• Anonym (I)

Klänningar på pojkar (små barn)

Såg en video (bildspel) på instagram på en väns son där han har smink och klänning , nu är han kanske 5-6 nånting men på en av bilderna såg han ut att vara i 2-årsåldern. Med klänning. Och texten handlade om att han vill ha det och att det är fel att pappan inte ville det (det är pappan som är min vän) och han måste få uttrycka sig och allt möjligt..

Men förlåt. En 2-åring? Min son är 2. Häromdan ville han gå ut naken med bara sandaler. Ska jag göra ett inlägg då om att han måste få göra det? En 2-åring kan inte bestämma helt själv vad han eller hon ska ha på sig. Min son har två storasystrar och han försöker ibland sätta på sig yngsta storasysterns kläder och skor, det betyder inte att han är trans utan det betyder att han helt enkelt är 2 år och härmar personer runt omkring sig. Vännens son har förresten inte någon syster som han bor med så det måste ju vara mamman som har köpt klänningen.. 

Förlåt men blir lite upprörd av sånt här. När det gäller ett så litet barn är det ju för att föräldrarna vill, antagligen för att det är trendigt nu och de vill visa hur woke de är, inte för att barnet vill. 

Vad tänker ni? Har det gått för långt eller ser ni inget fel med det?

• Svar på tråden Klänningar på pojkar (små barn)
  • Anonym (Hm)
    Anonym (I) skrev 2024-05-28 13:36:57 följande:
    Jo jag håller med , kanske var lite otydlig, 
    Jag tycker inte det är fel att barn provar klänningar och klär ut sig .. menade att mamman la upp det och gjorde en grej av det. 
    Jag förstår till fullo och håller helt med dig. jag Har en sådan person i min vänskapskrets också. Redan från en mycket liten ålder bodde hon ensam med sin son. allt var klänningar och glitter redan sen han föddes. Idag är han 12 år och flicka. Bytt namn och lever som en flicka med allt vad det innebär. Hon hade en stor fest när han kom ut som transexuell. tragiskt. Allt skulle hon dessutom skylta med på sociala medier.
  • Gullvivor

Det verkar vara inne nu, både klänningar på pojkar och mammor som gnäller offentligt över att pojkarnas pappor inte tycker om det.

Jag tycker såklart det är fel att uppmuntra pojkar att vara feminina, men orkar inte direkt bry mig om andras ungar. Jag kommer iallafall aldrig uppmuntra min son till att vara feminin. Skulle han få för sig att han vill ha en klänning en dag så är det bara att säga "Nej, du är en pojke", inte svårare än så. 

• Anonym (Lova)
    Gullvivor skrev 2024-05-28 14:29:08 följande:

Det verkar vara inne nu, både klänningar på pojkar och mammor som gnäller offentligt över att pojkarnas pappor inte tycker om det.

Jag tycker såklart det är fel att uppmuntra pojkar att vara feminina, men orkar inte direkt bry mig om andras ungar. Jag kommer iallafall aldrig uppmuntra min son till att vara feminin. Skulle han få för sig att han vill ha en klänning en dag så är det bara att säga "Nej, du är en pojke", inte svårare än så. 

Du verkar vara en riktigt vidrig människa.
  • Gullvivor
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-28 14:34:48 följande:
    Du verkar vara en riktigt vidrig människa.
    Vidrig för att man inte vill uppmuntra pojkar till att klä sig och bete sig som flickor? Knappast.
  • Anonym (V)

Vissa föräldrar ska inte ha barn.
    mina döttrar är döttrar och har aldrig klätt de med pojkkläder. Och de har aldrig haft intresse för pojkleksaker mm 

• Anonym (Lova)
    Gullvivor skrev 2024-05-28 15:49:12 följande:
    Vidrig för att man inte vill uppmuntra pojkar till att klä sig och bete sig som flickor? Knappast.
    Du är vidrig eftersom du sätter ett värde på vilket klädesplagg dina pojkar har på sig. Lågutbildad och inskränkt är vad du är. Kvinnor ska förstås bara föda barn och stå i köket enligt ditt synsätt.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (V) skrev 2024-05-28 15:52:27 följande:

