• Anonym (Mor ror)

När hål i öronen?

Ja, när har era barn fått ta hål i öronen. Åttaåringen önskar sig hett och tycker att jag, som alltid sagt att det är okej vid 16, är djupt orättvis. Jag har egentligen inte någon annan anledning till det, än att jag gjorde det vid 16. Jag funderar på att kanske ändra min hårdnackade syn, men när är det egentligen rimligt? Funkar det bra i tioårsåldern, om man i övrigt är ansvarstagande och ordentlig?

• Svar på tråden När hål i öronen?
  • Körsbärsdalen

Jag själv var 7-8 år när jag fick göra hål i öronen, och det gjordes med pistol. Jag hade personligen aldrig några problem med mina hål (inte nu heller i vuxen ålder) men var väldigt noggrann med hygienen och använde bara nickelfria örhängen. När jag gjorde hål i öronen hade ungefär hälften av flickorna i min klass hål, övriga hade hål senast innan mellanstadiet var över.

Min dotter började tjata om saken i fsk.klass, då hade ptja 5-6 flickor (inga invandrartjejer) hål i öronen. Vi sa ja när hon var 7 år. Gick till piercingstudio. Hon har mestadels skött hygienen av hålen för egen maskin och inte haft några problem. Hon är väl medveten om att hon bara får använda nickelfria örhängen.

Jag hade nog låtit barnet göra hål i öronen när barnet verkligen uttryckt en önskan om det själv, men då under förutsättning att barnet faktiskt är rätt skötsam av sig när det gäller hygien. Jag hade varit 0 % sugen på att låta ett barn ta hål i öronen om det är ett barn man får tjata på om att ta en dusch, håret ska borstas och att tänderna ska borstas - då vet man ju att att det kommer bli sturligt med tvätten av hålen.

• Anonym (aerae)
    Cathariiina skrev 2024-07-18 09:57:28 följande:
    Det har inget med "människosyn" att göra, hålen i öronen väljer ju individen själv. (Ja om det inte är en helt galen morsa som väljer det förstås, när barnet är för litet för att kunna försvara sin kropp.) Företag med fokus på snygg och prydlig personal, tillåter inga hål i öronen på män, och endast ett hål i varje öra, normalt placerat i örsnibben, på kvinnor. Det är av en anledning. 
    Does Emirates allow piercings?Tattoos and Piercings
    The only visible piercings allowed are ear piercings (one in each ear) and earrings for ladies. For male candidates, no piercings and jewelry wearing are permitted. If you have piercings in your nose, lip, or eyebrows and there is no visible hole when you remove the jewelry, it is all fine.27 sep. 2023
    Ja låt oss gå efter ett Dubaibaserat företag.... vem kommer ens på att använda det som någon slags källa???
  • Cathariiina
    Anonym (aerae) skrev 2024-07-21 14:11:03 följande:
    Ja låt oss gå efter ett Dubaibaserat företag.... vem kommer ens på att använda det som någon slags källa???
    För att de är kända i hela världen - inte bara bland muslimska resenärer - för sin förstklassiga kabinpersonal! De har som policy att dessa ska vara de snyggaste och stiligaste i hela världen, och ifrån hela världen. Därför kan man se deras krav som en norm för vad som är snyggt och stiligt!

Reasons why Emirates crew are a promising best hire
  • Hjelm

De allra flesta seriösa salonger piercar från 12, 13 år med målsmans tillstånd. Annars är det 18 som gäller.
    Så det är väl kanske något att förhålla sig till.

• Cathariiina
    EnAnonumius skrev 2024-07-21 13:42:51 följande:
    Vad har företagspolicy med saken att göra att DU skriver; "Två hål i samma örsnibb ser väldigt trashigt ut"?
    Det är ju knappast en ursäkt eller förklaring att kalla folk för trashiga, som DU gör, bara för att det finns vissa företag som har vissa klädkoder.

Så jo det har med DIN människosyn att göra då det är ju DU  som har skrivit att det ser trashigt ut.

Så min fråga kvarstår.
    Har du alltid haft en sådan taskig människosyn?
    Men herregud - man måste väl få tycka att folk ser trashiga ut? Det är inte som att jag går på stan och inspekterar folks öron, och talar om för människor att de ser trashiga ut... Men måste ju få TYCKA vad man vill. 

...kan du tänka dig Drottning Silvia t.ex. med en hel rad av ringar i samma öra..? Eller Fru von der Leyen?
  • Cathariiina
    Anonym (aerae) skrev 2024-07-21 14:11:03 följande:
    ...anar jag för övrigt någon form av rasism här... om vi ska fortsätta beskylla varandra för saker?
  • Anonym (A)

Min dotter var fem. Inga problem med inflammationer.

Senare i tonåren gjorde hon flera hål själv.  Nu har hon endast ett hål i vardera öra vad jag vet.

• EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-07-21 14:54:10 följande:
    Men herregud - man måste väl få tycka att folk ser trashiga ut? Det är inte som att jag går på stan och inspekterar folks öron, och talar om för människor att de ser trashiga ut... Men måste ju få TYCKA vad man vill. 

...kan du tänka dig Drottning Silvia t.ex. med en hel rad av ringar i samma öra..? Eller Fru von der Leyen?
    Varför duckar du frågan?

Jag sa aldrig sagt att man inte får tycka något.
    Jag frågade om du alltid haft en sådan taskig människosyn.
    Ser du och förstår skillnaden mellan "få tycka en sak" och "ha taskig människosyn"?
    Om man nu tycker något inte ser fint/snyggt ut så behöver man väl inte vara totalt nedvärderande och respektlös för den saken skull och kalla folk för trashiga?

Du jag skulle faktiskt inte bry mig HMS Silvia hade flera hål i ett öra, då det hade varit hennes val. Eller om någon annan adelsdam hade det.
    Jag hade valt att respektera deras val..

Antar att du skulle kalla dem för trashiga, eller?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Cathariiina skrev 2024-07-21 14:50:33 följande:
    För att de är kända i hela världen - inte bara bland muslimska resenärer - för sin förstklassiga kabinpersonal! De har som policy att dessa ska vara de snyggaste och stiligaste i hela världen, och ifrån hela världen. Därför kan man se deras krav som en norm för vad som är snyggt och stiligt!

Reasons why Emirates crew are a promising best hire

Ingen normal människa bryr sig om ifall kabinpersonal har två eller flera hål i öronen, så länge de är hela och rena, professionella och trevliga. 

Det finns många professionella yrken där en del har fler än två hål samt där även män har hål ibland. Det handlar om yrken utan specifika klädkoder, men där man ändå förväntas se presentabel ut. Forskare, lärare, bibliotekarie, högre och lägre tjänstemän, mfl.

Du får gärna tycka att det är trashigt, men det säger mer om dig. 

• Cathariiina
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-21 15:27:33 följande:

Ingen normal människa bryr sig om ifall kabinpersonal har två eller flera hål i öronen, så länge de är hela och rena, professionella och trevliga. 

Det finns många professionella yrken där en del har fler än två hål samt där även män har hål ibland. Det handlar om yrken utan specifika klädkoder, men där man ändå förväntas se presentabel ut. Forskare, lärare, bibliotekarie, högre och lägre tjänstemän, mfl.

Du får gärna tycka att det är trashigt, men det säger mer om dig. 

Jag vet att det förekommer, men jag tycker alltid att det ser mindre förtroendeingivande ut. Det tycker ju på dåligt omdöme, annars skulle de plocka ut skrotet på betald arbetstid. Och då kan de ha lika dåligt omdöme någon annanstans.
Svar på tråden När hål i öronen?