Anonym (CM) skrev 2024-12-12 15:07:00 följande:
Tydligen är det flera här som inte upplevt de känslostormar som äkta förälskelse och passion innebär. Kanske ser de dessa känsloyttringar som svaghetstecken eller i vart fall förstår de inte hur djupt relationer påverkar en känslomässigt mogen människa.
De som lever i tron att människans tvåsamhet enbart baseras på attraktion och sex, har nog svårt att föreställa sig hur TS känner. De förstår inte hur känslor för en annan människa kan övertrumfa både förnuft och intellekt.
Hoppas jag har fel, men det verkar som att egot styr i den moderna tvåsamheten.
Ätt älska varandra innebär att man sätter den andre före sig själv. Man avstår från att mata egot till förmån för den älskades bästa. I förhållanden där kärleken är ömsesidig blir symbiosen större och starkare än det individuella egot. Detta är något de flesta av oss nog drömmer om, men det är inte alla förunnat.
När man anser att TS känslor är att likna med en 14 åring är man inte mer känslomässigt mogen än denne 14 åring.
Men det är väl just detta samtalet här delvis handlar om. Det blir ju en summa av de ingående faktorer såsom den enskildes upplevelse av kvaliteten på den befintliga relationen, behov av bekräftelse , livskvalitet i det stora hela, egen inre moralisk kompass, impulskontroll, tidigare upplevelser i livet etc etc. utifrån många olika ingredienser kan utfallet bli olika för olika individer.
I ts fall är det alltså tredje gången som vi känner till som han är otrogen. Ts upprepar mönster om och om igen. Det säger ju något om honom.
I ditt fall CM var det förmodligen en medelålderskris, EN person dök upp, förälskelsen som omkull kastade livet, många tar ju steget i dessa lägen. Skilsmässa. Men utifrån åldrar och olika livssituationer gjorde ni två bedömning att det inte skulle varit hållbart i längden vilket också statistik mycket riktigt visar på. Relationer med stora åldersskillnader har mycket sämre förutsättningar att hålla. Man blir olyckliga tillsammans när vardagen knackar på, och för många kommer den vardagen när relationen ska ut i ljuset och inte längre har den där spännande touchen av smyg, spänning och åtrå i garderoben, lite att, trots att det är förbjudet kan vi inte motstå varandra, vilken otrolig bekräftelse att få, rent av beroendeframkallande. När de aspekterna inte längre finns kvar och man ska ta relationen ut i vardagen så kommer problem och olikheterna i dagern fortare än du kan ana. Om du CM gjort det andra valet kanske du idag suttit och tänkt på den där frun du lämnade och ifrågasatt valet på andra hållet.
Jag tror alla kan förstå hur lockande förälskelse och passionen kan vara. inga frågor på det, det är spänning, bekräftelse, dopaminpåslag, flykt. kanske en liten låg självkänsla som behöver sin påfyllningen. en känsla av att bli sedd, att livsgnistan brinner lite starkare av detta när man är på väg att slockna, livet går obönhörligen mot sitt slut det inser man ju ts vid 65 åå. Man är inte längre med i ungdomens ystra lek. Så blir man då sedd av en yngre attraktiv kvinna.
Du CM gör paralleller mellan dig själv och det facit som du själv idag sitter med och TS situation med återkommande otrohetsaffärer, svek, ego beteende och ev sexmissbruk. Detta är andra gången han bedrar sin fru med samma kvinna över tid, tredje gången han har en otrohetsaffär som vi vet om.
jag har själv smakat på valet av att kunna gå vidare med förbjuden frukt. Men jag är kapabel att tänka. och man behöver göra ett överslag av sin situation, är min befintliga relation till ända ? För så kan det självfallet vara. Man är vid slutpunkten av förhållandet med inga gemensamma intressen, inget samliv, grå vardag. Eller har man ett bra liv barn, barnbarn, vänner, gemensamma intressen. Då kanske man ändå behöver göra en bedömning och fatta ett beslut. Det gjorde du en gång CM, men ts fortsätter bedra sin fru av egoistiska skäl, han har svårt att tro att älskarinnan är ett hållbart kort att satsa på för framtiden och då ska frun finnas kvar att ta hand om honom på ålderns höst. Han ska ha kakan och äta den, en riktig mansbebis som här har delat upp kvinnan i funktioner som ska serva hans olika behov i livet. Sex bekräftelse ska han ha av den yngre individen och tryggheten, äldreomsorgsundersköterskan ska hon den gamla trygga ombesörja. Det är jag, jag, jag?
Om de lever i ett öppet förhållande är det en annan sak men så är ju inte fallet här.
Nej Ts du är för styrd av impulser. jag tror du kommer fortsätta bedra din egen hjärna med bortförklaringar för att rättfärdiga ditt eget beteende likt CM uppmuntrar till och som är så vanligt vid just otrohet. Positioner flyttas fram, det börjar med blickar, leenden, som av en händelse sågs man i personal garaget. spänningen och kickarna byggs upp. plötsligt satt man där i baksätet och hånglade. Så
ljuvligt och smutsigt på samma gång.
Men för eller senare torde bubblan spricka. Hur kan du ens ha möjlighet att träffa älskarinnan utan att din fru anar oråd? Är du ens i ett arbetsliv ? Arbetslös/pensionär som drar iväg på dagen till när din kvinna arbetar och försörjer dig ? Eller hur smusslas det med detta ? Kanske det vore bättre för dig att skaffa ett jobb, bryta isolering etc etc än att lösa ditt miserabla liv på det sätt som nu är fallet ?