• Anonym (Mor ror)

När hål i öronen?

Ja, när har era barn fått ta hål i öronen. Åttaåringen önskar sig hett och tycker att jag, som alltid sagt att det är okej vid 16, är djupt orättvis. Jag har egentligen inte någon annan anledning till det, än att jag gjorde det vid 16. Jag funderar på att kanske ändra min hårdnackade syn, men när är det egentligen rimligt? Funkar det bra i tioårsåldern, om man i övrigt är ansvarstagande och ordentlig?

• Svar på tråden När hål i öronen?
  • Cathariiina
    Anonym (18) skrev 2024-07-16 22:06:37 följande:

När hon blev myndig härom året och bestämde själv. Barn har inget konsekvenstänk att tala om. De kan förstå att det gör ont men har ingen koll på allergier etc. Min dotter påstod att hon var fullt påläst, läs som en infobroschyr när hon ville övertala i femtonårsåldern  (innan dess var det inte många som hade hål i öronen bland kompisarna), bara skulle ha allergivänliga örhängen etc. Det började med att hon inte skötte tvätten så bra och det varade. Tog inte lång tid förrän hon började köpa söta örhängen med nickel etc heller. Varit rött och svullet mer än en gång. Hon har atopisk hud så det var inte oväntat.  Kunskapen har hon, men hon följer den inte. 
    Min man är från en kultur där det är vanligt med hål i öronen på små barn och vi fick örhängen i present innan hon var året, men han hade inga starka känslor runt detta.

Det var ju tur det! Jag vet kvinnor som har gift sig med utländska män, som har blivit överkörda av maken och hans släktingar. Flickor SKA ha hål i öronen redan som bebisar, menar dessa... då gäller det att våga stå på sig! Ett ännu värre exempel är såklart, när mannen driver igenom att en pojke (kanske en flicka också?) ska omskäras, och barnets svenska mor inte vågar protestera. 
  • Cathariiina
    blomman 2 skrev 2024-07-16 12:25:50 följande:

Min dotter var närmare 6 år då hon tog hål i öronen på en salong där vi bor, flera av våra vänner var nöjda med hur pedagogiska och duktiga dem var, nu snackar vi ca 10 ungar från vårat område.

För mig var det självklart att jag hjälpte henne med tvättningen av öronsnibbarna.

Inga inflammationer och det läkte snabbt.
    Det vi var noga med var att ha nickelfria örhängen i ett par år. Salongen erbjöd dem.

Som du säger TS, man utgår ofta från sig själv, jag var nämligen i samma ålder som min dotter när jag fick ta hål.

Var rätt vanligt vid den tiden att man fick hål i öronen i och med skolstarten.

I många länder tar de ju hål på öronen vid typ födseln.

Nu är min dotter 16 ( snart 17) och har två hål på ena örat ( gick till samma salong) och har aldrig haft några besvär. 

Det där var väl ingen solskenshistoria? Två hål i samma örsnibb eller fler ser väldigt trashigt ut. Om hon inte hade fått ta hål alls förrän vid 16, så hade det kanske stannat vid ett hål i varje örsnibb, normalt placerat. 
  • EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-07-17 03:20:19 följande:
     Två hål i samma örsnibb eller fler ser väldigt trashigt ut.
    Har du alltid haft en sådan taskig människosyn?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • MrsPJ

Om hon kan ta hand om rengöring själv så varför inte? Jag var 9 tror jag och var jätteglad över att få ha örhängen. Minns fortfarande känslan faktiskt, 30 år senare. Hon vill det ju själv och att ha hål i öronen är inte direkt extremt så kan inte se nån anledning till att säga nej. 

• Anonym (Gjkg)

När den själv vill. Men ta intemed pistol iallafall 

• Cathariiina
    EnAnonumius skrev 2024-07-17 06:44:55 följande:
    Det har inget med "människosyn" att göra, hålen i öronen väljer ju individen själv. (Ja om det inte är en helt galen morsa som väljer det förstås, när barnet är för litet för att kunna försvara sin kropp.) Företag med fokus på snygg och prydlig personal, tillåter inga hål i öronen på män, och endast ett hål i varje öra, normalt placerat i örsnibben, på kvinnor. Det är av en anledning. 
    Does Emirates allow piercings?Tattoos and Piercings
    The only visible piercings allowed are ear piercings (one in each ear) and earrings for ladies. For male candidates, no piercings and jewelry wearing are permitted. If you have piercings in your nose, lip, or eyebrows and there is no visible hole when you remove the jewelry, it is all fine.27 sep. 2023
  • Anonym (Tvillingmamma)

Mina tvillingtjejer är 17 år. Jag sa att det var okej att ta hål i öronen från tredje klass. Ena dottern ville länge, men är feg för nålar och allt som gör ont så hon vågade inte förrän i sjuan. Andra dottern har inte velat ta hål. Jag själv tog hål när jag var 13, det var min mammas strikta åldersgräns.

• Anonym (Kom igen)

Min unge fick ta hål vid 6 års ålder. Självklart inte hos en pajas som använder pistol.

16 är väldigt överdrivet, kan komma att bita dig där bak. Och bli en tatuering i protest mot ditt maktutövande 

• EnAnonumius
    Cathariiina skrev 2024-07-18 09:57:28 följande:
    Det har inget med "människosyn" att göra, hålen i öronen väljer ju individen själv. (Ja om det inte är en helt galen morsa som väljer det förstås, när barnet är för litet för att kunna försvara sin kropp.) Företag med fokus på snygg och prydlig personal, tillåter inga hål i öronen på män, och endast ett hål i varje öra, normalt placerat i örsnibben, på kvinnor. Det är av en anledning. 
    Does Emirates allow piercings?Tattoos and Piercings
    The only visible piercings allowed are ear piercings (one in each ear) and earrings for ladies. For male candidates, no piercings and jewelry wearing are permitted. If you have piercings in your nose, lip, or eyebrows and there is no visible hole when you remove the jewelry, it is all fine.27 sep. 2023
    Vad har företagspolicy med saken att göra att DU skriver; "Två hål i samma örsnibb ser väldigt trashigt ut"?
    Det är ju knappast en ursäkt eller förklaring att kalla folk för trashiga, som DU gör, bara för att det finns vissa företag som har vissa klädkoder.

Så jo det har med DIN människosyn att göra då det är ju DU  som har skrivit att det ser trashigt ut.

Så min fråga kvarstår.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden När hål i öronen?