• Anonym (TS)

Skolans ansvar för hemmasittare?

Mitt barn har haft väldigt mycket frånvaro denna termin. Först berodde det på fysisk sjukdom men nu verkar det ha övergått till psykiska problem (säkert kopplat till sjukdomen). Jag har haft regelbunden kontakt med skolan för att förklara läget och jag upplever att de är förstående men de kommer inte själva med förslag på åtgärder. Jag börjar känna mig handfallen och det tär på mig att både försöka hjälpa barnet att hänga med i skolan och samtidigt heltidsarbeta. 

Jag skulle önska mer engagemang från skolan. Både vad gäller pedagogiskt stöd och även kanske kontakt med kurator eller liknande för att kunna reda ut varför det just nu är omöjligt för barnet att ta sig till skolan utan kraftig ångest, huvudvärk, illamående etc.

Vad kan jag kräva av skolan i ett sånt här läge? Barnet går i högstadiet.

• Svar på tråden Skolans ansvar för hemmasittare?
  • Anonym (Tyvärr får man ro ensam)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-30 16:23:33 följande:
    När jag började skolan 1975 var vi 30 i klassen, det var inte mindre klasser förr. Skillnaden var att föräldrarna tog ett mycket större ansvar 1975 och i princip alla barn var väl uppfostrade , respekterade vuxna och satt stilla i sin skolbänk. 
    1975 var det mer disciplin och tydligare ramar i skolorna.
    Vuxna i skolan hade en helt annan pondus än i dag, för idag blir barn kränkta.
    1975 fick man lära sig skriva fint och stava rätt, läsa ex antal sidor i en fysisk bok=tydlighet.
    Sen hade vi obs klasser dä man fick extra hjälp om och när man behövde.
    Så det är inte barnens fel att skolsystemet ändrats, men de betalar priset.
  • Anonym (Tyvärr får man ro ensam)
    Anonym (Poppy) skrev 2024-05-30 16:38:38 följande:
    Det fanns oupfostrade barn då också, men de gick i obs-klass. 
    Ouppfostrade=behovsbarn
  • Anonym (Poppy)
    Anonym (Tyvärr får man ro ensam) skrev 2024-05-30 18:36:23 följande:
    Ouppfostrade=behovsbarn
    Ja, barn med medfödda särskilda behov fick också plats i obsklass. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (tur) skrev 2024-05-30 10:02:17 följande:
    Fast skolan har också ansvar. Framför allt har de ansvar för det som sker eller inte sker i själva skolan, och hur skolarbete ska kunna tas ikapp för en elev som inte kan vara i skolan.

Och de bör orosanmäla om ett barn har stor frånvaro, de vet ju inte orsaken till barnets bortavaro, eller om det föräldrarna uppger stämmer. Skolan kan behöva anpassa både för fysisk och psykisk ohälsa. 
    Nej, jag tycker inte skolan har något ansvar i det här fallet. Jag tycker också en orosanmäl är på din plats eftersom ts inte klarar av sitt föräldraansvar behöver hon uppenbarligen hjälp. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (tur) skrev 2024-05-30 10:02:17 följande:
    Fast skolan har också ansvar. Framför allt har de ansvar för det som sker eller inte sker i själva skolan, och hur skolarbete ska kunna tas ikapp för en elev som inte kan vara i skolan.

Och de bör orosanmäla om ett barn har stor frånvaro, de vet ju inte orsaken till barnets bortavaro, eller om det föräldrarna uppger stämmer. Skolan kan behöva anpassa både för fysisk och psykisk ohälsa. 
    Nej, jag tycker inte skolan har något ansvar i det här fallet. Jag tycker också en orosanmäl är på din plats eftersom ts inte klarar av sitt föräldraansvar behöver hon uppenbarligen hjälp. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-30 10:43:43 följande:

Men vad menar du är mitt ansvar? Jag lägger massor av tid på att försöka ta reda på vad de gör i skolan i de olika ämnena och hjälper mitt barn att plugga. Men det är långt ifrån alla lärare som delar tydlig information och uppgifter på classroom och hur jag ska stötta barnet i t.ex. träsdlöjd utan tillgång till en slöjdsal begriper jag inte.

Jag sköter också så klart alla kontakter med vården för att försöka gå till botten med varför barnet inte vill gå men där är det ju skolan som har bäst insikt i hur förhållandena är där. Barnet mår inte dåligt hemma, jag kan inte hemma göra så att barnet sluta vantrivas i skolan.

Det är inte så att jag lämpar över allt på skolan men något måste ju även ligga på deras bord.

