• Anonym (TS)

Skolans ansvar för hemmasittare?

Mitt barn har haft väldigt mycket frånvaro denna termin. Först berodde det på fysisk sjukdom men nu verkar det ha övergått till psykiska problem (säkert kopplat till sjukdomen). Jag har haft regelbunden kontakt med skolan för att förklara läget och jag upplever att de är förstående men de kommer inte själva med förslag på åtgärder. Jag börjar känna mig handfallen och det tär på mig att både försöka hjälpa barnet att hänga med i skolan och samtidigt heltidsarbeta. 

Jag skulle önska mer engagemang från skolan. Både vad gäller pedagogiskt stöd och även kanske kontakt med kurator eller liknande för att kunna reda ut varför det just nu är omöjligt för barnet att ta sig till skolan utan kraftig ångest, huvudvärk, illamående etc.

Vad kan jag kräva av skolan i ett sånt här läge? Barnet går i högstadiet.

• Svar på tråden Skolans ansvar för hemmasittare?
  • Anonym (Tyvärr får man ro ensam)

Många , inte bara här på fl, skuldbelägga föräldrar.
    Är det inte konstigt att så många föräldrar har barn som mår dåligt av våra skolor?
    Det kan inte tänkas vara ett systemfel?
    För stora klasser?
    För dålig struktur?
    För lite vuxenstöd?
    För lite ramar?
    Osv....

• Anonym (...)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-30 13:57:25 följande:
    Och du tycker att ditt exempel med en lite allmänt skoltrött tjej som tar sig i kragen när pappa är pinsam känns som en relevant jämförelse med mitt barn som nyligen tillfrisknat efter en svår sjukdom och får ångest så hen kräks av tanken att gå till skolan?

Jag vet vad jag kan göra och tro mig, jag gör allt det och lite till. Frågan jag ställde är vad skolan är skyldig att göra för jag vägrar köpa att allt ansvar ligger på mig när det är skolmiljön som gör mitt barn sjukt.
    Men snälla du, jag hade dels 2 exempel, och det jag försökte få fram var att du måste ta reda på VAD felet är,  att man får ångest och kräks av skolmiljön är ju jävligt vagt
  • Anonym (Poppy)
    FiaLisannnN skrev 2024-05-30 13:23:38 följande:
    Din erfarenhet är värt lika mycket som toapapperet jag torkar mig i arslet med varje morgon.
    Det är ok, jag skriver här för att hjälpa TS hitta rätt stöd till sitt barn. Vad du tycker är inte så viktigt för mig.
  • Anonym (Nja)

Det är inte skolans kurator som ska reda ut ditt barns mående utan det är BUP. Skolan skulle behöva göra en handlingsplan kring ditt barn, men ytterst är det faktiskt ditt ansvar att få barnet till skolan.

• Anonym (TS)
    Anonym (Nja) skrev 2024-05-30 14:29:15 följande:

Det är inte skolans kurator som ska reda ut ditt barns mående utan det är BUP. Skolan skulle behöva göra en handlingsplan kring ditt barn, men ytterst är det faktiskt ditt ansvar att få barnet till skolan.

Men skolan har ju bättre insikt i hur miljön på skolan är än vad en extern psykolog har. Om det är stökigt i klassen och barnet skulle må bra av att kunna jobba enskilt är det ju skolan som behöver tillgodose det behovet. 

Jag försöker inte alls smita undan från mitt ansvar men jag tror det skulle vara vansinnigt mycket enklare om jag kände att skolan stöttar mig och gör vad de kan, i stället för att bara rycka på axlarna.

Jag gissar att ingen av er som känner att ni behöver
    påtala mitt ansvar har haft ett hemmasittande barn. Det vore extremt intressant om det faktiskt fanns nån förälder med ett fd hemmasittande barn som kunde berätta hur de gjorde för att komma tillrätta med problemet utan ett nära samarbete med skolan. 

• Anonym (...)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-30 15:39:27 följande:

Men skolan har ju bättre insikt i hur miljön på skolan är än vad en extern psykolog har. Om det är stökigt i klassen och barnet skulle må bra av att kunna jobba enskilt är det ju skolan som behöver tillgodose det behovet. 

