• Anonym (Odör)

Luktar alla unga män?

Jag har märkt på mina två söner (20 och 22) att de luktar... det var inget jag tänkte på när de fortfarande bodde hemma, men nu när jag träffar dem reagerar jag varje gång på att de luktar, inte att de stinker, men att de luktar liksom lite unket, instängt... samtidigt vet jag att de sköter sin hygien och att de tvättar sina kläder osv, de hör liksom inte till sorten som duschar och byter kalsonger en gång i veckan, så det är ju inte att de luktar för att de inte sköter hygienen. Så nu undrar jag bara om detta är ett allmänt fenomen bland unga män, att unga män av naturen luktar lite konstigt, eller om det bara är mina söner?? Jag försöker komma ihåg om detta var nåt jag reagerade på när jag själv var i den åldern, och träffade killar, men jag kan inte påminna mig att det var så. 

• Svar på tråden Luktar alla unga män?
  • Anonym (Inte bara unga män)

Unga som gamla luktar tycker jag. Märks inte minst nu på sommaren när man sitter på bussen. Män slarvar mer med personlig hygien enligt min erfarenhet. Får ofta flytta mig när en gubbar och slynglar sätter sig nära. Alltid stinker de av något.

• Bergegardh

Kan ju vara så att just dina söner har fått gener där de luktar lättare. Sen är det ju så att om man har lättare att svettas och att lukta är det svårare att göra sig "ren". Ibland släpper inte lukten i tvätten efter kläderna. Ibland sitter den i deon. Kan sitta i håret under armar. Bara det finns lite doft kvar så sprids den väldigt snabbt igen. Be de börja tvätta i 60 grader och köp en ny deo till dem båda. Eller kanske nytt tvättmedel. Försök att inte visa varför, kan kännas kränkande tyvärr även om man bara vill hjälpa.

• Anonym (XX)

Många män är inte så noga med hygien, tvätt eller städning, de är heller inte så känsliga för lukter. Kvinnor är helt det motsatt, trots att de duschar ofta, smörjer in sig efter dusch, parfymerar, tvättar och städar som tokar så nojar de ofta över att något luktar. 

• TvillingmammaVästgöte

Nej, min son luktar fräscht.
    Unket och instängt ,d et låter som min gamla mamma och det beror på att det luktar så i hennes lägenhet. Har man inte fräscht i hemmet sätter sig lukten i kläderna tror Jag. De borde städa mer hemma och byta kalsonger och Strumpor varje dag. Samt skaffa en bra deo. Kanske med lite god doft. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag hoppas att de också duschar varje morgon med tvål.
    Dusch och deo.
    Rena kalsonger,  strumpor och helst nytvättad T-shirt. 

Rent hemma. Inte bara dammsuga lite utan våttorka och framför allt vädra!

• Anonym (P)

Kan de tvätta och sköta en tvättmaskin? Är tvättmaskinen sunkig luktar ju alla kläder illa. 

Jag uppfattar inte unga män som illaluktande. 

• Anonym (Sofie)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-07 08:43:20 följande:

Nej, min son luktar fräscht.
    Unket och instängt ,d et låter som min gamla mamma och det beror på att det luktar så i hennes lägenhet. Har man inte fräscht i hemmet sätter sig lukten i kläderna tror Jag. De borde städa mer hemma och byta kalsonger och Strumpor varje dag. Samt skaffa en bra deo. Kanske med lite god doft. 

Det kan ju vara ventilationen som är dålig om det luktar unket och instängt hemma också. Eller att de vädrar för lite.  Det behöver inte vara städning som är problemet. Hade en kompis som hade problem med ventilationen , hon hade fint och städat hemma men det luktade ändå instängt. Märkte det ett tag hos mig också när ventilationen var dålig (inte godkänd på OVK), att det luktade lite instängt. Nu har de fixat det (bor i hyresrätt).

Om det är kläderna som luktar och inte personen kan det ju vara att de inte torkar ordentligt också. Det blev så med mina i slutet med min gamla tvättmaskin , vattnet tömdes inte ut ordentligt så kläderna luktade liksom surt ibland... tvättade flera gånger , det var helt hopplöst. 
    De kanske är dåliga på att hänga upp tvätten i tid eller hänga upp den ordentligt? Då kan det ju också bli så att kläderna luktar illa. 

Annars är det ju olika från person till person hur mycket man svettas och luktar. Kände en kille när jag var tonåring , hela rummet luktade svett när han kom in. Gissar att det var en kombination av gener och inte världens bästa hygien. Har haft en kollega på jobbet (kvinna) , hon var så också, hela omklädningsrummet stank, det var hemskt. Hon sa att hennes kille var allergisk mot deodorant , til slut fick chefen säga till henne. 

