtid tar tid från annan tid är ju dock en sak jag ser man kan jobba med.
    Det är nog svårt att säga hur mycket en skärm med kortsiktiga belöningar påverkar självdisciplin och koncentrationsförmåga, finns det studier med kontrollgrupper?

Fysisk aktivitet har positiv effekt på killars koncentrationsförmåga i skolan. Om man byter ut fysisk aktivitet mot skärm så blir killars koncentrationsförmåga sämre. Det är ju inte skärmen som orsakat (hela) skillnaden, det är mindre fysisk aktivitet.
    Det är ju då självklart inte bra att byta ut fysisk aktivitet mot böcker eller schack.
  • Anonym (SA)
    Anonym (Po) skrev 2024-05-26 11:12:40 följande:
    Du verkar tro att barn med ADHD är stökiga och svårhanterliga. Så är det verkligen inte alltid. Många barn med ADHD lider tysta i klassrummet eftersom de störs så fruktansvärt av de andra barnens prat mm. Mitt barn ska utredas för ADHD och hen är ett skötsamt barn med bra betyg. Det enda lärarna klagar på är att hen pratar för lite. 
    Varför ska ditt barn utredas för ADHD? För att han/hon pratar för lite? Verkar minst sagt märklig.
  • Anonym (L)

I Socialstyrelsens senaste riktlinjer till vården när det gäller adhd och autism förespråkas mer omfattande utredningar och man poängterar även vikten av att överväga andra faktorer än eventuella diagnoser. 

Det säger ju en del. Även om det är bra att fler får hjälp idag och slipper lidandet som många tvingades leva med förr så finns det ett problem med överdiagnostisering. 

Jag har sett flera exempel på det i min omgivning där t.ex. ett barn som upplevt flera trauman under kort tid fick en ADHD-diagnos som inte stämde öht. När tillvaron hade lugnat sig för barnet försvann de påstådda ADHD-symtomen. Man ställer inte NPF-diagnoser på vuxna som nyligen upplevt trauman så varför göra det med barn? 

Det faktum att det numera finns en särskild mottagning för personer som vill bli av med sin diagnos säger också mycket. 

Det finns en tendens att sjukdomsförklara individuella variationer och till slut undrar man vad som är ?normalt?. 

Det spekulerades även om min egen son från skolans sida när han var liten. Han började prata tidigt och använde ett avancerat språk och läste mycket faktaböcker för årskurser över hans. Han var glad, social och hade inga problem men han?avvek? på det sättet. 

När han fick byta skola till en där man uppmuntrar elever som är studiemotiverade var det öht inget snack om diagnoser. Snart tar han studenten med bra betyg, har många vänner och börjar snart sitt första jobb. Han har inga psykiska problem utan är stabil och positiv, precis som när han var liten. 

Poängen med en diagnos måste vara att man får verktyg för att hantera eventuella svårigheter men det blir absurt när man problematiserar något som i grunden är positivt för att det inte stämmer med den egna normen.

Läraren  påstod på fullt allvar att det var ett problem att sonen läste så mycket faktaböcker. Det gick inte ut över skolarbetet, tvärtom. Hur kan en lärare ens tänka så? 

• Anonym (f)
    AndreaBD skrev 2024-05-26 12:08:49 följande:

Väldigt okunnig åsikt. De allra flesta med ADHD är inte kriminella och många är t.o.m. väldigt empatiska och bryr sig om andra. Jag ser MER empati hos den gruppen av människor, mer känsla för rättvisa, positiva tankar än hos helheten av människorna.  

Det finns en liten del som det går snett för. De kanske inte har fått rätt hjälp i skolan eller för övrigt. Kanske klarade föräldrar inte av att vara vettiga föräldrar. Eller så har de mer än bara ADHD och det är väldigt svårt att göra folk av dem. Såna finns, men inte särskilt många. 

Jodå, många med ADHD är kriminella. Läs bara psykiatrikens Ylva Ginsbergs bok: Från busfrö till brottsling? 
    Som belyser personer med ADHD och deras kriminalitet. 
  • Anonym (ADHD tjejen)
    Jodå, många med ADHD är kriminella. Läs bara psykiatrikens Ylva Ginsbergs bok: Från busfrö till brottsling? 
    Som belyser personer med ADHD och deras kriminalitet. 

En majoritet är inte kriminella. Att påstå att någon med adhd automatiskt är missbrukare och kriminell är fördomar. 
Svar på tråden Adhd-diagnosernas ökning?