• Anonym (Mor ror)

När hål i öronen?

Ja, när har era barn fått ta hål i öronen. Åttaåringen önskar sig hett och tycker att jag, som alltid sagt att det är okej vid 16, är djupt orättvis. Jag har egentligen inte någon annan anledning till det, än att jag gjorde det vid 16. Jag funderar på att kanske ändra min hårdnackade syn, men när är det egentligen rimligt? Funkar det bra i tioårsåldern, om man i övrigt är ansvarstagande och ordentlig?

• Svar på tråden När hål i öronen?
  • EnAnonumius

Jag var 6år när jag fick ta (mina första) hål i öronen för min mamma. Jag skötte tvättandet själv.. Jag tvättade mina öronpiercingar samtidigt som jag tvättade mitt ansikte på morgonen, och så tvättade jag dem på kvällen, i samband med tandborstningen.  Detta var på 70-talet.

Så varför skulle inte en skötsam 10åring kunna fixa det? Jag tycker att du skall kära på det.. Fast lär barnet rätt sätt att tvätta hålen på och titta till hålen då och då så det inte blir inflammationer,. det kan man ha oturen att få fast man är skötsam. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Fisk)

Fick ta hål när jag var 12. Mamma tyckte att de var lämplig ålder då man snart börjar högstadiet. Risken finns att hon gör det själv annars som tonåring hos en kompis.

• Anonym (Piercing)

När det är dags så gå till en riktig piercing studio.
    Många frisörer m.m använder sig sv en skjut pistol. Den har sönder nerver m.m i örat.

De i studion kan även poängtera hur man sköter om piercingen.

• Anonym (Piercing)
    EnAnonumius skrev 2024-07-16 10:21:25 följande:

Jag var 6år när jag fick ta (mina första) hål i öronen för min mamma. Jag skötte tvättandet själv.. Jag tvättade mina öronpiercingar samtidigt som jag tvättade mitt ansikte på morgonen, och så tvättade jag dem på kvällen, i samband med tandborstningen.  Detta var på 70-talet.

Så varför skulle inte en skötsam 10åring kunna fixa det? Jag tycker att du skall kära på det.. Fast lär barnet rätt sätt att tvätta hålen på och titta till hålen då och då så det inte blir inflammationer,. det kan man ha oturen att få fast man är skötsam. 

Tog ett hpl i brosket på övre örat som tonåring.
    Den läkte inte alls trots att jag gjorde rent. Fick en inflammation och var öm jätte länge efter att jag tog ut den.
  • Anonym (10)

Vi tyckte 10 var en bra ålder. Då har man lite koll på sig själv, kan tvätta själv osv. Även förståelse för att vid idrott som ex fotboll att man tejpar öronen eller tar ut dem.

Dessutom var det lättare att förklara och för barnet att förstå varför ex långa örhängen är dumt på vintern med mössor och halsdukar när man är i ex pulkabacken. 

Vi har också pratat om vikten att inte ha tunga örhängen så hålen tänjs ut. Ibland är det ok, men inte varje dag. 

Ska tilläggas att dottern var bland de sista i klassen och av 12 tjejer är det bara 1 som inte har hål vid 12 års ålder. 

Gå till en erfaren piercare och ta hål. Det är det absolut bästa man kan göra. De mäter ut var på örat det ska sitta. Dessutom är pistoler hos ex frisörer inte gjorda för alla örsnibbar, vilket kan göra mer skada på snibben. En piercare använder en nål vilket gör att hålet blir bättre jmf pistolen. 

• Anonym (Jag)

När man börjar högstadiet.

• Anonym (Lillis)

Min 13-åring fick ta nu i sommar, hon börjar sjuan i höst. Hade hon varit väldigt på hade hon kunnat få göra 1-2 år tidigare, men annars kändes 13 ganska lagom. Tog hos piercare.

Delar inte erfarenheten att alla jämnåriga redan har hål, knappt hälften skulle jag säga på hennes klass och vänkrets.

• Anonym (Hm)

Vår äldsta var 6 år och valde det själv. Jag har stor erfarenhet av pirercingar sedan tidigare och såg till att allt sköttes som det skulle. Många menar att piercingpistoler är farliga eller lämnar fula ärr. jag har gjort med både pistol och på studio och skillnaden är knappt märkbar. Däremot skulle jag välja apotekets håltagning om ni vill använda pistol och inte hos närmsta frisör. 

• anonym gullviva

Min dotter var 13 inte vågar själv innan men tyckte också att det var en bra ålder då hon kunde sköta om hålen och hängen själv. 

Svar på tråden När hål i öronen?