• Anonym (Osäker nu)

Kan man vara så anonym? Nätdejting

Jag trodde jag hittat någon... men när jag söker på den information han gett om sig (förnamn, ålder, födelsedag samt ort) så får jag inte upp NÅGOT. Hittade en med samma namn och födelsedag, men som är flera år yngre än den ålder han angett... har dock hela tiden tyckt att han ser väldigt ung ut för sin ålder, men det behöver ju inte betyda något. Nu har jag googlat massa och kollat bilder på de namn jag hittat som KUNNAT stämma, men ingen har varit rätt...

Kan man vara så anonym eller är det dags att dra öronen åt sig?

• Svar på tråden Kan man vara så anonym? Nätdejting
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Jo!) skrev 2024-08-02 23:30:30 följande:

Klart man kollar upp den man ska träffa! 

Min man och jag träffades på Tinder. han var reggad under ett annat namn än sitt eget pga ovanligt namn i kombo med att ha blivit stalkad. Så fort vi bytte nummer berättade han att han hette ngt annat och jag fick fullständiga uppgifter. 

Jag kollade upp lexbase, samt senaste deklarationen. Viktigt för mig att se att han inte var dömd för ngt. Nu i efterhand kändes deklarationen dumt, men för mig handlade det mest om att personen inte hade en massa skulder - vilket var helt fel eftersom deklarationen såklart inte visar det. Blev en tankevurpa där. 

Jag själv är väldigt anonym på nätet, är inte sökbar på Eniro etc. Har inte FB eller linkedin etc. Så mig får man inte fram ngt på. 

När jag fick på dejt skickade jag bild/nr/adress till den jag skulle träffa till min bästa vän. Inte för att jag var rädd att ngt skulle hända mig. Men faktum är att man vet inte idag med det klimatet som finns. 

Man kan däremot ringa till Kronofogden och fråga om personen är aktuell där, det är fritt fram att fråga anonymt.
  • Anonym (Glenn här igen. Glenn "Exet" Erixon.)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-08-03 00:23:29 följande:
    Man kan däremot ringa till Kronofogden och fråga om personen är aktuell där, det är fritt fram att fråga anonymt.
    Håller verkligen folk på såhär? Ta reda på om den andre har ärenden hos KFM?
    Sjukt

Kanske lika bra att snoka reda på gymnasiebetyg?
    Eller 
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Glenn här igen. Glenn "Exet" Erixon.) skrev 2024-08-03 10:58:11 följande:
    Sjukt

Eller 
    En del gör tydligen det? Jag ger bara information. Ursäkta om det stör dig.
  • Anonym (Woman)
    Anonym (Jo!) skrev 2024-08-02 23:30:30 följande:

Klart man kollar upp den man ska träffa! 

Min man och jag träffades på Tinder. han var reggad under ett annat namn än sitt eget pga ovanligt namn i kombo med att ha blivit stalkad. Så fort vi bytte nummer berättade han att han hette ngt annat och jag fick fullständiga uppgifter. 

Jag kollade upp lexbase, samt senaste deklarationen. Viktigt för mig att se att han inte var dömd för ngt. Nu i efterhand kändes deklarationen dumt, men för mig handlade det mest om att personen inte hade en massa skulder - vilket var helt fel eftersom deklarationen såklart inte visar det. Blev en tankevurpa där. 

Jag själv är väldigt anonym på nätet, är inte sökbar på Eniro etc. Har inte FB eller linkedin etc. Så mig får man inte fram ngt på. 

När jag fick på dejt skickade jag bild/nr/adress till den jag skulle träffa till min bästa vän. Inte för att jag var rädd att ngt skulle hända mig. Men faktum är att man vet inte idag med det klimatet som finns. 

Men gav du dina fullständiga uppgifter också? Håller på nätdejting också och undrar om jag frågar honom om sitt riktiga namn adress osv kanske kommer han också vilja ha mina. Det vill jag inte ange förrän jag träffat honom irl?
  • Anonym (Woman)
    Anonym (Glenn här igen. Glenn "Exet" Erixon.) skrev 2024-08-03 10:58:11 följande:
    Sjukt

