• Anonym (Osäker nu)

Kan man vara så anonym? Nätdejting

Jag trodde jag hittat någon... men när jag söker på den information han gett om sig (förnamn, ålder, födelsedag samt ort) så får jag inte upp NÅGOT. Hittade en med samma namn och födelsedag, men som är flera år yngre än den ålder han angett... har dock hela tiden tyckt att han ser väldigt ung ut för sin ålder, men det behöver ju inte betyda något. Nu har jag googlat massa och kollat bilder på de namn jag hittat som KUNNAT stämma, men ingen har varit rätt...

Kan man vara så anonym eller är det dags att dra öronen åt sig?

• Svar på tråden Kan man vara så anonym? Nätdejting
  • Anonym (HelenaB)

Förstår inte riktigt varför du googlar på honom innan ni ens har setts. Tycker inte att det känns okey. Han kanske har dålig erfarenhet av tjejer som stalkat honom från nätet och är därför försiktig med att lämna ut uppgifter om sej själv. Jag fick tyvärr en stalker på mej efter en nätdejt, vilket gjorde att jag var väldigt försiktig efter det och lämnade inte alls mycket uppgifter om mej själv innan första dejten. Träffade en kille straxt efter stalkern där jag inte var riktigt ärlig utan sa att jag bodde i en annan stadsdel än jag gjorde bara för att vara på den säkra sidan och inte få en stalker på halsen igen om jag inte ville att vi skulle ha en andra dejt. Han berättade då att han googlat på mej och undrade varför det inte fanns någon Helena med min ålder i det området. Tyckte inte alls att det kändes bra att han googlat mej innan dejt. Han berättade också att han var inne på lexbase innan han gick på dejt. Han gick bort,blev ingen mer dejt där!

• Anonym (Glenn här igen. Glenn "Exet" Erixon.)
    Anonym (HelenaB) skrev 2024-08-02 14:59:39 följande:

Förstår inte riktigt varför du googlar på honom innan ni ens har setts. Tycker inte att det känns okey. Han kanske har dålig erfarenhet av tjejer som stalkat honom från nätet och är därför försiktig med att lämna ut uppgifter om sej själv. Jag fick tyvärr en stalker på mej efter en nätdejt, vilket gjorde att jag var väldigt försiktig efter det och lämnade inte alls mycket uppgifter om mej själv innan första dejten. Träffade en kille straxt efter stalkern där jag inte var riktigt ärlig utan sa att jag bodde i en annan stadsdel än jag gjorde bara för att vara på den säkra sidan och inte få en stalker på halsen igen om jag inte ville att vi skulle ha en andra dejt. Han berättade då att han googlat på mej och undrade varför det inte fanns någon Helena med min ålder i det området. Tyckte inte alls att det kändes bra att han googlat mej innan dejt. Han berättade också att han var inne på lexbase innan han gick på dejt. Han gick bort,blev ingen mer dejt där!

Håller med. Inte normalt att lägga mycket tid på att hitta information om en andre, men det vwrkar vara vanligt att man gör så.
  • välbärgad man i mina bästa år

Får jag fråga - har ni träffats på en kontaktsida (dejtingsajt) där ni måste logga in via BankID/mobilt BankID? I så fall verkar allt väldigt märkligt.

Men rent allmänt så kan man självklart registrera ett användarnamn, personnamn (för- och efternamn), gatuadress, postnummer, ort, mobilnummer mm hur påhittat som helst om man är lagt åt det hållet. Helt lagligt, så klart. Det är inte på något sätt olagligt på något sätt förutsatt att man inte har för avsikt att lura av någon pengar eller försöker utnyttja någon under 18 år sexuellt mm.

Nu har jag inte själv varit inne på någon dejtingsajt någonsin eftersom jag personligen föredrar att gå på pub, restaurang mm. Men jag skulle själv ALDRIG ALDRIG ALDRIG använda mitt riktiga för- och efternamn på en dejtingsajt! NO WAY!!!

