Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (I)

Klänningar på pojkar (små barn)

Såg en video (bildspel) på instagram på en väns son där han har smink och klänning , nu är han kanske 5-6 nånting men på en av bilderna såg han ut att vara i 2-årsåldern. Med klänning. Och texten handlade om att han vill ha det och att det är fel att pappan inte ville det (det är pappan som är min vän) och han måste få uttrycka sig och allt möjligt..

Men förlåt. En 2-åring? Min son är 2. Häromdan ville han gå ut naken med bara sandaler. Ska jag göra ett inlägg då om att han måste få göra det? En 2-åring kan inte bestämma helt själv vad han eller hon ska ha på sig. Min son har två storasystrar och han försöker ibland sätta på sig yngsta storasysterns kläder och skor, det betyder inte att han är trans utan det betyder att han helt enkelt är 2 år och härmar personer runt omkring sig. Vännens son har förresten inte någon syster som han bor med så det måste ju vara mamman som har köpt klänningen.. 

Förlåt men blir lite upprörd av sånt här. När det gäller ett så litet barn är det ju för att föräldrarna vill, antagligen för att det är trendigt nu och de vill visa hur woke de är, inte för att barnet vill. 

Vad tänker ni? Har det gått för långt eller ser ni inget fel med det?

• Svar på tråden Klänningar på pojkar (små barn)
  • Anonym (L)

Svår balansgång. Skulle våran 2åring (pojke) vilja ha klänning skulle han nog inte få de, för att vi inte har en klänning i hans storlek. Jag skulle inte köpa en troligen, om han verkligen inte sa det ofta. Han vill ibland att jag sätter upp hans hår, precis som jag mamma gör på mig. Den sitter där i 3-5 sekunder innan den åker av så skulle inte skaffa en klänning bara sådär om det inte handlar om maskerad. Det som är viktigt för mig är att han blir trygg i sig själv, lär sig kommunicera känslor i framtiden och tar ansvar - allt inom sin tid. Det har varit lite konstigt på öppna förskolan när vi var dit förr där vissa föräldrar inte sa han/hon till sitt barn för att de skulle få välja sen. Jag orkar inte med sånt. Det är precis samma med religion osv, vi gör som vi gör inom vår familj, han är en han, vi firar jul osv. Skulle han vilja annat i framtiden respekterar vi det givetvis, men då är han mogen nog att ta egna beslut utan att vi lämnar för stort ansvar på ett litet barn, som i ?vad identifierar du dig som??.

• Anonym (.)

Provocerande när hon lägger upp det här då hon öppet visar att hennes man är emot det, hänger ut honom, istället för att lösa deras meningsskiljaktighet privat. Också att hon använder sitt barn som ett medel för att hämnas mot pappan på. 
    Att en 2 åring klär ut sig och showar är bara normalt i vilka kläder som helst och hur som  helst och inget att lägga något fäste vid och uppmärksamma. Hade jag varit pappan hade jag varit vidrigt förbannad på henne för det här och förbjudit henne att fortsätta försöka utnyttja barnet för att komma åt mig för det är precis det hon sysslar med. En liten 2 åring är i en beroendeställning till sin förälder och är lättmanipulerad. Oskyldig. 

• Anonym (Bäst att fega ur)

Jag har lärt mig att när det gäller det här ämnet är det bäst att fega ur och undvika det. En sida i diskussionen har människor som kommer försöka använda dig av det du skriver, säger, om det behövs lyft från sin kontext och sedan presenterat för din arbetsgivare ihop med förtäckta hot till denne om att bli besvärlig för att få dig sparkad från jobbet. Det är inte värt det, så det är ett ämne som bör undvikas. 

• cotlettis

Jag är emot klänning och tofsar, klämmor på pojkar. Speciellt så unga om 2-3 år. Jag håller helt med TS att mina barn ville gå ut nakna i den åldern, ska de få det också?

Min son har en pojke på hans förskola som vi trodde var en flicka. När jag berättade detta för mina vänner så lynchade de mig för mina åsikter att pojkar inte ska klä sig i klänning. Oj vad de var progessiva och hade rätt, och jag var hemskt bakåtsträvande och hade fel. Idag får man inte vara av en annan åsikt än pk-maffian. 

Men TS ska veta att många tycker som oss!

Ni som uppmuntrar klänning på pojkar, hade ni också uppmuntrat om era män/pojkvänner också ville klä sig i klänning? "Det är bara ett klädesplagg och så praktiskt på sommaren" funkar den argumentationen då också? Eller kommer det andra känslor?

