• Anonym (I)

Klänningar på pojkar (små barn)

Såg en video (bildspel) på instagram på en väns son där han har smink och klänning , nu är han kanske 5-6 nånting men på en av bilderna såg han ut att vara i 2-årsåldern. Med klänning. Och texten handlade om att han vill ha det och att det är fel att pappan inte ville det (det är pappan som är min vän) och han måste få uttrycka sig och allt möjligt..

Men förlåt. En 2-åring? Min son är 2. Häromdan ville han gå ut naken med bara sandaler. Ska jag göra ett inlägg då om att han måste få göra det? En 2-åring kan inte bestämma helt själv vad han eller hon ska ha på sig. Min son har två storasystrar och han försöker ibland sätta på sig yngsta storasysterns kläder och skor, det betyder inte att han är trans utan det betyder att han helt enkelt är 2 år och härmar personer runt omkring sig. Vännens son har förresten inte någon syster som han bor med så det måste ju vara mamman som har köpt klänningen.. 

Förlåt men blir lite upprörd av sånt här. När det gäller ett så litet barn är det ju för att föräldrarna vill, antagligen för att det är trendigt nu och de vill visa hur woke de är, inte för att barnet vill. 

Vad tänker ni? Har det gått för långt eller ser ni inget fel med det?

• Svar på tråden Klänningar på pojkar (små barn)
  • Anonym (I)

Jag är förresten högskoleutbildad.. men jag har inte pluggat genusvetenskap på Södertörn eller något liknande , det kanske krävs för att inte vara lågutbildad enligt er? :)

• cosinus

Alla mina barn har vid låg ålder haft en prinsessfas. Även killarna. 

Nu är mitt äldsta barn en flicka så det har funnits kjolar och klänningar hemma och de har fått ha det.

Kan ungen få låtsas att den är en drake eller dinosaurie så varför inte en prinsessa?

Ingen av sönerna har velat ha klänning efter 4 års ålder. Den ena har gillat rosa upp till högstadieålder.

Båda är tonåringar idag med fullt normala klädstilar för killar i den åldern. Båda har dessutom fått skäggväxt så inte ens den har påverkats av deras val av kläder i 3-årsåldern.

• Anonym (I)
    Anonym (Hallihallp) skrev 2024-05-28 11:28:11 följande:

Tror folk misstolkar TS. Är väl inte pojkens kläder hon reagerar på utan att mamman ska göra det till ett genomtänkt statement från hans sida som ska basunerats ut. Det känns ju mycket som mammans åsikter, som hon får ha men som hon kan beskriva som sina då.

Att ett barn vill ha olika typer av kläder och klä ut sig och härma andra är ju fullkomligt normalt och extremt vanligt och att inte tillåta det är ju trångsynt. Men det är ju ett barn beteende, vill vuxna tolka det så behöver de inte använda barnet som rekvisita i bilder mm.

Klänning sommartid är ju typ det mest bekväma man kan ha så att barn väljer det är ju extremt logiskt.

Precis , det var mer så jag menade .. inte just att han har klänning utan att mamman gör det till en grej på instagram och dessutom skriver om att pappan inte vill det .
  • Anonym (I)
    cosinus skrev 2024-05-28 12:40:23 följande:

Alla mina barn har vid låg ålder haft en prinsessfas. Även killarna. 

Nu är mitt äldsta barn en flicka så det har funnits kjolar och klänningar hemma och de har fått ha det.

Kan ungen få låtsas att den är en drake eller dinosaurie så varför inte en prinsessa?

Ingen av sönerna har velat ha klänning efter 4 års ålder. Den ena har gillat rosa upp till högstadieålder.

Båda är tonåringar idag med fullt normala klädstilar för killar i den åldern. Båda har dessutom fått skäggväxt så inte ens den har påverkats av deras val av kläder i 3-årsåldern.