• Anonym (Sofie)
    Anonym (P) skrev 2024-06-07 08:50:18 följande:

Kan de tvätta och sköta en tvättmaskin? Är tvättmaskinen sunkig luktar ju alla kläder illa. 

Jag uppfattar inte unga män som illaluktande. 

Precis , det tänkte jag också.
    När min tvättmaskin gick sönder och inte tömde ut vattnet ordentligt (ibland , inte varje gång) börjad kläderna lukta surt. Det kan ju bli så om man inte hänger upp kläderna ordentligt , hänger dom för tätt eller låter dom ligga i maskinen för länge. 
  • Anonym (P)
    Anonym (XX) skrev 2024-06-07 08:14:36 följande:

Många män är inte så noga med hygien, tvätt eller städning, de är heller inte så känsliga för lukter. Kvinnor är helt det motsatt, trots att de duschar ofta, smörjer in sig efter dusch, parfymerar, tvättar och städar som tokar så nojar de ofta över att något luktar. 

Så är det. Kvinnor har bättre luktsinne än män, i synnerhet efter typ 50-årsåldern då mäns luktsinne försämras snabbare än kvinnors.

Precis det du beskriver händer jätteofta hemma hos mig och din man. Jag kan känna lukten av något unket i sophinken långt in i vardagsrummet, känner direkt om en rökare går förbi huset, känner redan i hallen att det ligger en dålig clementin i köket osv. Min man märker ingenting. Jag hade blivit nervös om mitt luktsinne blev så dåligt. Man tappar ju kollen lite. 

TS: Åt du p-piller tidigare men har slutat? P-piller kan förändra luktsinnet. 

Just det här när tvättmaskinen behöver rengöras är en sån grej min man inte märker. 

• Anonym (M)

En del kläder kan lukta illa också. Hade arbetskläder som verkade reagera direkt med svett och framkalla någon slags mustig och otrevlig odör. Aldrig varit med om något liknande med andra klädesplagg. Spelade ingen roll om jag duschat på morgonen och tagit på deo, det luktade ändå efter några timmar.

• Anonym (Em)

Om de luktar unket och inte svettigt låter det mer som dålig ventilation el fukt i huset de bor i. Eller som någon skrev ovan: att tvättmaskinen kan vara orsaken.

Annars tycker jag mest att hormonstinna tonårskillar luktar!

• Anonym (nä)
    Anonym (Odör) skrev 2024-06-07 00:15:21 följande:
    Luktar alla unga män?

Jag har märkt på mina två söner (20 och 22) att de luktar... det var inget jag tänkte på när de fortfarande bodde hemma, men nu när jag träffar dem reagerar jag varje gång på att de luktar, inte att de stinker, men att de luktar liksom lite unket, instängt... samtidigt vet jag att de sköter sin hygien och att de tvättar sina kläder osv, de hör liksom inte till sorten som duschar och byter kalsonger en gång i veckan, så det är ju inte att de luktar för att de inte sköter hygienen. Så nu undrar jag bara om detta är ett allmänt fenomen bland unga män, att unga män av naturen luktar lite konstigt, eller om det bara är mina söner?? Jag försöker komma ihåg om detta var nåt jag reagerade på när jag själv var i den åldern, och träffade killar, men jag kan inte påminna mig att det var så. 

Verkligen inte! Min son och hans vänner i den åldern luktar gott, snarast för mycket parfym, om något. 

Men det kan vara så att dina söner tvättar sig, men inte blir helt rena, inte skrubbar noga i armhålorna eller hårbotten.

Eller så är det nåt i deras bostäder eller med tvätten av kläderna som gör att de luktar. De kanske inte låter tvätten torka tillräckligt, och att den då luktar unket.
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Em) skrev 2024-06-07 11:37:04 följande:

Om de luktar unket och inte svettigt låter det mer som dålig ventilation el fukt i huset de bor i. Eller som någon skrev ovan: att tvättmaskinen kan vara orsaken.

Annars tycker jag mest att hormonstinna tonårskillar luktar!

Precis , det tror jag också.
  • Anonym (Odör)
    Anonym (Inte bara unga män) skrev 2024-06-07 00:21:52 följande:

. Män slarvar mer med personlig hygien enligt min erfarenhet. 

Lynx123 skrev 2024-06-07 06:55:18 följande:

De sköter inte hygienen ordentligt. Tyvärr inte ovanligt.

Anonym (XX) skrev 2024-06-07 08:14:36 följande:

Många män är inte så noga med hygien, tvätt eller städning. 

