Anonym (HelenaB) skrev 2024-08-05 12:07:24 följande:
Som jag har skrivit tidigare. Varför ska man kolla upp dejten INNAN man ses för första gången? Lägga ner så mycket energi på nån man kanske ändå inte vill träffa igen, känna totalt onödigt. Jag känner mej inte alls bekväm med att berätta mitt hela namn och adress om jag ändå inte är intresserad när vi ses. Är han intresserad och är en stalker blir det bara problem. Har som sagt erfarenhet av det. Han stod utanför mitt hus (åkte till min stad ca 20 mil per dag), ringde smsade, tog lång tid innan han gav upp. Skulle aldrig göra samma misstag igen. Säger vad jag heter, vad jag jobbar med samt vilken stad jag bor. Resten får han reda på när vi träffas flera gången.
Och att kolla upp om han har skulder är ju helt sjukt. Hen kanske har haft ett ex som tog lån i hens namn och nu måste hen betala av dom skulderna som inte är hens fel! Skulle aldrig falla mej in och kolla sånt. Och innan man ses dessutom! helt sjukt!
Det sparar ju bådas tid. Man är inte skyldig att gå ut och träffa någon, det bestämmer man själv på vilka kriterier man vill.
Sedan tycker jag även att män borde ha förståelse för att kvinnor vill ha namn- och adressuppgifter före första träffen (men inte nödvändigtvis tvärtom), eftersom alla vet att dejting ÄR farligare för kvinnor än för män. Det är helt normalt att en kvinna vill kolla upp i alla fall brottsregistret, att hon vill verifiera att mannen är den han påstår, att hon vill berätta för någon vem hon ska träffa... Det är en farlig värld därute, tyvärr, och den är farligare för kvinnor.
Jag råkar t.ex. veta att förr när det fanns ett företag som hette Dataträffen - det var före internets tid - så matchade detta företag män och kvinnor, och sedan skickade de ut listor på potentiella partners med posten. Namn, adress, telefonnummer.
Många kvinnor utsattes då för terror, av män som de bara pratat i telefon en enda gång, och som sedan inte gav sig, utan fortsatte att ringa, skicka brev och gåvor och dyka upp utanför dörrar och fönster... Det är jättebra att kvinnor inte behöver ge ut namn och adress före första träffen idag.