Läste du ens hela inlägget? Nu pratar jag inte just om att pojkar klär ut sig i klänning , skrev ju själv att min son också gärna provar storasysters kläder , skor och hårband osv . Utan att som mamma använda det för att göra något statement på instagram, dessutom mot pappans vilja. 
  • Meddelande borttaget
  • cosinus
    Anonym (I) skrev 2024-05-28 12:43:03 följande:
    Läste du ens hela inlägget? Nu pratar jag inte just om att pojkar klär ut sig i klänning , skrev ju själv att min son också gärna provar storasysters kläder , skor och hårband osv . Utan att som mamma använda det för att göra något statement på instagram, dessutom mot pappans vilja. 
    Ok sorry, jag tolkade det du skrev om att han försökte prova systerns klänningar som att han inte fick ha det. Tror jag fastnade på ordet - försöker- 

När det gäller instagram så håller jag till fullo med dig. Jag tycker överlag att man ska vara ganska så restriktiv med hur man skriver om sina barn. Framförallt inte lägga in egna värderingar i val de gör. Jag kan tycka det är helt ok att ha en bild på en unge i klänning som t ex gräver i sandlådan med en kompis om man gestaltar barnets lek och inte nämner klänningen men jag hade inte lagt ut en bild på ett barn i klänning och gjort en sak av valet av klädsel. Oavsett kön på barnet faktiskt.
  • Anonym (Hm)

Barn ska få vara barn och leka i klänningar eller vilka plagg de vill. Dock håller jag med om att hela ?woke? grejen kring HBTQ har gått alldeles för långt. Barn ska naturligtvis lära sig att acceptera alla människor precis som de är, men idag trycker man på barn homosexualitet och trans rakt upp i ansiktet. Allt har normaliserats på en så hög nivå att det skapar förvirring hos barn redan från en mycket liten ålder. Som det dr med transor som läser sagor. VARFÖR? Barn vill bara höra sagan, de skiter i vem som läser den. Ner, jag tycker helt klart att det blivit för mycket. 

• Anonym (I)
    cosinus skrev 2024-05-28 13:14:13 följande:
    Ok sorry, jag tolkade det du skrev om att han försökte prova systerns klänningar som att han inte fick ha det. Tror jag fastnade på ordet - försöker- 

När det gäller instagram så håller jag till fullo med dig. Jag tycker överlag att man ska vara ganska så restriktiv med hur man skriver om sina barn. Framförallt inte lägga in egna värderingar i val de gör. Jag kan tycka det är helt ok att ha en bild på en unge i klänning som t ex gräver i sandlådan med en kompis om man gestaltar barnets lek och inte nämner klänningen men jag hade inte lagt ut en bild på ett barn i klänning och gjort en sak av valet av klädsel. Oavsett kön på barnet faktiskt.

Jo där håller jag med.. kanske blev lite otydligt. Storasyster (8 år) blir inte alltid jätteglad haha så oftast är det bara försöker men har han fått prova nån gång. Han brukar ofta sätta på sig hennes hårband och sånt också. Tycker inte detbär nått problem att barn leker och klär ut sig men skulle inte lägga upp det på instagram och göra en grej av det. 

Han gör ju inte det för att han vill vara tjej utan helt enkelt för att han är två år. Har själv bröder och det hände att dom klädde ut sig i våra kläder också eller att vi klädde ut lillebror. 

• Anonym (Eh)
    Anonym (I) skrev 2024-05-28 12:41:19 följande:
    Precis , det var mer så jag menade .. inte just att han har klänning utan att mamman gör det till en grej på instagram och dessutom skriver om att pappan inte vill det .
    Man visar inte upp sina relationsproblem offentligt på det där sättet. Otroligt låg stil av mamman, oavsett klänningsdiskussionen.
  • Anonym (I)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-28 13:23:19 följande:

Barn ska få vara barn och leka i klänningar eller vilka plagg de vill. Dock håller jag med om att hela ?woke? grejen kring HBTQ har gått alldeles för långt. Barn ska naturligtvis lära sig att acceptera alla människor precis som de är, men idag trycker man på barn homosexualitet och trans rakt upp i ansiktet. Allt har normaliserats på en så hög nivå att det skapar förvirring hos barn redan från en mycket liten ålder. Som det dr med transor som läser sagor. VARFÖR? Barn vill bara höra sagan, de skiter i vem som läser den. Ner, jag tycker helt klart att det blivit för mycket. 

Jo jag håller med , kanske var lite otydlig, 
    Jag tycker inte det är fel att barn provar klänningar och klär ut sig .. menade att mamman la upp det och gjorde en grej av det. 
Svar på tråden Klänningar på pojkar (små barn)