• Anonym (Glutenintolerant?)

Kan jag vara glutenintolerant?

Kan man vara glutenintolerant även om de "enda" problemen man har är att man är gasig och uppblåst och svullen om magen? Och har ont i magen? Och kan man vara glutenintolerant och må hyfsat bra innan man har ätit men att symtomen kommer så fort man äter, och sen lugnar ned sig igen när man inte ätit på länge? Typ så att det är ok på morgonen och sen försämras under dan i takt med att man äter? IBS är redan uteslutet, så det är alltså inte relevant i sammanhanget.

• Svar på tråden Kan jag vara glutenintolerant?
  • Anonym (Beatrice)

Kan kanske bero på om du äter för fort, vad du äter och dricker. Du kanske kan testa att inte äta gluten under en period och se vad som händer.

• Lynx123

Kan vara en myriad saker. Gluten eller laktos är bara några. Du kan testa genom att utesluta det ena eller det andra i en vecka. Allra bäst är ändå att kontakta vården för en ordentlig utredning.

• Anonym (allergiker deluxe)

Det är helt oskadligt att inte äta vetegluten, så då testar man.

Du har tillgång till din kropp dagligen, det har inte läkaren.
    Du kan föra kostdagbok och notera hur du mår, det kan inte läkaren.

Antingen hittar man lösningen själv eller får man oftast lida i åratal innan vården drar ut huvet ur bakdelen. Och då kan din tarm redan ha blivit så skadad att du fått fler problem.

Tack för era svar! Det jag undrar är om det öht är möjligt att det skulle vara glutenintolerans - det känns ju liksom lite onödigt att lägga om hela kosten och köpa dyra glutenfria produkter om man redan vid symtombeskrivning kan avfärda det, liksom. Är det däremot så att det faktiskt kan vara glutenintolerans så är det ju väldigt värt att testa att utesluta det.

• Tow2Mater

Borja med att äta naturligt vetefria och glutenfria saker innan du köper en massa glutenfria specialvaror.

Ja, när det väl blir aktuellt (om det nu visar sig att det kan vara glutenintolerans) ska jag nog kunna fixa det, men innan jag vet om det öht kan vara frågan om glutenintolerans känns det onödigt att lägga om hela kosten, vilket det skulle bli frågan om ifall jag enbart skulle äta naturligt glutenfria produkter - jag har nämligen en väldigt gluterik kost. Så fort jag vet om det är möjligt att vara glutenintolerant med enbart de symtom jag beskriver i ts är jag dock fullt beredd att göra allt 😊

• Anonym (Potatis)

Man _kan_ vara känslig för olika livsmedel utan att vara intolerant enligt den medicinska definitionen.

Eftersom dina symptom kommer när du äter så borde det vara ganska lätt att märka skillnad om du undviker gluten i några dagar. Du behöver inte köpa några specialprodukter för en så kort period. 

Svar till Potatis:
    Några dagar? Som jag har förstått det tar det månader efter det att man börjat utesluta gluten innan man märker en tydlig förbättring, om man nu är glutenintolerant?

• Anonym (Potatis)
    Anonym (Glutenintolerant?) skrev 2024-08-01 23:41:46 följande:

Svar till Potatis:
    Några dagar? Som jag har förstått det tar det månader efter det att man börjat utesluta gluten innan man märker en tydlig förbättring, om man nu är glutenintolerant?

Du skrev ju att symptomen kommer när du äter?

Eller så går du och testar dig för glutenintolerans. Det ska man göra medan man fortfarande äter gluten. 
    Anonym (Potatis) skrev 2024-08-02 06:25:25 följande:
    Du skrev ju att symptomen kommer när du äter?

Eller så går du och testar dig för glutenintolerans. Det ska man göra medan man fortfarande äter gluten. 
    Förlåt för sent svar; jag har inte kollat FL på några dar...

Men absolut - och det är ju (bland annat) precis därför jag undrar om det verkligen kan vara glutenintolerans, eftersom det hela ändå lugnar ned sig när jag inte ätit på ett tag... Men du har ju helt rätt i att jag ju då, eftersom det nu är som det är, ändå borde märka skillnad även på bara några dagar om jag utesluter det! Jag har bara inte tänkt så långt, haha (verkar ju synnerligen korkat nu när jag tänker rätt på det... 🙈). Tack!
    Anonym (Glutenintolerant?) skrev 2024-08-01 23:41:46 följande:

Svar till Potatis:

1. Det finns massor av olika symptom man kan få av vete.

2. Glutenintolerans är en sak. Veteallergi är en helt annan sak och ett annat test, då har man antikroppar mot ingående delar i vetet som syns i blodet oavsett om man äter eller inte äter gluten. Man kan dessutom ha båda diagnoserna samtidigt.