Eller 
    Det är bra att kolla upp, det finns det som kallas för romansbedrageri .
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Woman) skrev 2024-08-03 12:03:21 följande:
    Men gav du dina fullständiga uppgifter också? Håller på nätdejting också och undrar om jag frågar honom om sitt riktiga namn adress osv kanske kommer han också vilja ha mina. Det vill jag inte ange förrän jag träffat honom irl?
    Men gör inte det då. En mans beteende styr inte hur vi kvinnor gör. Får ibland telefonnummer av män som vill prata på telefon, men jag lämnar inte ut mitt nummer till främlingar, det får de bara ta. Sitt riktiga förnamn tycker jag är helt normalt, men de får inte ens veta min arbetsplats om det är någon jag inte träffat. Uppger inte ens mitt bostadsområde, bara ungefärlig geografisk riktning. Det finns alldeles för många obehagliga män där ute.
  • Cathariiina
    Sjukt
    Ja, varför inte? Det kan spara massor av problem för en själv senare. Det är så många som blir lurade: de blir tillsammans med någon som har stora skulder, och han/hon säger att "jag kan inte bidra med något till hushållets utgifter, för det är mycket bättre att jag betalar av mina skulder så fort som möjligt nu. Så kan jag få lån igen och vi kan köpa hus och skaffa barn!"

När skulderna är avbetalda, sticker personen med någon yngre och vackrare... Och under tiden har de i värsta fall fått sin sambo att ta lån hon också, och stå på dessa ensam, eftersom den skuldsatte inte får stå på några lån.

Beroende på vad det är för skulder personen har, så kan man även se vilken typ av människa det är. Lyxfällan-skulder t.ex., det är inte en person man vill ha i sitt liv. Och inte någon som har vägrat betala underhåll för sina egna barn heller. 
  • Anonym (Jo!)
    Anonym (Glenn här igen. Glenn "Exet" Erixon.) skrev 2024-08-02 23:47:50 följande:
    Jaja...och de där lögnerna gick du på....
    Var inga lögner! Jag fick se svart på vitt hur hon jagat honom mm. Vi är ju gifta idag! 
  • Anonym (Jo!)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-08-03 00:23:29 följande:
    Ah! Tack :) mitt ex var ekonomisk missbrukare så ville inte hamna i den fällan igen. 
  • Anonym (Jo!)
    Anonym (Woman) skrev 2024-08-03 12:03:21 följande:
    Han frågade inte :)
  • Anonym (HelenaB)

Som jag har skrivit tidigare. Varför ska man kolla upp dejten INNAN man ses för första gången? Lägga ner så mycket energi på nån man kanske ändå inte vill träffa igen, känna totalt onödigt. Jag känner mej inte alls bekväm med att berätta mitt hela namn och adress om jag ändå inte är intresserad när vi ses. Är han intresserad och är en stalker blir det bara problem. Har som sagt erfarenhet av det. Han stod utanför mitt hus (åkte till min stad ca 20 mil per dag), ringde smsade, tog lång tid innan han gav upp. Skulle aldrig göra samma misstag igen. Säger vad jag heter, vad jag jobbar med samt  vilken stad jag bor. Resten får han reda på när vi träffas flera gången.
    Och att kolla upp om han har skulder är ju helt sjukt. Hen kanske har haft ett ex som tog lån i hens namn och nu måste hen betala av dom skulderna som inte är hens fel! Skulle aldrig falla mej in och kolla sånt. Och innan man ses dessutom! helt sjukt!

• Cathariiina
    Anonym (HelenaB) skrev 2024-08-05 12:07:24 följande:

Som jag har skrivit tidigare. Varför ska man kolla upp dejten INNAN man ses för första gången? Lägga ner så mycket energi på nån man kanske ändå inte vill träffa igen, känna totalt onödigt. Jag känner mej inte alls bekväm med att berätta mitt hela namn och adress om jag ändå inte är intresserad när vi ses. Är han intresserad och är en stalker blir det bara problem. Har som sagt erfarenhet av det. Han stod utanför mitt hus (åkte till min stad ca 20 mil per dag), ringde smsade, tog lång tid innan han gav upp. Skulle aldrig göra samma misstag igen. Säger vad jag heter, vad jag jobbar med samt  vilken stad jag bor. Resten får han reda på när vi träffas flera gången.
    Och att kolla upp om han har skulder är ju helt sjukt. Hen kanske har haft ett ex som tog lån i hens namn och nu måste hen betala av dom skulderna som inte är hens fel! Skulle aldrig falla mej in och kolla sånt. Och innan man ses dessutom! helt sjukt!

Det sparar ju bådas tid. Man är inte skyldig att gå ut och träffa någon, det bestämmer man själv på vilka kriterier man vill. 

Sedan tycker jag även att män borde ha förståelse för att kvinnor vill ha namn- och adressuppgifter före första träffen (men inte nödvändigtvis tvärtom), eftersom alla vet att dejting ÄR farligare för kvinnor än för män. Det är helt normalt att en kvinna vill kolla upp i alla fall brottsregistret, att hon vill verifiera att mannen är den han påstår, att hon vill berätta för någon vem hon ska träffa... Det är en farlig värld därute, tyvärr, och den är farligare för kvinnor. 

