• Anonym (Varför?)

Varför är det så stort focus på sexualiteten i ett förhållande?

Har under en tid funderat över om inte focus på sexualiteten dominerar lite väl mycket i de relationer man läser om här. 

Jag menar inte att sex är oviktigt men att ha sex betyder inte att man är intim. Intimitet innehåller så mycket mer. 

Ibland låter det som om sexet är opersonligt och prestations inriktat. Är vi verkligen så okänsliga av oss? Eller är det helt enkelt så att många aldrig haft erfarenhet av riktig intimitet.  Att njuta av att för en stund vara ett. Att uppleva känslan av att älska någon så mycket att man vill krypa in och gömma sig i dem.  De fantastiska samtalen efteråt, där man blottar lite av sitt innersta. 

Det finns fler sätt att njuta av varandra än att kräva orgasm. 

• Svar på tråden Varför är det så stort focus på sexualiteten i ett förhållande?
  • Anonym (pappa)

Bra sex spelar ingen roll.

Dåligt sex är förödande för relationen.

"Sex" är ofta ett vidare begrepp än det kan verka på ytan. De flesta menar "all slags intimitet" när de säger "sex", så häng inte upp dig för mycket på ordet.

• Anonym (Jo)

Intimiteten är limmet i relationen. 

• Tukt

Jag tror det till stor del består i att det oftast finns minst en i en parrelation som är beroende av sex. Förmodligen båda. 
    När sexet inte finns blir det jobbigt för båda. Någon eller båda måste smyga med sina behov, vilket är svårt, och då kommer skammen. Och med skammen kommer såriga konflikter som är svåra att hantera, eftersom man inte ens kan prata om grunden till det.
    Förutsatt då att vi pratar om samma sak. Fokus och inte focus. 

• Postman

Att det är så stort focus på sexualiteten är på grund av vår starka sexuella drift som finns inpräntat i allas vår DNA. Utan den sexuella driften så vore vi idag utdöda. Tyvärr ställer den sexuella driften till problem för oss idag med det samhället som vi har skapat. Den är inte i symbios med vår tidsanda.  

• Anonym (Varför?)
    Anonym (pappa) skrev 2024-07-31 22:09:38 följande:

Bra sex spelar ingen roll.

Dåligt sex är förödande för relationen.

"Sex" är ofta ett vidare begrepp än det kan verka på ytan. De flesta menar "all slags intimitet" när de säger "sex", så häng inte upp dig för mycket på ordet.

Då inställer sig frågan Vad är bra och dåligt sex?

Kan den ena parten ha bra sex när den andre tycker att det är dåligt sex? 

Krävs det inte inte att upplevelsen är densamma?
  • Anonym (Varför?)
    Tukt skrev 2024-08-01 00:01:19 följande:

Jag tror det till stor del består i att det oftast finns minst en i en parrelation som är beroende av sex. Förmodligen båda. 
    När sexet inte finns blir det jobbigt för båda. Någon eller båda måste smyga med sina behov, vilket är svårt, och då kommer skammen. Och med skammen kommer såriga konflikter som är svåra att hantera, eftersom man inte ens kan prata om grunden till det.
    Förutsatt då att vi pratar om samma sak. Fokus och inte focus. 

Är du säker på att det är sex man är beroende av? Kan det inte vara närhetsbehov, behov av spänning i tillvaron eller varför inte behov av att bli bekräftade? 
  • Tukt
    Anonym (Varför?) skrev 2024-08-01 01:33:49 följande:
    Är du säker på att det är sex man är beroende av? Kan det inte vara närhetsbehov, behov av spänning i tillvaron eller varför inte behov av att bli bekräftade? 
    Det tänker jag hänger i hop.Sex är kanske det enklaste sättet att få bekräftelse och närhet. Alternativet att ha närhet som inte kan resultera i sex är oftast rätt förnedrande för den part som blir bortstött.
    Och både bristen på närhet och bekräftelse tenderar likt sexet ligga till grund för konflikter som kanske inte alltid på ytan handlar om just det. Relationen ruttnar inifrån.
  • Anonym (S)

Jag tror att många (framför allt män), har så jäkla svårt att vara sårbara, omtänksamma och kärleksfulla på andra sätt än via sex med sin partner. 
    Därför får sexuell intimitet stå för både det emotionella och fysiska behovet av närhet.

Hade folk varit mer öppna med icke-sexuell intimitet (som beröring, djupa samtal, omtänksamhet som är ÄKTA utan att man förväntar sig något tillbaka) så hade de flesta nog mått bättre och inte fokuserat lika mycket på sex som ett "måste".

• Ascendere
    Anonym (S) skrev 2024-08-01 10:18:38 följande:

Jag tror att många (framför allt män), har så jäkla svårt att vara sårbara, omtänksamma och kärleksfulla på andra sätt än via sex med sin partner. 
    Därför får sexuell intimitet stå för både det emotionella och fysiska behovet av närhet.

Hade folk varit mer öppna med icke-sexuell intimitet (som beröring, djupa samtal, omtänksamhet som är ÄKTA utan att man förväntar sig något tillbaka) så hade de flesta nog mått bättre och inte fokuserat lika mycket på sex som ett "måste".

Ledsen men du har nog inte fattat hur män funkar. 

Beröring, djupa samtal och omtänksamhet är också viktigt i en relation men det kan aldrig vara en ersättning för sex.

Vi provar att vända på steken för ett ögonblick: 
    "Hade folk varit mer öppna för sexuell intimitet som är ÄKTA (dvs där båda vill ge sin partner njutning utan att förvänta sig något tillbaka) så hade de nog mått bättre och inte behövt fokusera lika mycket på emotionell närhet, djupa samtal och kommunikation som ett 'måste'" 

Låter det rimligt? 
    Inte särskilt tycker jag. Båda delarna är omistliga komponenter i en bra kärleksrelation och det är inte antingen det ena eller det andra. 

• Anonym (Viktigt)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-07-31 21:58:40 följande:
    Varför är det så stort focus på sexualiteten i ett förhållande?

Har under en tid funderat över om inte focus på sexualiteten dominerar lite väl mycket i de relationer man läser om här. 

Jag menar inte att sex är oviktigt men att ha sex betyder inte att man är intim. Intimitet innehåller så mycket mer. 

Ibland låter det som om sexet är opersonligt och prestations inriktat. Är vi verkligen så okänsliga av oss? Eller är det helt enkelt så att många aldrig haft erfarenhet av riktig intimitet.  Att njuta av att för en stund vara ett. Att uppleva känslan av att älska någon så mycket att man vill krypa in och gömma sig i dem.  De fantastiska samtalen efteråt, där man blottar lite av sitt innersta. 

Det finns fler sätt att njuta av varandra än att kräva orgasm. 

Jag är kvinna och sex är viktigt för mig. Jag skulle inte kunna tänka mig att leva i en sexlös relation. Jag träffade min nuvarande partner för lite mer än 1.5 år sedan, han har inte samma höga sexlust som jag MEN är mycket för närhet, dvs. kramas, pussas, vara nära osv. Nu bor vi inte ihop så det brukar bli sex i stort sett varje gång vi ses vilket sammansvetsat oss mer som par. Att bara vara nära räcker inte, inte för mig i alla fall. 
Svar på tråden Varför är det så stort focus på sexualiteten i ett förhållande?