• Anonym (Ts)

Dela på ansvar när pappan inte tar så allvarligt på saker?

Hur ska man tänka. Jag har två barn med en man, där det blivit så att jag är den som helt ansvarar för saker kring barnen, kläder, mat, allt vardagligt. Jag ser till att de har nog med rena och hela kläder i rätt storlekar, nog med ombyten på förskolan, att vi har rätt storlek på de kläder som kommer (typ att det finns en vinterjacka i rätt stl när vintern kommer). Det här är något som ändå tar en del planering, särskilt då jag också är den som har koll på att allt är tvättat, att vi har leksaker för barnen som är hela, att det finns grejer helt enkelt.

Skriver jag det såhär ser det ju ur som bagatelljobb men med små barn som växer så det knakar så byts storlekar fort och saker går sönder. Vår äldsta börjar också bli mer bestämd i vad hen vill ha och det är viktigt att få rätt kläder, eller iaf så att det kan vara skillnad på glädje och ledsenhet på morgnarna 

Min man fattar inte hur det kan vara jobbigt, och suckar när jag säger att det är något som tar tid att ha. 

Han är själv totalt ointresserad av kläder och tycker att vi ju kan prova kläderna när det behövs, och passar en jacka inte så får man väl köpa en ny där och då, och är den gamla för liten eller så får den väl vara det ett tag till man hittat en ny, så noga är det inte enligt honom. Samma med det här med klädval, han tycker det är trams att man kan tycka att något visst plagg är mer önskvärt, har man x tröjor och y tshirts är det nog helt enkelt.

Jag är den av oss som också gärna köper mer funktionella plagg, försöker se vad som är mest praktiska material numer, han är mer att bävernylon var bra för honom som liten så då duger väl den overallen nu med. Om man hårddrar.

Jag säger inte att mitt sätt är bäst och jag vet med mig att jag också gärna kan köpa extra kläder för att de är fina, men överreagerar jag om jag kan tycka att man iaf bör ha koll så barnen har kläder i rätt storlek och funktion för den säsong som kommer? Skulle vilja hitta en nivå som vi båda kan acceptera så vi kan börja dela mer på sånt här jobb som inte är uppenbart att det tar tid men som är mer lågfrekvent (samma sa k är det med att tvätta, tvättar jag inte barnens kläder är tex kalsonger och sånt ofta slut, och hans kommentar är ofta då att tja, då får de väl gå utan till vi hinner tvätta, hur farligt kan det vara?)

Hur noga är ni?

• Svar på tråden Dela på ansvar när pappan inte tar så allvarligt på saker?
  • Anonym (Volvo)

Det finns många föräldrar som är som din man och får iväg barnen till skolan påklädda och rätt jacka på sig utan problem.  - för att det helt enkelt inte är ett problem.  

Det finns föräldrar som inte har en aning om vad det är för väder när dom vaknar och som skickar med barnen en extra fleecejacka för att dagen efter komma med vinterjacka och vantar. Inte heller ett problem.  

Din man löser ju ändå uppgiften så jag ser inte nödvändigheten att se hans agerande som fel eller stressande.  Ni är olika och då får det vara så helt enkelt och du kanske får landa I att han ändå löser det som behöver lösas. Även om det inte blir som du tänkt. 

• Yllop

Hur har ni med fördelning av övrigt ansvar vad gäller hem och familj?
    Ansvarar du för allting eller har han ansvar för saker som du bryr dig mindre om?
    Om han ansvarar för andra saker kanske du ska fortsätta ha hand om barnens kläder eftersom han verkar totalt ointresserad av det.
    Tar han däremot inget ansvar för något annat än sig själv måste ni ju diskutera hur ni ska dela upp arbetsuppgifterna mer rättvist.

• Anonym (Love)

Jag tar ansvar för hela den biten eftersom min man är precis som din man. Om vi delade på ansvaret, då skulle jag ju givetvis också behöva acceptera att han gör sin del på sitt sätt, och det är mer stressande för mig än att bara göra det själv. 

Men det där går åt två håll. Han blir sjukt stressad när jag får för mig att göra något praktiskt i form av renovering och liknande, eftersom det inte lever upp till hans standard, alltså gör han det själv istället. 

Jag tror nyckeln snarare att ha en öppen dialog, och lasta av varandra och hamna någonstans i 50/50 arbetsfördelning i stort, än att försöka hitta någon modell där man delar 50/50 på precis varje uppgift. 

• cosinus

Jag tar all sån planering och tvätt av precis samma anledning som du. Men då gör jag i gengäld inte ett dyft i köket. Har väl startat diskmaskinen 10 ggr på 5 år typ då han varit bortrest.

Det funkar för oss, vi har tagit det området där vi är mer nitiska istället för att försöka få den andre att ändra sig. 