• Anonym (Osäker nu)
    Anonym (HelenaB) skrev 2024-08-02 14:59:39 följande:

Självklart är man försiktig INNAN man träffas? Jag vill inte träffa någon jag inte ens vet är "på riktigt". Jag har inte bett om informationen, det är saker han sagt helt frivilligt. Ser inga konstigheter med att checka lexbase. Det är skillnad på det och att gå igenom sociala medier på nivån att man vet vad människans släktingar heter...
  • Anonym (Osäker nu)
    Anonym (Glenn här igen. Glenn "Exet" Erixon.) skrev 2024-08-02 15:49:01 följande:
    Håller med. Inte normalt att lägga mycket tid på att hitta information om en andre, men det vwrkar vara vanligt att man gör så.

Jag brukar inte det och det låter värre än det är. Finns inte så många som stämmer in på någon av punkterna, så det blev snarare en utmaning att försöka hitta rätt. Inget han skulle få veta såklart.

• Anonym (Osäker nu)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-08-02 16:16:00 följande:

Får jag fråga - har ni träffats på en kontaktsida (dejtingsajt) där ni måste logga in via BankID/mobilt BankID? I så fall verkar allt väldigt märkligt.

Men rent allmänt så kan man självklart registrera ett användarnamn, personnamn (för- och efternamn), gatuadress, postnummer, ort, mobilnummer mm hur påhittat som helst om man är lagt åt det hållet. Helt lagligt, så klart. Det är inte på något sätt olagligt på något sätt förutsatt att man inte har för avsikt att lura av någon pengar eller försöker utnyttja någon under 18 år sexuellt mm.

Nu har jag inte själv varit inne på någon dejtingsajt någonsin eftersom jag personligen föredrar att gå på pub, restaurang mm. Men jag skulle själv ALDRIG ALDRIG ALDRIG använda mitt riktiga för- och efternamn på en dejtingsajt! NO WAY!!!

Nej inget bankid.

Jag är införstådd med att han kan ha uppgett fejk-/smeknamn, men ljuga om ålder och ort också? Och varför säga födelsedag om det inte är den riktiga? Är SÅ mycket fejk undrar jag vad som är äkta.
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Osäker nu) skrev 2024-08-02 17:07:22 följande:
    Självklart är man försiktig INNAN man träffas? Jag vill inte träffa någon jag inte ens vet är "på riktigt". Jag har inte bett om informationen, det är saker han sagt helt frivilligt. Ser inga konstigheter med att checka lexbase. Det är skillnad på det och att gå igenom sociala medier på nivån att man vet vad människans släktingar heter...
    Håller med. Det minsta man gör är ju att kolla så killen inte är sambo, men också rent allmänt. Om en person är den de utger sig för att vara så kommer pusselbitarna att stämma. Jag köper inte alls det där som någon sa att han kanske är försiktig pga yrke för det är många gånger troligare att personen redan är upptagen än att han har ett högriskyrke.
  • Anonym (Reality check)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-08-02 16:16:00 följande:

Så om en kvinna frågar vad du heter så ger du ett helt annat förnamn...? Rödflagg på det skulle jag säga. Och man måste oftast inte uppge sitt riktiga för- och efternamn utan skapar ett alias. Även rödflagg på de som ljuger om en massa detaljer, som den person ts råkat ut för.
  • Cathariiina

Kan vara en scammer också. Skriver ni på svenska? Ser hans språk bitvis konstigt ut, som det kan bli när man har dragit det genom Google translate? Då dröjer det nog inte länge förrän han börjar be dig om pengar... För att förtydliga: personen du skriver med kan vara en svart man i Nigeria eller Ghana, som försöker bygga en relation med dig för att sedan kunna plocka dig på pengar. Namnet är påhittat, bilderna är stulna...

Men om du bara håller på regeln att aldrig ge några pengar till någon som du aldrig har träffat IRL - inte under några omständigheter - så kan det inte hända dig något.

Annars är det väl bäst att du säger att du vill ha en IRL-träff NU, snarast, annars ser du ingen mening med att fortsätta konversationen...

• Anonym (L)

Han kan ha skyddad identitet av någon anledning. Fråga varför du inte hittar någon med det namnet.

Svar på tråden Kan man vara så anonym? Nätdejting