Anonym (högtolågt) skrev 2024-05-24 15:56:41 följande:
Skolsystemet i Sverige idag är helt och hållet felkonstruerad, och resulterar i att man slår ut elever som skulle kunna lyckas bra i skolan. Och än värre för de som faktiskt har svårigheter. Men det är så alltid enklare att lägga ansvaret på individen, genom att sätta diagnos, kräva medicinering, eller skylla på föräldrar, curlande, skärmar etc, än att ändra systemet.
Och betygssystemet är helt orimligt, i synnerhet i högstadiet.
Jo, det är tokigt att det ändras hela tiden, tycker jag. Men jag lovar - för 20 år sedan hade jag elever som "orkade" kolla upp ord och försöka förstå en text. Det har ju inte med betygssyssystemet att göra att de inte numera inte orkar med allmänna uppgifter som ungdomar egentligen bör klara. Jag har varit med att en hel grupp har gjort uppgiften fel, trots att jag både sagt hur de ska göra, skrivit på tavlan och det stod ju även i uppgiften. Och det var inget som man kunde missförstå. Man måste numera träna på saker som ungdomarna tidigare kunde på mellanstadiet, nu kommer de till högstadiet och vet inte hur man lär sig något utantill, hur man tränar på glosor, eller hur man skriver stödord.
Vad tycker du är orimligt med betygen? Är det i något ämnen som det är för höga krav, eller såna allmänna krav som finns i flera ämnen, så som att analysera eller att bearbeta. Man gjorde det ju lättare för något år sedan, tog bort vissa kritier som att bearbeta text. Dessutom måste man inte längre ha samma nivå på alla kriterier om man vill ha ett visst betyg.