• Anonym (Mor ror)

När hål i öronen?

Ja, när har era barn fått ta hål i öronen. Åttaåringen önskar sig hett och tycker att jag, som alltid sagt att det är okej vid 16, är djupt orättvis. Jag har egentligen inte någon annan anledning till det, än att jag gjorde det vid 16. Jag funderar på att kanske ändra min hårdnackade syn, men när är det egentligen rimligt? Funkar det bra i tioårsåldern, om man i övrigt är ansvarstagande och ordentlig?

• Svar på tråden När hål i öronen?
  • Anonym (Mamma)

Jag tycker åtta år är en lagom ålder. När jag var barn tog de flesta hål i öronen i lågstadiet, min dotter gick just ut ettan och det var flera i hennes klass som tog hål i öronen. Min dotter har börjat tjata och hon ska få det i födelsedagspresent om några månader (det vet hon inte än)

Bestämmer du dig för att hon ska få ta hål i öronen nu är ett tips att vänta till i höst så hon kan bada i sommar. När skolan börjar är det lättare med rutiner som tvättning också 

• blomman 2

Min dotter var närmare 6 år då hon tog hål i öronen på en salong där vi bor, flera av våra vänner var nöjda med hur pedagogiska och duktiga dem var, nu snackar vi ca 10 ungar från vårat område.

För mig var det självklart att jag hjälpte henne med tvättningen av öronsnibbarna.

Inga inflammationer och det läkte snabbt.
    Det vi var noga med var att ha nickelfria örhängen i ett par år. Salongen erbjöd dem.

Som du säger TS, man utgår ofta från sig själv, jag var nämligen i samma ålder som min dotter när jag fick ta hål.

Var rätt vanligt vid den tiden att man fick hål i öronen i och med skolstarten.

I många länder tar de ju hål på öronen vid typ födseln.

Nu är min dotter 16 ( snart 17) och har två hål på ena örat ( gick till samma salong) och har aldrig haft några besvär. 

• Anonym (korven)
    Anonym (Mor ror) skrev 2024-07-16 10:06:43 följande:
    När hål i öronen?

Ja, när har era barn fått ta hål i öronen. Åttaåringen önskar sig hett och tycker att jag, som alltid sagt att det är okej vid 16, är djupt orättvis. Jag har egentligen inte någon annan anledning till det, än att jag gjorde det vid 16. Jag funderar på att kanske ändra min hårdnackade syn, men när är det egentligen rimligt? Funkar det bra i tioårsåldern, om man i övrigt är ansvarstagande och ordentlig?

Jag tog hål i öronen när jag var 8 år.
  • Agda90
    Anonym (Mor ror) skrev 2024-07-16 10:06:43 följande:
    När hål i öronen?

Jag sa att hål i öronen får barnen göra när de kan sköta sin hygien helt och hållet när det gäller såren som man faktiskt får när man tar hål i öronen. Min dotter var inte så nöjd med det. 

Hon hade en kompis som fick ta hål i öronen när de var 8. Kompisen berättade väldigt detaljera hur det gick till och min tjej tyckte att det lät rätt läskigt. Så hon slutade tjata och tog inte upp det igen förrän hon var 11. Då bokade vi tid dagen efter och fixade det direkt. 
  • sfakianaki

Jag hade regeln att det far goras nar barnet sjalv ber om det, och hon ar gammal nog att ga till en ordentlig piercing studio och fa det gjort. Det blev strax efter hon fyllt 11.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag fick inte ta förrän jag var 12, men dottern fick i 7-årspresent. Hon hade önskat sig det. Jag tycker att det räcker att de är gamla nog att vilja själva samt någorlunda förstå vad det innebär. Ta hos en piercingstudio, inte med pistol, det läker sämre. Seriösa piercingstudios brukar ha 6- eller 7-årsgräns för hål i örsnibbarna. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Använd ditt sunda förnuft TS. Gå inte efter vad andra tycker eller hur andra gör. I vår dotters klass hade ungefär hälften av flickorna hål i öronen i lågstadiet. Vi bor inte i ett område där många gör det på sina bebisar eller småbarn. De flesta verkar överens om att det är något barnen själva ska få välja och bestämma. Synen på lämplig ålder varierar dock. Allt från 6 till 12 har jag hört, i vissa fall äldre.

• Anonym (Mor ror)

Stort tack för alla svar! Det låter som att 10-12 inte är så illa ändå. Såklart måste man förstå basal hygien innan och kunna ta ansvar för hål och hängen. När det blir av, blir det också av på hösten (tack för det tipset!).

• Anonym (18)

När hon blev myndig härom året och bestämde själv. Barn har inget konsekvenstänk att tala om. De kan förstå att det gör ont men har ingen koll på allergier etc. Min dotter påstod att hon var fullt påläst, läs som en infobroschyr när hon ville övertala i femtonårsåldern  (innan dess var det inte många som hade hål i öronen bland kompisarna), bara skulle ha allergivänliga örhängen etc. Det började med att hon inte skötte tvätten så bra och det varade. Tog inte lång tid förrän hon började köpa söta örhängen med nickel etc heller. Varit rött och svullet mer än en gång. Hon har atopisk hud så det var inte oväntat.  Kunskapen har hon, men hon följer den inte. 
    Min man är från en kultur där det är vanligt med hål i öronen på små barn och vi fick örhängen i present innan hon var året, men han hade inga starka känslor runt detta.

• Cathariiina

I alla fall inte före 12 år. Innan dess har barnen inte det konsekvenstänket som krävs, för att väga nytta och risker mot varandra, samt även ansvara för att sköta såren. Samt att barn måste kunna leka fritt, utan risken att ett örhänge fastnar i t.ex. en buske eller gren och sliter sönder örsnibben. Men det är ju aldrig FEL att vänta några år till, heller. Om man nu måste ha det alls, jag har inga och inte min dotter eller mor heller. Använder örhängen med clips till fest.

Svar på tråden När hål i öronen?