• Anonym (M)
    Anonym (I) skrev 2024-05-28 12:35:44 följande:

Visst , självklart gör alla som de vill , jag skulle aldrig gjort det. Men om föräldrarna inte är överens tycker jag det är fel. Ni får kalla mig lågutbildad hur mycket ni vill. Pappan är dessutom min vän sen 10 år tillbaks så nej det är inte konstigt att jag blir upprörd för hans skull :) 
    Sen tror jag kanske inte alla killar tycker det är kul sen när de är äldre att deras kompis kan se bilder på dom i klänning och smink på mammas instagram. 

Nu pratar jag alltså om barn som är för små för att bestämma själva. Vill en 10-åring absolut ha klänning tycker jag inte heller att man ska förbjuda honom. 

När jag läser svaren här blir jag väldigt tacksam för att pappan till min son delar samma åsikter som jag iallafall, hade inte velat se honom sätta på sonen smink och klänning sen göra ett inlägg om hur hemsk jag är som inte vill det.

Tack och hej :) 

Personligen hade jag varit mer upprörd över att min manliga vän sedan 10 år inte accepterar att hans son vill ha klänning (och smink) ibland. Det är varken onormalt eller ovanligt att små pojkar ibland har klänning. 

I många muslimska länder har männen även där både klänning och kjol, och då vuxna män. 
  • Anonym (M)
    Anonym (I) skrev 2024-05-28 12:35:44 följande:

Visst , självklart gör alla som de vill , jag skulle aldrig gjort det. Men om föräldrarna inte är överens tycker jag det är fel. Ni får kalla mig lågutbildad hur mycket ni vill. Pappan är dessutom min vän sen 10 år tillbaks så nej det är inte konstigt att jag blir upprörd för hans skull :) 
    Sen tror jag kanske inte alla killar tycker det är kul sen när de är äldre att deras kompis kan se bilder på dom i klänning och smink på mammas instagram. 

Nu pratar jag alltså om barn som är för små för att bestämma själva. Vill en 10-åring absolut ha klänning tycker jag inte heller att man ska förbjuda honom. 

När jag läser svaren här blir jag väldigt tacksam för att pappan till min son delar samma åsikter som jag iallafall, hade inte velat se honom sätta på sonen smink och klänning sen göra ett inlägg om hur hemsk jag är som inte vill det.

Tack och hej :) 

Sedan är det också fullt normalt och vanligt att man skm föräldrar inte är överens. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-28 14:21:29 följande:
    Jag förstår till fullo och håller helt med dig. jag Har en sådan person i min vänskapskrets också. Redan från en mycket liten ålder bodde hon ensam med sin son. allt var klänningar och glitter redan sen han föddes. Idag är han 12 år och flicka. Bytt namn och lever som en flicka med allt vad det innebär. Hon hade en stor fest när han kom ut som transexuell. tragiskt. Allt skulle hon dessutom skylta med på sociala medier.
    Tragiskt? På vilket sätt? Är väl bra att mamman accepterar att hennes barn är trans. Hade varit mer Tragiskt om mamman inte accepterade. 

Och nej, pojkae blir inte trans av att ha fått ha glitter och klänningar som barn. 
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-05-28 14:29:08 följande:

Det verkar vara inne nu, både klänningar på pojkar och mammor som gnäller offentligt över att pojkarnas pappor inte tycker om det.

Jag tycker såklart det är fel att uppmuntra pojkar att vara feminina, men orkar inte direkt bry mig om andras ungar. Jag kommer iallafall aldrig uppmuntra min son till att vara feminin. Skulle han få för sig att han vill ha en klänning en dag så är det bara att säga "Nej, du är en pojke", inte svårare än så. 

Och för att han är pojke så får han inte använda klänningar? 

Om du tycker det så tycker jag uppriktigt synd om dina barn. 

Man ska uppmuntra barnen att var precis som de är. Oavsett om man har en pojke som är åt det feminina hållet eller en flicka som är åt det maskulina hållet. Det ska man uppmuntra! Och man ska vara stolt över att man har barn som törs att vara sig själva!
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-05-28 15:49:12 följande:
    Vidrig för att man inte vill uppmuntra pojkar till att klä sig och bete sig som flickor? Knappast.
    Snarare vidrig för att du inte uppmuntrar dina barn att vara sig själva. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-28 15:58:57 följande:
    Du är vidrig eftersom du sätter ett värde på vilket klädesplagg dina pojkar har på sig. Lågutbildad och inskränkt är vad du är. Kvinnor ska förstås bara föda barn och stå i köket enligt ditt synsätt.
    Gullvivor är dessutom muslim och fick barn som 17-åring. 

Att hon inte förstår att det i många muslimska länder är vanligt med "klänningar" på män är för att hon är extremt inskränkt i hur folk ska vara. 
Svar på tråden Klänningar på pojkar (små barn)