Jag råkar t.ex. veta att förr när det fanns ett företag som hette Dataträffen - det var före internets tid - så matchade detta företag män och kvinnor, och sedan skickade de ut listor på potentiella partners med posten. Namn, adress, telefonnummer. 

Många kvinnor utsattes då för terror, av män som de bara pratat i telefon en enda gång, och som sedan inte gav sig, utan fortsatte att ringa, skicka brev och gåvor och dyka upp utanför dörrar och fönster... Det är jättebra att kvinnor inte behöver ge ut namn och adress före första träffen idag. 
  • Anonym (Jo!)
    Anonym (HelenaB) skrev 2024-08-05 12:07:24 följande:

Jag hade mina skäl att vilja kolla upp skulder. Mitt ex gav mig massor av problem pga av sitt spelande och pengarmissbruk. Jag behöver en viss koll för att känna mig säker. 
  • Anonym (Vänd på namnet!)

Jag vet inte hur vanligt det är, men jag har dejtat en gift man (visste inte att han var gift) som vände på sitt namn. Säg att han heter Jimmie Åkesson egentligen, så kallar han sig för Åke Jimmiesson.

(Det var inte hans fejk och riktiga namn men exempel på hur det kan se ut).

• Anonym (V)

Ja asså det går det väl. Har en kompis som är expert på att radera sig själv och andras spår på nätet. Det han dock inte har gjort är att radera sig själv från skatteverket, vissa verkar kunna  göra det dock så krävs det synnerliga skäl för att göra detta.

Jag anser dock att du har rätt att ställa frågan om varför du ej har lyckats verfiera hans identitet på något sätt och om du inte orkar med nån form av konfrontation är det bäst att ses på en offentligplats på dagen och stämma av lite. 

Själv är jag väldigt anonym av mig pga erfarenheten jag har av stalking så jag la inte ens bild på mig själv eller mitt riktiga namn när jag började med onlin dejting. Träffade en kille och efter ca 6 månader i dejtandet fick han veta detaljer om mig. 

Så om du känner att han döljer något så kan du också backa och vara minst lika "hemlig" som han är så du inte känner att du blir "rånad" på personligh information när du har någon framför dig som inte är villig att dela med sig. 

• Anonym (S)

Tycker det låter helt otroligt galet att folk förväntar sig att de ska kunna få precis all information som finns om 'en genom en sketen dejtingsajt, som vem som helst kan se! Ålder och län har jag varit ärlig med, sen har jag inte lagt ut någon som helst privat information om mig själv! Och inte heller ljugit, snarare inte uppgett någon information alls. Sånt sparar man väl till "rätt" person och inte ligger sökbart för precis vem som helst, är ju som att be om problem!
    När man lärt känna varandra lite delger man sig av mer privata uppgifter men aldrig så mycket att någon skulle kunna "söka upp" mig, låter ju rent livsfarligt! Har varit med om att folk tror att de hittat mig på sociala medier eller min adress genom att gissa fritt och det kan ju inte vara friskt!

• Anonym (Osäker nu)
    Anonym (S) skrev 2024-08-07 21:20:07 följande:

Tycker det låter helt otroligt galet att folk förväntar sig att de ska kunna få precis all information som finns om 'en genom en sketen dejtingsajt, som vem som helst kan se! Ålder och län har jag varit ärlig med, sen har jag inte lagt ut någon som helst privat information om mig själv! Och inte heller ljugit, snarare inte uppgett någon information alls. Sånt sparar man väl till "rätt" person och inte ligger sökbart för precis vem som helst, är ju som att be om problem!
    När man lärt känna varandra lite delger man sig av mer privata uppgifter men aldrig så mycket att någon skulle kunna "söka upp" mig, låter ju rent livsfarligt! Har varit med om att folk tror att de hittat mig på sociala medier eller min adress genom att gissa fritt och det kan ju inte vara friskt!

Vi har pratat ganska länge nu och den information han uppgett har han gett självmant, så jo det är väldigt märkligt att jag inte hittar något alls om honom...
  • Anonym (Woman)

Ts , jag skulle ha brutit kontakten m honom, det luktar skumt. 

• Anonym (Osäker nu)

Uppdatering, jag har hittat honom! Han var nåt år yngre än han sagt, men han försa sig när vi pratade om årtal... det var sista pusselbiten. Han heter nåt helt annat än han sagt (men kan ju fortfarande vara ett smeknamn), men allt annat klickade på område osv.

Svar på tråden Kan man vara så anonym? Nätdejting