• Anonym (Mor ror)

När hål i öronen?

Ja, när har era barn fått ta hål i öronen. Åttaåringen önskar sig hett och tycker att jag, som alltid sagt att det är okej vid 16, är djupt orättvis. Jag har egentligen inte någon annan anledning till det, än att jag gjorde det vid 16. Jag funderar på att kanske ändra min hårdnackade syn, men när är det egentligen rimligt? Funkar det bra i tioårsåldern, om man i övrigt är ansvarstagande och ordentlig?

• Svar på tråden När hål i öronen?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Cathariiina skrev 2024-07-21 15:32:24 följande:
    Jag vet att det förekommer, men jag tycker alltid att det ser mindre förtroendeingivande ut. Det tycker ju på dåligt omdöme, annars skulle de plocka ut skrotet på betald arbetstid. Och då kan de ha lika dåligt omdöme någon annanstans.
    Varför skulle det vara mindre förtroendeingivande? Varför skulle det tyda på dåligt omdöme?

Som sagt, det ligger hos dig.

Det finns många yrken där man inte får se ut hur som helst, så det handlar inte om det.
  • EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-07-21 15:32:24 följande:
    Jag vet att det förekommer, men jag tycker alltid att det ser mindre förtroendeingivande ut. Det tycker ju på dåligt omdöme, annars skulle de plocka ut skrotet på betald arbetstid. Och då kan de ha lika dåligt omdöme någon annanstans.
    Man blir fan inte sämre på sitt yrkesområde om man inte uppfyller DINA outtalade förväntningar på hur man skall se ut.

Vem är du att diktera villkoren för hur andra skall se ut?

Dessutom, så har du inte svarat på min fråga.

Har du alltid haft så taskig människosyn?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-21 15:45:04 följande:
    Varför skulle det vara mindre förtroendeingivande? Varför skulle det tyda på dåligt omdöme?

Som sagt, det ligger hos dig.

Det finns många yrken där man inte får se ut hur som helst, så det handlar inte om det.
    Precis...  👍
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (18)
    Cathariiina skrev 2024-07-21 14:54:10 följande:
    Men herregud - man måste väl få tycka att folk ser trashiga ut? Det är inte som att jag går på stan och inspekterar folks öron, och talar om för människor att de ser trashiga ut... Men måste ju få TYCKA vad man vill. 

...kan du tänka dig Drottning Silvia t.ex. med en hel rad av ringar i samma öra..? Eller Fru von der Leyen?
    Det får man men tyckandet är alltid personligt och oftast kulturbaserat.
    När min moster tog hål i öronen (ett i varje) på femtiotalet ansågs det tämligen  avvikande. Normen i Sverige då var örhängen som inte krävde hål, de som hade hål i öronen tillhörde i hög grad minoritetsgrupper (romer, resande). Samma moster tog för övrigt två hål till i ena örat som sextioplus, när det var ovanligt, de tre diamanterna satt där i rad.
  • Anonym (Lova)

Jag var 23 år när jag tåg hål i öronen, min dotter var 16 år. Lagom ålder tycker jag.

• Cereal Killer

När det bett om det och haft något slags förståelse för att det gör ont och måste hållas rent osv. Yngsta var 6 år. 

• Cathariiina
    Anonym (18) skrev 2024-08-07 09:14:00 följande:
    Det får man men tyckandet är alltid personligt och oftast kulturbaserat.
    När min moster tog hål i öronen (ett i varje) på femtiotalet ansågs det tämligen  avvikande. Normen i Sverige då var örhängen som inte krävde hål, de som hade hål i öronen tillhörde i hög grad minoritetsgrupper (romer, resande). Samma moster tog för övrigt två hål till i ena örat som sextioplus, när det var ovanligt, de tre diamanterna satt där i rad.
    Tillåt mig gissa att din moster varken tillhörde societeten, eller var en framgångsrik karriärkvinna i egen rätt... Barn med flera män, billiga rödviner, cigg..?

Jag tycker för övrigt att det ÄR ganska märkligt, att håltagande i öronen blev accepterat överhuvudtaget i Västerlandet. Det är ju en form av piercing, och har som du säger mest använts i vissa grupper... Det är ju ändå en form av kroppsmutilering, och sådant brukar inte bildade västerlänningar syssla med.