• Anonym

Det viktiga är att man delar på arbetet som helhet
    Om han gör annat hushållsarbete så jämnar det ut sig
    Jag håller med dig. Det ska finnas tvättade kläder och jackor i rätt storlek

• Fjäril kär

Jag är av åsikten att kläder kan köpas samma dag dom ska användas. Jag vägrar stressa över fler saker som ändå inte behöver stressas över. Man kan ta en extra tröja på sig om det är kallt så kan man köpa jacka på eftermiddagen.  
    Har jag missat tvättstugan så det saknas rena kalsonger så antingen handtvättar jag ett par eller hittar en kvällsöppen stormarknad och köper ett 3-pack och bokar ny tvättstuga på vägen hem. No big deal

Jag har fostrat 3 barn plus bonusbarn i samma anda och vi har sluppit skrik och panik i många fall just pga min inställning.  Det löser sig. Det har det alltid gjort. Nu är alla barn vuxna så det har varit ett fungerande koncept för oss. 

• Jemp

Sånt där är jättesvårt. Moment 22 när barnen drabbas om man inte själv gör det. 

Just kläder ansvarar jag också för. Kan ni dela upp det successivt med tydliga uppdrag till honom? 

Dvs:
    X behöver ny jacka. Fixar du? Stl 104, senast i september.
    Räkna antalet tröjor. Osv?

• Jemp

Eller såklart dela upp i det stora hela, om vardagen fungerar i övrigt. Dvs det inte blir följdeffekter i form av att han inte ?kan? ordna tvätten heller, eller få iväg barnen med rätt persons kläder till skolan.

• Anonym (Ts)
    cosinus skrev 2024-08-26 10:15:33 följande:

Jag tar all sån planering och tvätt av precis samma anledning som du. Men då gör jag i gengäld inte ett dyft i köket. Har väl startat diskmaskinen 10 ggr på 5 år typ då han varit bortrest.

Det funkar för oss, vi har tagit det området där vi är mer nitiska istället för att försöka få den andre att ändra sig. 

Det är väl kanske det det hänger på. Det har blivit så att jag har hand både om barnens utrustning och kläder, och ansvarar för tvätt, matlagning och inköp (han handlar ibland men då blir matinköpet också att det vi lagar är näring men inte direkt måltider...). Jag har ramlat in som allmän markservice, för att jag varit mer hemma (han jobbar längre bort och har längre arbetsdagar).

Sen skulle jag nog också klaga mindre om han också inte ojade sig över det jag köpte (typ va, Ny jacka igen, hur fort växer de egentligen? Eller "måste hen ha två fleece, de har väl torkskåp på förskolan och lite lera är ofarligt".) Så det blir ofta mkt gnäll på hur jag sköter det med. 

Så kanske får börja se över det.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Love) skrev 2024-08-26 10:13:19 följande:

Jag tar ansvar för hela den biten eftersom min man är precis som din man. Om vi delade på ansvaret, då skulle jag ju givetvis också behöva acceptera att han gör sin del på sitt sätt, och det är mer stressande för mig än att bara göra det själv. 

Men det där går åt två håll. Han blir sjukt stressad när jag får för mig att göra något praktiskt i form av renovering och liknande, eftersom det inte lever upp till hans standard, alltså gör han det själv istället. 

Jag tror nyckeln snarare att ha en öppen dialog, och lasta av varandra och hamna någonstans i 50/50 arbetsfördelning i stort, än att försöka hitta någon modell där man delar 50/50 på precis varje uppgift. 

Håller med. Vi gjorde också så. Jag skötte allt kring barnens kläder, klädinköp, utsortering och även tvätt och annat.
    Det är ineffektivt om man skall dela exakt lika på varenda uppgift. 
    Min man gjorde andra saker , tex skötte han våra bilar , klippte gräset men han är även bra på matlagning och lagade ofta middag.
    Det som vi delade på vad gäller barnen, var lämning och hämtning på förskola och skola, skjutsning till aktiviteter, läxläsning,nattning och sagoläsning. Det tror jag är bra att dela på så att barnen får lika bra kontakt med båda föräldrarna .

Skoinköp gjorde vi båda föräldrarna ,för då måste barnen vara med och prova, så det var jobbigt att göra själv kommer jag ihåg.

Det tog mycket tid att hålla barnens garderober i gott skick, men det var också roligt, tyckte jag. För mig var det viktigt att barnen hade bra kläder, rena, hela, någorlunda matchade. Och bra vattentäta och funktionella ytterkläder till vintern. Jag la ner tid på att köpa overallerna på rea året före tex. 

Jag fick mycket beröm av förskollärarna för barnens kläder kommer jag ihåg. Precis som för vuxna är det självklart viktigt att barn är rätt klädda för årstiden, i rena,hela och någorlunda matchade kläder. 

Svar på tråden Dela på ansvar när pappan inte tar så allvarligt på saker?