Jag försöker inte alls smita undan från mitt ansvar men jag tror det skulle vara vansinnigt mycket enklare om jag kände att skolan stöttar mig och gör vad de kan, i stället för att bara rycka på axlarna.

Jag gissar att ingen av er som känner att ni behöver
    påtala mitt ansvar har haft ett hemmasittande barn. Det vore extremt intressant om det faktiskt fanns nån förälder med ett fd hemmasittande barn som kunde berätta hur de gjorde för att komma tillrätta med problemet utan ett nära samarbete med skolan. 

Men TS, är problemet att det är stökigt i klassen? Om det är problemet så går det ju att lösa hyfsat enkelt, min son med ADHD har fått både en skärm som delar av hans bord från resten av klassen, ibland får han sitta helt enskilt med sin resurslärare, det tog dock ett tag för att kunna få igenom vissa förändringar då skolan är rätt låst om det inte finns en diagnos eller något läkarutlåtande som stödjer anpassningar, dom kan liksom inte bara köpa in och göra hur som helst. Men du verkar inte veta/vilja berätta vad orsaken till måendet är så då är ju BUP den vägen du behöver gå, kontakta dem och be även skolkurator skicka in en "anmälan", (det var inte det ordet jag ville använda men kommer inte på ett bättre just nu), trycks det på från flera håll så kan det gå lite fortare, dom har ju rätt långa väntetider iaf där jag bor
  • Anonym (TS)
    Anonym (...) skrev 2024-05-30 15:49:46 följande:
    Men TS, är problemet att det är stökigt i klassen? Om det är problemet så går det ju att lösa hyfsat enkelt, min son med ADHD har fått både en skärm som delar av hans bord från resten av klassen, ibland får han sitta helt enskilt med sin resurslärare, det tog dock ett tag för att kunna få igenom vissa förändringar då skolan är rätt låst om det inte finns en diagnos eller något läkarutlåtande som stödjer anpassningar, dom kan liksom inte bara köpa in och göra hur som helst. Men du verkar inte veta/vilja berätta vad orsaken till måendet är så då är ju BUP den vägen du behöver gå, kontakta dem och be även skolkurator skicka in en "anmälan", (det var inte det ordet jag ville använda men kommer inte på ett bättre just nu), trycks det på från flera håll så kan det gå lite fortare, dom har ju rätt långa väntetider iaf där jag bor
    Det finns flera orsaker. Stök i klassen var ett exempel. Jag ser inget orsak av att gå in på dem för jag vill inte riskera att outa mitt barn och det är inte relevant för min frågeställning.
  • FiaLisannnN
    Anonym (TS) skrev 2024-05-30 13:59:18 följande:
    Svara med motfrågor gör man när man inte har något vettigt att säga. Du har uppenbarligen inget av vikt att komma med så jag tänker inte tillgodose ditt behov av att försöka trampa ned mig. 
    Frågan är i allra högsta grad relevant men jag förstår att du säkert inte gör ett skit hemma för att hjälpa ditt barn och att det därför är en känslig fråga.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tyvärr får man ro ensam) skrev 2024-05-30 14:02:23 följande:

Många , inte bara här på fl, skuldbelägga föräldrar.
    Är det inte konstigt att så många föräldrar har barn som mår dåligt av våra skolor?
    Det kan inte tänkas vara ett systemfel?
    För stora klasser?
    För dålig struktur?
    För lite vuxenstöd?
    För lite ramar?
    Osv....

När jag började skolan 1975 var vi 30 i klassen, det var inte mindre klasser förr. Skillnaden var att föräldrarna tog ett mycket större ansvar 1975 och i princip alla barn var väl uppfostrade , respekterade vuxna och satt stilla i sin skolbänk. 
  • Anonym (Poppy)

Har ni psykologkontakt? Oavsett vad skolan gör behöver ju ditt barn vård. 

Svar på tråden Skolans ansvar för hemmasittare?