• Anonym (Hm)

Adhd-diagnosernas ökning?

I Aftonbladet idag fanns följande info:

Socialstyrelsen uppskattar att andelen med adhd-diagnos kommer att fortsätta öka till 15 procent för pojkar respektive 11 procent för flickor innan utvecklingen planar ut.

vad beror detta på? Om 15% av den manliga befolkningen anses ha adhd, är det inte uppseendeväckande mycket? Det låter i mina öron som en otroligt hög siffra.

• Svar på tråden Adhd-diagnosernas ökning?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (högtolågt) skrev 2024-05-24 13:05:52 följande:
    Det är ju en god idé. Men eftersom undervisningen inte är baserad på avsnitt från en specifik bok, så blir det svårt att ha en bok som underlag. För vips utgår lärarens material från en helt annan källa, med annan inriktning.

OCH att jag tycker att skolan ska hålla med rimligt arbetsmaterial i sin egen verksamhet. Eller, om föräldrarna ska köpa, då säga vilken bok som ska användas. 
    Jag tycker också att skolan skall tillhandahålla böcker. Det borde vara krav på det. 

Men det går ändå att köpa böcker, om man som förälder har möjlighet och vill hjälpa sina barn. 
    Målen och kunskapskraven är ganska väl beskrivna och alla mattekurser och matteböcker innehåller samma sak.
    Möjligtvis kan kapitlen vara i olika ordning. Så just i matte , där kan man med fördel köpa bok om barnen inte får en. Om läraren håller på med ett visst område är det ju bara att titta i det kaptlet som handlar om just det området, det är ju inte svårt. Det var ju inte så att mina barn räknade i boken istället för i det material de fick på skolan. Vi hade boken som komplement, för att förklara och visa och räkna något typtal tillsammans. De böcker jag köpte var väldigt pedagogiska och bra. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (högtolågt) skrev 2024-05-24 13:07:28 följande:
    Hur kommer du till den konstiga slutsatsen? Att det inte kan vara skolan som stressar bara för att det även finns andra faktorer som stressar? Eh?
    Jag tänker så här: Om man har tid att nöjessurfa i 7 h per dag , då ägnar man  inte mycket tid åt läxor och prov och är inte stressad av skolan i alla fall. Möjligtvis är man stressad av sina kontakter och sociala medier. 
    I Asien pluggar barnen normalt sett 7 h per dag, efter skolan, men svenska barn nöjessurfar 7h och känner sig stressade. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (högtolågt) skrev 2024-05-24 14:27:14 följande:
    Var hittar du belägg för detta påstående, om att stressade mammor får stressade barn genom epigenetiska förändringar? 
    I ett tidigare inlägg lade jag in ett flertal länkar med studier kring detta område. Det finns mycket studier kring detta. 
  • TvillingmammaVästgöte
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-24 10:55:40 följande:

Jag tror att en del av ökningen beror på den ökade stressen i samhället, som påverkar de gravida mödrarna negativt på olika sätt och som påverkar barnen negativt. Detta sker genom epigenetik, dvs att generna påverkas av stressen som barnet upplever under graviditeten, dvs moderns stress överförs på barnet och påverkar generna under graviditeten. Det finns idag mycket forskning och flera studier som visar detta, jag har skickat med några länkar för dem som vill veta mer. 

Accumulating evidence suggests that psychological distress during pregnancy is linked to offspring risk for externalizing outcomes (e.g., reactive/aggressive behaviors, hyperactivity, and impulsivity). Prenatal Stress and Externalizing Behaviors in Childhood and Adolescence: A Systematic Review and Meta-Analysis (apa.org)

Key findings reveal that prenatal stress can lead to a wide range of adverse outcomes in offspring, including neurodevelopmental disorders, emotional dysregulation, cognitive deficits, mood disorders, and an increased risk of psychopathological conditions. These effects' mechanisms involve epigenetic modifications, hypothalamic-pituitary-adrenal (HPA) axis dysregulation, neurodevelopmental alterations, inflammatory processes, and changes in brain structure and function. 
    Effects of Prenatal Stress on Behavior, Cognition, and Psychopathology: A Comprehensive Review - PMC (nih.gov)

Frontiers | Prenatal maternal stress and offspring aggressive behavior: Intergenerational and transgenerational inheritance (frontiersin.org)
    Frontiers | Does Prenatal Stress Shape Postnatal Resilience? ? An Epigenome-Wide Study on Violence and Mental Health in Humans (frontiersin.org)

Prenatal stress-associated epigenetic changes have also been linked to child health including internalizing problems, neurobehavioral outcomes and stress reactivity. 
     (PDF) Epigenetics of prenatal stress in humans: the current research landscape (researchgate.net)

Upprepar dessa länkar då jag fick frågor om det är bevisat att moderns stress ger epigenetiska förändringar hos barnen som ger dem lägre stresstålighet, ökad aggressivitet och ADHD-liknande symptom. 

Om det kan anses vetenskapligt bevisat kan jag inte svara på, det är ett relativt nytt forskningsområde. Men det finns i och för sig väldigt många studier som visar att Prenatal stress ger barn med olika typer av Behaviour issues. 