Vissa föräldrar ska inte ha barn.
    mina döttrar är döttrar och har aldrig klätt de med pojkkläder. Och de har aldrig haft intresse för pojkleksaker mm 

De har aldrig haft byxor på sig? Mycket ovanligt.
  • Gullvivor
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-28 15:58:57 följande:
    Du är vidrig eftersom du sätter ett värde på vilket klädesplagg dina pojkar har på sig. Lågutbildad och inskränkt är vad du är. Kvinnor ska förstås bara föda barn och stå i köket enligt ditt synsätt.
    Vad har föda barn och stå i köket med detta att göra? Jag är inte bara emot att min pojke ska bete sig feminint utan även att mina flickor ska bete sig maskulint (och där ingår att klä sig som det motsatta könet). Så det handlar inte om någon negativ syn på att just vara feminin (och att du därför tolkade det som att jag skulle vara emot kvinnor?).

Jag anser iallafall att det är vettigt att låta flickor vara flickor och pojkar vara pojkar, inte ett dugg vidrigt. 
    Kul för dig att du inte håller med, mindre kul för dina barn som kommer växa upp helt förvirrade.
  • Anonym (välj)
    Anonym (I) skrev 2024-05-28 10:50:18 följande:
    Klänningar på pojkar (små barn)

Såg en video (bildspel) på instagram på en väns son där han har smink och klänning , nu är han kanske 5-6 nånting men på en av bilderna såg han ut att vara i 2-årsåldern. Med klänning. Och texten handlade om att han vill ha det och att det är fel att pappan inte ville det (det är pappan som är min vän) och han måste få uttrycka sig och allt möjligt..

Men förlåt. En 2-åring? Min son är 2. Häromdan ville han gå ut naken med bara sandaler. Ska jag göra ett inlägg då om att han måste få göra det? En 2-åring kan inte bestämma helt själv vad han eller hon ska ha på sig. Min son har två storasystrar och han försöker ibland sätta på sig yngsta storasysterns kläder och skor, det betyder inte att han är trans utan det betyder att han helt enkelt är 2 år och härmar personer runt omkring sig. Vännens son har förresten inte någon syster som han bor med så det måste ju vara mamman som har köpt klänningen.. 

Förlåt men blir lite upprörd av sånt här. När det gäller ett så litet barn är det ju för att föräldrarna vill, antagligen för att det är trendigt nu och de vill visa hur woke de är, inte för att barnet vill. 

Vad tänker ni? Har det gått för långt eller ser ni inget fel med det?

Om man hetsar upp sig för att en tvåårig pojke har klänning, då har man inte särskilt hög nivå för vilka bekymmer man gör sig. VAD kan hända om denne tvååring har en klänning på sig och leker med smink (= målarfärger för ett litet barn).

Även naken och med sandaler skulle kunna vara helt okej om man bara är ute i trädgården, men man får ha andra kläder om man ska nån annanstans. Enkelt. Välj dina strider liksom. Chilla en aning och ägna din energi åt nåt som faktiskt är viktigt.

VAD är det du tycker har gått för långt? 
  • Anonym (välj)
    Gullvivor skrev 2024-05-28 16:44:03 följande:
    Vad har föda barn och stå i köket med detta att göra? Jag är inte bara emot att min pojke ska bete sig feminint utan även att mina flickor ska bete sig maskulint (och där ingår att klä sig som det motsatta könet). Så det handlar inte om någon negativ syn på att just vara feminin (och att du därför tolkade det som att jag skulle vara emot kvinnor?).

Jag anser iallafall att det är vettigt att låta flickor vara flickor och pojkar vara pojkar, inte ett dugg vidrigt. 
    Kul för dig att du inte håller med, mindre kul för dina barn som kommer växa upp helt förvirrade.
    Hur klär sig flickor maskulint? Alla kvinnor/flickor idag har väl byxor på sig. 

Jag är ju uppvuxen på 70-talet, då alla barn (flickor och pojkar) hade exakt samma kläder = bruna manchesterbyxor, tröjor i rött, brunt, orange, osv. Vi hade även samma frisyr (dåligt klippt pottfrisyr).

Och vi blev vad jag vet inte förvirrade i vår könsidentitet. Inte jag i alla fall.
Svar på tråden Klänningar på pojkar (små barn)