3. Glutenintolerans skadar tarmen och för att bekräfta diagnos kävs biopsi, därför tjatar läkarna om att fortsätta äta gluten så att det finns något för dem att se.
    Men varken de som är svårt glutenintoleranta eller de som är veteallergiker och bli riktigt riktigt sjuka kan fortsätta äta gluten, då hade jag i så fall fått vara sjukskriven i 9 månader tills remissen till allergi gick igenom. Låter det vettigt?

Ibland får man gå på symptom och förklara vad man haft och att det gick över när man slutade slå på sin kropp med gluten.

4. Sånt som klåda, eksem, hjärndimma, trötthet och inflammationskänslor pga vete kan släppa på några dagar till ett par veckor, medan en skadad tarm tar allt från flera veckor till flera månader på sig att läka.

Om det lugnar ner sig när du inte äter, läs mer och fundera över om det kan ha något att göra med

- histaminintolerans 
    - känslighet mot konserveringsämnen, t.ex.  E211 och E202
    - oxalatkänslighet
    - salicylsyrakänslighet
    - känslighet mot sulfiter

Enda sättet är egentligen att först utesluta alla tillsatser ur maten, och sen börja spåra i om det är dessa som är problemet eller om det är naturliga ämnen som just du inte tål lika bra som andra.

• Anonym (J)

Gör ett test hos läkare. Det går snabbt. 

Om testet är negativt så prova att utesluta gluten en tid. Om du blir bättre - kontakta läkare igen. Det kan vara något annat fel på din tarm (och som förvärras av gluten) som bör behandlas medicinskt. 

Man ska inte utesluta gluten och sen vara nöjd om det blir bättre. Magar tål generellt gluten. Mår man dåligt av det kan det vara något fel som bör behandlas av läkare. Jag har hört läkare varna för hemmatest av den sorten som rekommenderas här i tråden just eftersom det kan resultera i att behandlingsbara sjukdomar missas. 

Anonym (J) skrev 2024-08-05 08:08:46 följande:

Gör ett test hos läkare. Det går snabbt. 

Om testet är negativt så prova att utesluta gluten en tid. Om du blir bättre - kontakta läkare igen. Det kan vara något annat fel på din tarm (och som förvärras av gluten) som bör behandlas medicinskt. 

Man ska inte utesluta gluten och sen vara nöjd om det blir bättre. Magar tål generellt gluten. Mår man dåligt av det kan det vara något fel som bör behandlas av läkare. Jag har hört läkare varna för hemmatest av den sorten som rekommenderas här i tråden just eftersom det kan resultera i att behandlingsbara sjukdomar missas. 

Fast ofta är det tvärtom- finns flera som har trott att de inte tål laktos/mjölkfett, men det är för att tarmen är skadad pga gluten.

När min mamma äääntligen tog bort gluten kunde hon äta grädde och smör igen och även dricka kaffe, vilket varit omöjligt de föregående 30 åren.
  • Anonym (Juu)

Celiaki är inget att leka med. Tog 10 år innan jag fick rätt diagnos, hade då redan börjat få neurologiska problem som inte är borta än idag på 4 års glutenfri kost. Alla värden är nu bra som folsyra och järn men mår ändå inte som innan jag blev sjuk tyvärr. Läkare kan ingenting om celiaki och man får oftast själv be om att de testar det. 

• Anonym (J)
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2024-08-06 07:38:05 följande:
    Fast ofta är det tvärtom- finns flera som har trott att de inte tål laktos/mjölkfett, men det är för att tarmen är skadad pga gluten.

När min mamma äääntligen tog bort gluten kunde hon äta grädde och smör igen och även dricka kaffe, vilket varit omöjligt de föregående 30 åren.
    Läkaren jag hörde menade inte att det var andra allergier som doldes utan behandlingsbara sjukdomar. Han sa att det finns sjukdomar som kan göra din tarm känslig. Om du hittar vad du är känslig mot och utesluter det mår du bättre, men den underliggande sjukdomen finns kvar och kan förvärras över tid eftersom den inte upptäcks och behandlas. 

Tack för alla svar! Hopplöst att det inte går att citera...

J - vad är det för behandlingsbara sjukdomar som kan missas (#13 och 16)? Och vad är det för test som går snabbt som man kan göra hos läkare (#13)?

Allergiker deluxe - tack för dina utförliga svar! Shit vad många saker jag inte ens tänkt på...

Svar på tråden Kan jag vara glutenintolerant?