Man har också bevisat att epigenetik fungerar genom ett jättestor studie på barn och barnbarn till kvinnor som svalt under belägringen av Amsterdam under andra världskriget. Det gav epigenetiska förändringar som ärvdes till barnbarnen och gav dessa sämre metabol hälsa. 

Det tar alltid ett tag innan ny forskning blivit tillräckligt stark, att tillräckligt många studier genomförts så att det kan sägas vara det som vi kallar "vetenskapligt bevisat".  Från det till att det lärs ut på BVC tar det ännu längre tid.

I Sverige är man också generellt väldigt restriktiv att ge någon typ av officiell information som på något sätt skulle kunna skuldbelägga mödrar. 
  • Anonym (Hm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-24 16:23:52 följande:
    Jag tänker så här: Om man har tid att nöjessurfa i 7 h per dag , då ägnar man  inte mycket tid åt läxor och prov och är inte stressad av skolan i alla fall. Möjligtvis är man stressad av sina kontakter och sociala medier. 
    I Asien pluggar barnen normalt sett 7 h per dag, efter skolan, men svenska barn nöjessurfar 7h och känner sig stressade. 
    Nu kanske vi inte ska gå efter Asien (vilken del av Asien menar du ens?) som perfekt modell heller. Den hetsen har ju sina medföljande problem också.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-24 18:03:48 följande:
    Nu kanske vi inte ska gå efter Asien (vilken del av Asien menar du ens?) som perfekt modell heller. Den hetsen har ju sina medföljande problem också.
    Jag talar om östasien, Kina, Japan, Sydkorea och Singapore i första hand. Men även Indierna är mycket ambitiösa med studierna, de som satsar på utbildning.

Men jag menar inte att våra barn skall plugga som koreaner och japaner. Men när nu barnen i snitt har tid att nöjessurfa 7 h per dag, då kan de ju knappast vara hårt belastade med skolarbete. 
  • Anonym (Anna)

Om 15% har diagnosen så är ju frågan hur stort mörkertalet är. Som jämförelse är 16% av befolkningen svagbegåvade
    per definition (=iq lägre än en standardavvikelse under medel. Motsvarar alltid 16%) men långt ifrån alla av dessa 1,6 miljoner svenskar har kontakt med psykiatrin. Men skulle man iq-testa hela befolkningen skulle man komma upp i 16%. Om 15% av alla barn har en ADHD-diagnos trots att bara en mindre andel av barnen testas så är det ju så att andelen barn som skulle fylla kriterierna om alla testades, är högre. Frågan är hur pass mycket högre - jag antar att det finns studier på det.

15% låter ganska rimligt om mörkertalet är väldigt lågt, tycker jag.

• AndreaBD
    Anonym (högtolågt) skrev 2024-05-24 15:56:41 följande:
    Skolsystemet i Sverige idag är helt och hållet felkonstruerad, och resulterar i att man slår ut elever som skulle kunna lyckas bra i skolan. Och än värre för de som faktiskt har svårigheter. Men det är så alltid enklare att lägga ansvaret på individen, genom att sätta diagnos, kräva medicinering, eller skylla på föräldrar, curlande, skärmar etc, än att ändra systemet. 

Och betygssystemet är helt orimligt, i synnerhet i högstadiet. 
    Jo, det är tokigt att det ändras hela tiden, tycker jag. Men jag lovar - för 20 år sedan hade jag elever som "orkade" kolla upp ord och försöka förstå en text. Det har ju inte med betygssyssystemet att göra att de inte numera inte orkar med allmänna uppgifter som ungdomar egentligen bör klara. Jag har varit med att en hel grupp har gjort uppgiften fel, trots att jag både sagt hur de ska göra, skrivit på tavlan och det stod ju även i uppgiften. Och det var inget som man kunde missförstå. Man måste numera träna på saker som ungdomarna tidigare kunde på mellanstadiet, nu kommer de till högstadiet och vet inte hur man lär sig något utantill, hur man tränar på glosor, eller hur man skriver stödord. 

Vad tycker du är orimligt med betygen? Är det i något ämnen som det är för höga krav, eller såna allmänna krav som finns i flera ämnen, så som att analysera eller att bearbeta. Man gjorde det ju lättare för något år sedan, tog bort vissa kritier som att bearbeta text. Dessutom måste man inte längre ha samma nivå på alla kriterier om man vill ha ett visst betyg. 
  • Anonym (ADHD tjejen)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-24 15:13:41 följande:
    Ja. Korta videos ses på skärm. Digitala läroböcker är skärm.
    Man kan göra mycket annat på en skärm än att se korta videor och ha digitala läroböcker. 
  • Anonym (Hm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-24 18:24:05 följande:
    Jag talar om östasien, Kina, Japan, Sydkorea och Singapore i första hand. Men även Indierna är mycket ambitiösa med studierna, de som satsar på utbildning.

Men jag menar inte att våra barn skall plugga som koreaner och japaner. Men när nu barnen i snitt har tid att nöjessurfa 7 h per dag, då kan de ju knappast vara hårt belastade med skolarbete. 
    Var har du fått siffran 7 h i snitt för barn? (Och vilka åldrar av barn?)
Svar på tråden Adhd-diagnosernas ökning?