. De borde städa mer hemma och byta kalsonger och Strumpor varje dag. Samt skaffa en bra deo. Kanske med lite god doft. 

Intressant att fyra av tio - alltså nästan hälften! - av alla som svarat skyller på dålig hygien, trots att jag uttryckligen skriver att det inte är dålig hygien det är frågan om...
    Bergegardh skrev 2024-06-07 07:05:23 följande:

Kan ju vara så att just dina söner har fått gener där de luktar lättare. Sen är det ju så att om man har lättare att svettas och att lukta är det svårare att göra sig "ren". Ibland släpper inte lukten i tvätten efter kläderna. Ibland sitter den i deon. Kan sitta i håret under armar. Bara det finns lite doft kvar så sprids den väldigt snabbt igen. Be de börja tvätta i 60 grader och köp en ny deo till dem båda. Eller kanske nytt tvättmedel. Försök att inte visa varför, kan kännas kränkande tyvärr även om man bara vill hjälpa.

Så kan det ju vara, förstås... men det är alltså inte det att de luktar svett, utan mer just liksom unket. Och ja men precis - det är ju jättesvårt att göra nåt åt eftersom det är en ganska känslig sak hur man luktar...
    Anonym (nä) skrev 2024-06-07 12:56:39 följande:
    .

Eller så är det nåt i deras bostäder eller med tvätten av kläderna som gör att de luktar. De kanske inte låter tvätten torka tillräckligt, och att den då luktar unket.
    Anonym (P) skrev 2024-06-07 08:50:18 följande:

Anonym (Sofie) skrev 2024-06-07 09:00:58 följande:

Om det är kläderna som luktar och inte personen kan det ju vara att de inte torkar ordentligt också. Det blev så med mina i slutet med min gamla tvättmaskin , vattnet tömdes inte ut ordentligt så kläderna luktade liksom surt ibland... tvättade flera gånger , det var helt hopplöst. 
    De kanske är dåliga på att hänga upp tvätten i tid eller hänga upp den ordentligt? Då kan det ju också bli så att kläderna luktar illa. 

Anonym (Sofie) skrev 2024-06-07 09:02:44 följande:
    Precis , det tänkte jag också.
    När min tvättmaskin gick sönder och inte tömde ut vattnet ordentligt (ibland , inte varje gång) börjad kläderna lukta surt. Det kan ju bli så om man inte hänger upp kläderna ordentligt , hänger dom för tätt eller låter dom ligga i maskinen för länge. 

Detta kan mycket väl vara skälet! De tvättar och byter kläder varje dag (eftersom det är så de vuxit upp, och de tycker att nåt annat hade kännts äckligt), däremot har jag nog aldrig egentligen lärt dem/låtit dem träna på hur man tvättar... men ja, lukten stämmer väldigt väl överens med att de kanske låter tvätten ligga kvar i maskinen ett längre tag!
  • Anonym (nä)
    Anonym (Odör) skrev 2024-06-07 20:59:13 följande:
    Lynx123 skrev 2024-06-07 06:55:18 följande:

De sköter inte hygienen ordentligt. Tyvärr inte ovanligt.

. De borde städa mer hemma och byta kalsonger och Strumpor varje dag. Samt skaffa en bra deo. Kanske med lite god doft. 

Intressant att fyra av tio - alltså nästan hälften! - av alla som svarat skyller på dålig hygien, trots att jag uttryckligen skriver att det inte är dålig hygien det är frågan om...Så kan det ju vara, förstås... men det är alltså inte det att de luktar svett, utan mer just liksom unket. Och ja men precis - det är ju jättesvårt att göra nåt åt eftersom det är en ganska känslig sak hur man luktar...
    Anonym (nä) skrev 2024-06-07 12:56:39 följande:
    .

Anonym (Sofie) skrev 2024-06-07 09:00:58 följande:

Detta kan mycket väl vara skälet! De tvättar och byter kläder varje dag (eftersom det är så de vuxit upp, och de tycker att nåt annat hade kännts äckligt), däremot har jag nog aldrig egentligen lärt dem/låtit dem träna på hur man tvättar... men ja, lukten stämmer väldigt väl överens med att de kanske låter tvätten ligga kvar i maskinen ett längre tag!
    En annan ska kan vara om handduken inte torkar ordentligt så kan den bli unken. Då går man ren och fräsch ur duschen, men blir sedan unken av att man torkar sig med den unkna handduken. Antingen får man byta handduk oftare, eller verkligen se till att den torkar mellan användningarna. 
Svar på tråden Luktar alla unga män?