• Anonym (Osäker nu)

Kan man vara så anonym? Nätdejting

Jag trodde jag hittat någon... men när jag söker på den information han gett om sig (förnamn, ålder, födelsedag samt ort) så får jag inte upp NÅGOT. Hittade en med samma namn och födelsedag, men som är flera år yngre än den ålder han angett... har dock hela tiden tyckt att han ser väldigt ung ut för sin ålder, men det behöver ju inte betyda något. Nu har jag googlat massa och kollat bilder på de namn jag hittat som KUNNAT stämma, men ingen har varit rätt...

Kan man vara så anonym eller är det dags att dra öronen åt sig?

• Svar på tråden Kan man vara så anonym? Nätdejting
  • Anonym (Man)

Klart man kollar upp den man nätdejtar.

Jag träffade en trevlig kvinna på Tinder. Med hjälp av den information hon gav mig så lyckades jag identifiera henne. Då kunde jag se att hon var genusvetare och hade den uppfattningen att personer som tycker att det bara finns två kön är felinformerade. Där tände jag av och så slapp jag lägga ner mer tid på henne.

• Cathariiina
    Anonym (Man) skrev 2024-08-02 17:59:47 följande:

Klart man kollar upp den man nätdejtar.

Jag träffade en trevlig kvinna på Tinder. Med hjälp av den information hon gav mig så lyckades jag identifiera henne. Då kunde jag se att hon var genusvetare och hade den uppfattningen att personer som tycker att det bara finns två kön är felinformerade. Där tände jag av och så slapp jag lägga ner mer tid på henne.

Jo. Det är jättebra att kolla upp allt som går. Finns ingen anledning att slösa på varken sin egen eller hans/hennes tid. Jag nätdejtar inte SÅ (på speciella dejtingappar), men det händer ju att jag börjar prata med någon man i någon Facebookgrupp t.ex.. En snabb koll på hans poster några sidor tillbaka, samt vilka grupper han följer och saker han stöder på sin nuvarande och tidigare profilbilder, avgör om vi skulle kunna komma överens IRL.

Är det t.ex. en massa regnbågsfärger eller låtsasflyktingtrams, så går det inte. Då håller jag personen kort. Och under pandemin blockade jag alla, som påstod att det inte var någon pandemi och att det bara var en konspiration för att trycka folk fulla med microchips och liknande. Jag orkar inte heller med människor som försvarar folkmordet i Gaza eller Rysslands agerande i Ukraina. Sådant är vattenledare för mig.
  • Anonym (Osäker nu)
    Cathariiina skrev 2024-08-02 17:25:45 följande:

Kan vara en scammer också. Skriver ni på svenska? Ser hans språk bitvis konstigt ut, som det kan bli när man har dragit det genom Google translate? Då dröjer det nog inte länge förrän han börjar be dig om pengar... För att förtydliga: personen du skriver med kan vara en svart man i Nigeria eller Ghana, som försöker bygga en relation med dig för att sedan kunna plocka dig på pengar. Namnet är påhittat, bilderna är stulna...

Men om du bara håller på regeln att aldrig ge några pengar till någon som du aldrig har träffat IRL - inte under några omständigheter - så kan det inte hända dig något.

Annars är det väl bäst att du säger att du vill ha en IRL-träff NU, snarast, annars ser du ingen mening med att fortsätta konversationen...

Nej inget sånt.
  • Anonym (Glenn här igen. Glenn "Exet" Erixon.)

Hade jag fått reda på att en dejt lagt ner tid på att snoka runt hade jag blivit väldigt fundersam.

• Anonym (Osäker nu)
    Anonym (Glenn här igen. Glenn "Exet" Erixon.) skrev 2024-08-02 20:00:06 följande:

Hade jag fått reda på att en dejt lagt ner tid på att snoka runt hade jag blivit väldigt fundersam.

Och jag utgår ifrån att folk kollar upp vad man kan innan man ses.
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Glenn här igen. Glenn "Exet" Erixon.) skrev 2024-08-02 20:00:06 följande:

Ditt nick antyder att du är kille. Förstår helt att du inte känner samma behov av att kolla upp om din nästa dejt verkar vara någon man borde hålla sig ifrån, men för kvinnor är det annorlunda. Och även om det "bara" skulle vara att killen är upptagen så verkar det mycket vanligare bland killar än tjejer.
  • Anonym (Info)
    Anonym (Glenn här igen. Glenn "Exet" Erixon.) skrev 2024-08-02 15:49:01 följande:
    Håller med. Inte normalt att lägga mycket tid på att hitta information om en andre, men det vwrkar vara vanligt att man gör så.
    Självklart kollar man upp personen först man ska träffa IRL Det kan ju vara en tidigare dömd kriminell galning eller notorisk lögnare. Vad tjänar du på att inte kolla upp någon innan?
  • Anonym (Jo!)

Klart man kollar upp den man ska träffa! 

Min man och jag träffades på Tinder. han var reggad under ett annat namn än sitt eget pga ovanligt namn i kombo med att ha blivit stalkad. Så fort vi bytte nummer berättade han att han hette ngt annat och jag fick fullständiga uppgifter. 

Jag kollade upp lexbase, samt senaste deklarationen. Viktigt för mig att se att han inte var dömd för ngt. Nu i efterhand kändes deklarationen dumt, men för mig handlade det mest om att personen inte hade en massa skulder - vilket var helt fel eftersom deklarationen såklart inte visar det. Blev en tankevurpa där. 

Jag själv är väldigt anonym på nätet, är inte sökbar på Eniro etc. Har inte FB eller linkedin etc. Så mig får man inte fram ngt på. 

När jag fick på dejt skickade jag bild/nr/adress till den jag skulle träffa till min bästa vän. Inte för att jag var rädd att ngt skulle hända mig. Men faktum är att man vet inte idag med det klimatet som finns. 

• Anonym (Glenn här igen. Glenn "Exet" Erixon.)
    Anonym (Jo!) skrev 2024-08-02 23:30:30 följande:

Klart man kollar upp den man ska träffa! 

Min man och jag träffades på Tinder. han var reggad under ett annat namn än sitt eget pga ovanligt namn i kombo med att ha blivit stalkad. Så fort vi bytte nummer berättade han att han hette ngt annat och jag fick fullständiga uppgifter. 

Jag kollade upp lexbase, samt senaste deklarationen. Viktigt för mig att se att han inte var dömd för ngt. Nu i efterhand kändes deklarationen dumt, men för mig handlade det mest om att personen inte hade en massa skulder - vilket var helt fel eftersom deklarationen såklart inte visar det. Blev en tankevurpa där. 

Jag själv är väldigt anonym på nätet, är inte sökbar på Eniro etc. Har inte FB eller linkedin etc. Så mig får man inte fram ngt på. 

När jag fick på dejt skickade jag bild/nr/adress till den jag skulle träffa till min bästa vän. Inte för att jag var rädd att ngt skulle hända mig. Men faktum är att man vet inte idag med det klimatet som finns. 

Jaja...och de där lögnerna gick du på....
  • Anonym (yso)
    Anonym (Info) skrev 2024-08-02 22:57:43 följande:
    Självklart kollar man upp personen först man ska träffa IRL Det kan ju vara en tidigare dömd kriminell galning eller notorisk lögnare. Vad tjänar du på att inte kolla upp någon innan?
    Håller med fullt ut. Bäst att ta reda på så mycket som möjligt innan man ev. ger sitt hjärta till någon. Många bluffmakare där ute. 
Svar på tråden Kan man vara så anonym? Nätdejting