• Siripiri

BIM Augusti 2024

Jahopp, snart är det augusti så tänkte det var dags att starta en ny tråd för oss som hoppas på att plussa i augusti☺️ 

Själv har man ÄL i helgen och BIM blir då 9/8. Vårt andra försök, första barnet, senast var i december 2023 och det slutade i kemisk graviditet. Inga nya försök av diverse anledningar sen dess.  

• Svar på tråden BIM Augusti 2024
  • Nanathalie
    Siripiri skrev 2024-08-02 12:54:28 följande:

Va konstigt att du inte fått utslag på äl-stickan 🤔 

Men va jobbigt 😒 vissa men kanske faktiskt mår bättre av inte veta så mycket som vi gör.. alltså ha den kollen som vi har på vår cykel å så. 

Jag tror att min man är sådan, tyvärr. Antingen krigar vi på i hopp om plus eller så får vi helt enkelt pausa. Hoppas på plus såklart men hans hälsa går före..

Jag vet ju inte om jag ens haft äl efter uttag av hormonspiral. Jag har haft 2 riktiga menstruationer men aldrig lyckats pricka solklart positivt ältest än. Jag har fått älsmärta och flytningar men inget positivt test hittills. Jag hoppas verkligen jag ska det de kommande dagarna då det nu är första gången jag testar varje dag efter mensen slutat.
  • Siripiri
    Nanathalie skrev 2024-08-02 12:59:19 följande:
    Jag tror att min man är sådan, tyvärr. Antingen krigar vi på i hopp om plus eller så får vi helt enkelt pausa. Hoppas på plus såklart men hans hälsa går före..

Jag vet ju inte om jag ens haft äl efter uttag av hormonspiral. Jag har haft 2 riktiga menstruationer men aldrig lyckats pricka solklart positivt ältest än. Jag har fått älsmärta och flytningar men inget positivt test hittills. Jag hoppas verkligen jag ska det de kommande dagarna då det nu är första gången jag testar varje dag efter mensen slutat.
    Jag kan ändå förstå han, har själv svårt att komma ibland pga för mycket tankar i skallen.. det är ju typ samma sak! 

Det finns ju olika styrka på ägglossningen, man kan ha en stark eller svag eller något däremellan. Kan ju vara så att just för att du haft hormonspiralen och produktionen av ditt egna östrogen och progesteron har vart nedtryckt, så kan det ju ta ett tag för kroppen att börja fungera som den ska hormonellt. Jenny Koos/Vulverine rekommenderade i en av sina föreläsningar att man ska bara utan p-medel ett år innan man börjar försöka. Just för att kroppen verkligen ska få komma igång ☺️ sen beror det väl på hur många år man gått på p-medel. Hur länge hade du spiralen/annat innan du slutade?  
  • Nanathalie
    Siripiri skrev 2024-08-02 13:10:18 följande:
    Jag kan ändå förstå han, har själv svårt att komma ibland pga för mycket tankar i skallen.. det är ju typ samma sak! 

Det finns ju olika styrka på ägglossningen, man kan ha en stark eller svag eller något däremellan. Kan ju vara så att just för att du haft hormonspiralen och produktionen av ditt egna östrogen och progesteron har vart nedtryckt, så kan det ju ta ett tag för kroppen att börja fungera som den ska hormonellt. Jenny Koos/Vulverine rekommenderade i en av sina föreläsningar att man ska bara utan p-medel ett år innan man börjar försöka. Just för att kroppen verkligen ska få komma igång ☺️ sen beror det väl på hur många år man gått på p-medel. Hur länge hade du spiralen/annat innan du slutade?  
    Jag hade ppiller i typ 6 år men av någon anledning fick jag mellanblödningar i flera månader helt plötsligt så jag slutade med dem och satte in hormonspiral istället. Men tog ut den efter 3v för vi bestämde oss för att försöka med bebis istället. Tror nog det är mina ppiller som är boven i dramat snarare än spiralen (mirena) då barnmorskan sa att äl ska komma igång direkt efter uttag av just den spiralen (det var därför jag ändå valde den från början).