Även troll brukar avbildas med uttänjda örsnibbar med tunga guldsmycken i...

Porträttbild av en romsk kvinna. Bilen är troligen tagen under tidigt  1900-tal och kvinnan hör antagligen till de första kelderashromerna i  Sverige. -Romska Kulturcentret i Malmö / DigitaltMuseum
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mor ror) skrev 2024-07-16 10:06:43 följande:
    När hål i öronen?

Ja, när har era barn fått ta hål i öronen. Åttaåringen önskar sig hett och tycker att jag, som alltid sagt att det är okej vid 16, är djupt orättvis. Jag har egentligen inte någon annan anledning till det, än att jag gjorde det vid 16. Jag funderar på att kanske ändra min hårdnackade syn, men när är det egentligen rimligt? Funkar det bra i tioårsåldern, om man i övrigt är ansvarstagande och ordentlig?

Jag tycker absolut en tioåring kan få bestämma en sådan sak själv. 

Hon vet att det kommer göra ont och du kan förklara att det kräver lite hygien i början innan det har läkt. 
    Cathariiina skrev 2024-08-07 15:13:12 följande:
    Tillåt mig gissa att din moster varken tillhörde societeten, eller var en framgångsrik karriärkvinna i egen rätt... Barn med flera män, billiga rödviner, cigg..?

Jag tycker för övrigt att det ÄR ganska märkligt, att håltagande i öronen blev accepterat överhuvudtaget i Västerlandet. Det är ju en form av piercing, och har som du säger mest använts i vissa grupper... Det är ju ändå en form av kroppsmutilering, och sådant brukar inte bildade västerlänningar syssla med.

Även troll brukar avbildas med uttänjda örsnibbar med tunga guldsmycken i...

Porträttbild av en romsk kvinna. Bilen är troligen tagen under tidigt  1900-tal och kvinnan hör antagligen till de första kelderashromerna i  Sverige. -Romska Kulturcentret i Malmö / DigitaltMuseum

Det är snarare du som är ett troll. Varför detta behov av att sprida fördomsfull dynga? I tråd efter tråd. 

Vem fan tillhör societeten? Hur många gör det? Är man en sämre människa för att man inte gör karriär samt dricker billigt vin? Stökig livsstil är en annan sak, men det finns inget samband mellan det och örhängen, även om du verkar to det.

Piercing har blivit populärt precis som tatueringar. Tiderna förändras. Det är inte bara sjömän och romer som har detta längre. Inte heller har det något med bildning att göra. Många som har piercing och tatueringar, är mer bildade än du verkar vara.

Varför postade du bilden? För att visa en kvinna i traditionell utsmyckning? Vad är det för fel med sådan klädsel, och vad har det med tråden att göra? 

• En glad tjej
    Anonym (Mor ror) skrev 2024-07-16 10:06:43 följande:
    När hål i öronen?

Jag var fem när jag tog hål i mina öron, min äldsta dotter sju och min yngsta dotter 12. Jag har aldrig haft någon åldersgräns utan tagit ställning till när mina tjejer velat ta hål. Personligen tycker jag 16 är väldigt sent. Jag tror din dotter kommer klara tvätta rent sina hål själv så jag hade lätt henne ta hål men gör det hos en piercingstudio och inte med pistol.
  • Cathariiina
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-07 17:06:59 följande:

Varför postade du bilden? För att visa en kvinna i traditionell utsmyckning? Vad är det för fel med sådan klädsel, och vad har det med tråden att göra? 

"vissa grupper"
    Cathariiina skrev 2024-08-07 18:41:57 följande:
    "vissa grupper"
    Och?
  • Elin pelin

Jag har sagt 15 till mina. Själv fick jag ta vid 16.
    Eftersom min äldsta har en del allergier så vill jag inte trigga igång någon annan allergi och då har jag det som anledning. Min lilla får glatt finna sig i samma regler (det är hon som tjatar, kompisarna har redan hål).
    Jag personligen har inget emot det utseendemässigt men har svårt för små barn med hål i öronen pga att de uppenbart själva inte fått tycka till.
    Sen ska mina barn få det hos någon som utför piercingar, de ska inte ta med pistol och jag vet inte om det är en fördel att vara äldre - men vill tro det!

Svar på tråden När hål i öronen?