Det är ditt ansvar att din son går till skolan och inte skolkar. Han ska gå till skolan inte sitta hemma med dig och ha träslöjd. Vad han vill är inte relevant det är du som är förälder som bestämmer och just nu har du bestämt att skolan är frivillig och att han ska få slippa om det känns minsta lilla jobbigt. 
  • Anonym (D)

Det är skillnad på att tycka att det är lite jobbigt och att kräkas av ångest när man ska till skolan. En del som blir hemmasittare har odiagnosticerad NPF-problematik, och är utbrända efter att ha gått i en skola som inte är anpassad efter deras behov. En del har upplevt grav mobbning utan att skolan gjort något. Blir barnet hemmasittare och inte bara skolkar och hänger med andra är det ofta något som är fel. 
    Mår barnet rejält dåligt behöver hen tid och stöttning, inte bråk, hot och tvång. 

Sedan finns det gränser vad en förälder kan göra. Det är en sak att bära iväg en trilskande 4-åring, och en annan att försöka få ut en tonåring som är större och starkare än dig genom dörren.  

Ts- ligg på för att få till en plan på plats så snart som möjligt. Om ditt barn skulle kunna träffa skolkuratorn innan sommarsemestern och vid behov få lite extra tid med vissa av lärarna för att ta igen saker kanske det blir lättare att hantera tankarna på skolan. Trygghet, förutsägbarhet och samarbete med skolkuratorn, skolsköterskan och eventuellt specialpedagogen är vad jag rekommenderar.

BUP har ofta väntetider så det kan vara värt att försöka jobba på det spåret också. Behövs det inte senare kan man tacka nej, men annars har man kommit en bit längre fram i kön. 

Satsa på sådant som barnet mår bra av i sommar. Om det funkar kan ju ett scoutläger med kompisarna vara något. Annars kanske en tur ut i skogen med tält med några scoutkompisar och er föräldrar. 

• Anonym (Poppy)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-30 18:34:02 följande:

Det var ett fåtal, ingen i min klass gick i obsklass. Det var inte som nu när halva klassen kan ha olika diagnoser och tillstånd.  

Barn med diagnoser och tillstånd är inte ouppfostrade. Jag har ett barn som vården misstänker ha adhd och det är ett skötsamt och i skolan mycket tystlåtet barn. 

Att du inte hade barn i obsklass i din klass säger ju sig självt - de gick ju i obsklass. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-30 23:04:06 följande:
    Det är ditt ansvar att din son går till skolan och inte skolkar. Han ska gå till skolan inte sitta hemma med dig och ha träslöjd. Vad han vill är inte relevant det är du som är förälder som bestämmer och just nu har du bestämt att skolan är frivillig och att han ska få slippa om det känns minsta lilla jobbigt. 
    Om du läst vad jag skrivit så har barnet nyligen gått igenom en svår sjukdom med tuff behandling. Detta har säkert lämnat trauma som fortfarande bearbetas. Hen har hamnat utanför både i skolämnena och socialt på skolan. Försöker jag pusha hen att gå till skolan får hen så mycket ångest att hen kallsvettas, gråter och har tom kräkts. 

Jag hoppas att du inte är förälder för du är en sjukt empatilös person som aldrig borde ta ansvar för en annan människas välbefinnande.
  • Anonym (TS)
    Anonym (D) skrev 2024-05-31 00:02:13 följande:

Det är skillnad på att tycka att det är lite jobbigt och att kräkas av ångest när man ska till skolan. En del som blir hemmasittare har odiagnosticerad NPF-problematik, och är utbrända efter att ha gått i en skola som inte är anpassad efter deras behov. En del har upplevt grav mobbning utan att skolan gjort något. Blir barnet hemmasittare och inte bara skolkar och hänger med andra är det ofta något som är fel. 
    Mår barnet rejält dåligt behöver hen tid och stöttning, inte bråk, hot och tvång. 

Sedan finns det gränser vad en förälder kan göra. Det är en sak att bära iväg en trilskande 4-åring, och en annan att försöka få ut en tonåring som är större och starkare än dig genom dörren.  

Ts- ligg på för att få till en plan på plats så snart som möjligt. Om ditt barn skulle kunna träffa skolkuratorn innan sommarsemestern och vid behov få lite extra tid med vissa av lärarna för att ta igen saker kanske det blir lättare att hantera tankarna på skolan. Trygghet, förutsägbarhet och samarbete med skolkuratorn, skolsköterskan och eventuellt specialpedagogen är vad jag rekommenderar.

BUP har ofta väntetider så det kan vara värt att försöka jobba på det spåret också. Behövs det inte senare kan man tacka nej, men annars har man kommit en bit längre fram i kön. 

Satsa på sådant som barnet mår bra av i sommar. Om det funkar kan ju ett scoutläger med kompisarna vara något. Annars kanske en tur ut i skogen med tält med några scoutkompisar och er föräldrar. 

Tack för goda råd. Jag ska försöka få tag på rektorn idag. Och överväga att kontakta BUP också. 

I sommar ska det vara fullt fokus på avkopplande och roliga aktiviteter. Bada, grilla, vara i skogen, träffa släkt och vänner. Barnets ork och lust får styra. Jag har tack och lov lite sparad semester så jag kan vara ledig sex veckor i sträck. :)

Svar på tråden Skolans ansvar för hemmasittare?