Jag tänker att kroppen kanske försöker ägglossa men inte lyckas. Att det är därför jag har alla kroppsliga symtom och svaga streck på ältesten. Men vem vet. Ångrar nu att vi inte slutade tidigare med hormoner eftersom vi ändå ville ha en bebis någon gång.
  • Siripiri
    Nanathalie skrev 2024-08-02 14:49:27 följande:
    Jag hade ppiller i typ 6 år men av någon anledning fick jag mellanblödningar i flera månader helt plötsligt så jag slutade med dem och satte in hormonspiral istället. Men tog ut den efter 3v för vi bestämde oss för att försöka med bebis istället. Tror nog det är mina ppiller som är boven i dramat snarare än spiralen (mirena) då barnmorskan sa att äl ska komma igång direkt efter uttag av just den spiralen (det var därför jag ändå valde den från början).

Jag tänker att kroppen kanske försöker ägglossa men inte lyckas. Att det är därför jag har alla kroppsliga symtom och svaga streck på ältesten. Men vem vet. Ångrar nu att vi inte slutade tidigare med hormoner eftersom vi ändå ville ha en bebis någon gång.

Aha okej! Det var ju inte länge spiralen var inne, men som du säger är nog med p-pillerna mer boven i dramat. 

Ja kanske de.. Förstår de, att man ska sluta tidigare är tyvärr inget dem rekommenderar inom vanliga vården, utan dem är mer sådär bara sluta och börja försöka. Själv slutade jag för tre år sedan pga typ alla p-medel gav mig diverse biverkningar. Vi skulle börjat försöka förra sommaren, men så fick jag tid för kolposkopi som tur visade att det inte var några farliga förändringar🙌🏼 men tror ändå att det stört när det kommer till produktion av fertilt sekret.   

Såhär står det på Jennys hemsida: 

Så tre cyklar med bra kost, tillskott, sömn osv är bra att ha innan man försöker. Så gör kanske inget om du och din kille väntar till nästa månad 💕

• Nanathalie
    Siripiri skrev 2024-08-02 15:26:56 följande:
    Tack! Får väl ha is i magen och lämna detta till ödet!
  • EJT

Maximalt dålig tajming. Positivt ägglossningstest idag, min man är bortrest till imorgon natt 😑 

Vi hade ju sex innan han åkte, men det kommer ha varit 4 dagar innan ägglossningen så sannolikheten för att det skulle ta sig är ju minimal.
    Värdelöst att missa en ägglossning när de kommer så sällan 😑
  • Siripiri
    EJT skrev 2024-08-02 21:48:16 följande:

Maximalt dålig tajming. Positivt ägglossningstest idag, min man är bortrest till imorgon natt 😑 

Vi hade ju sex innan han åkte, men det kommer ha varit 4 dagar innan ägglossningen så sannolikheten för att det skulle ta sig är ju minimal.
    Värdelöst att missa en ägglossning när de kommer så sällan 😑
    Så typiskt 😩 
  • Nanathalie

Jag har som sagt aldrig testat positivt med ältest och såhär ser det ut i augusti, det var blankt från början. Ser ni någon stegring? Mitt digitala visar bara rund ring hittills.

• knyttets
    Nanathalie skrev 2024-08-03 17:22:38 följande:

Jag har som sagt aldrig testat positivt med ältest och såhär ser det ut i augusti, det var blankt från början. Ser ni någon stegring? Mitt digitala visar bara rund ring hittills.

Svårt att säga 🤔 Du kunde kanske prova testa två gånger om dagen då du märker på flytningarna att det verkar vara på gång. Jag missar min stegring om jag inte gör det. Testar oftast positivt (lika starkt streck eller starkare) sent på kvällen en dag för att ha ett mycket ljusare igen nästa.
Svar på tråden BIM Augusti 2024