• Anonym (Generationsboende)

Generationsboende, skapar konflikt i övriga familjen

Ska försöka sammanfatta en lång historia kort ...

Kär svärmor blev änka för flera år sedan, sedan ensam bott kvar i ett stort hus. Ofta känt sig ensam och ingen ork att ta hand om någonting. Min man och jag som bor i samma stad har umgåtts med henne veckovis. Hon har med glädje hjälpt till med barnen och vi har hjälpt till med hus, trädgård och hushållssysslor. Makens syskon har inte lyft ett finger för att hjälpa till och bara hälsat på några gånger per år. 

För lite över ett år sedan började hon själv parata om nytt boende och vi själva var i taget att leta större hus. Då kom det på tal att hitta ett boende där hon också skulle få plats, vilket vi alla gladde oss åt. Vi var noga med att hon skulle ha en egen bostad och kom överens om ekonomiskt upplägg där hon för en liten månadskostnad skulle hyra bostaden av oss.

Så hittade vi tillslut en stor villa med gårdshus i utkanten av stan. Vi renoverade gårdshuset först av allt och flyttade in. Svärmor sålde huset och allt har gått såååå bra! Hon är nöjd med sitt gårdshus om 52kvm (enplans tvårummare), där hon har eget kök och allt hon behöver. Hon har nära till affär, seniorverksamhet och badhus för daglig vattengympa. Hon betalar 3000kr i kallhyra. 

Skolbarnen går direkt till farmor efter skolan, för mellis och läxhjälp. Farmor äter hos oss på vardagarna och vi delar upp matlagningen. Hon och vi är så lyckliga över att kunna dela den här tiden med varandra och hon säger själv hur pigg hon känner sig. Hon har fått en ekonomisk frihet och åkt på kryssningar, utlandssemestrar mm. 

Problemet är nu makens syskon som har satt sig på tvären. De tycker att vi drar ekonomisk nytta av att farmor bor hos oss, samt att vi utnyttjar henne för barnvakt. Farmor har själv protesterat mot detta och många gånger förklarat hur bra hon har det. Men då säger syskonen att hon särbehandlar våra barn. Det ena syskonet har nu anlitat jurist för att hävda att hyran hon betalar ska räknas som förskott av arv. 

Är det någon som har koll på hur detta fungerar? Det kan väl inte vara så? 

• Svar på tråden Generationsboende, skapar konflikt i övriga familjen
  • Anonym (Mattias)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-26 11:30:26 följande:

Hyran är ju egentligen för låg, så jag förstår inte hur det skulle kunna ses som förskott på arv. Ni hjälper ju farmor ekonomiskt med en mycket låg hyra. 

Läste fel. Håller med dig till fullo :).
  • Anonym (D)

Skulle rekommendera att svärmor skriver ett testamente där det framgår att tjafs om arv under hennes liv och efter hennes död kommer att innebära att syskonen enbart får laglotten. Informera syskonen om att allt tjafs innebär att deras arv minskar. Det borde få gamarna att hålla käft!

Sedan kan svärmor ju välja vem hon i så fall vill ge extrapengarna till om syskonen tjafsar- din man, dina barn, syskonens barn, PRO eller något välgörande ändamål. 

Juristen kan säkert komma på några bra formuleringar.

• Anonym (Sara)
    Anonym (D) skrev 2024-08-27 00:01:58 följande:

Skulle rekommendera att svärmor skriver ett testamente där det framgår att tjafs om arv under hennes liv och efter hennes död kommer att innebära att syskonen enbart får laglotten. Informera syskonen om att allt tjafs innebär att deras arv minskar. Det borde få gamarna att hålla käft!

Sedan kan svärmor ju välja vem hon i så fall vill ge extrapengarna till om syskonen tjafsar- din man, dina barn, syskonens barn, PRO eller något välgörande ändamål. 

Juristen kan säkert komma på några bra formuleringar.

Usch vad tråkigt det är när syskon tjafsar om arv. Min mamma har ingen kontakt med sina halvsyskon längre på grund av det. Hon visste inte ens att en av dom hade gått bort för några år sen. 
    Hoppas de kan lösa det på något sätt. Det bästa är om alla ändå försöker att inte bli ovänner. Kan inte vara kul för farmorn heller att bli ovän med sina barn eller för TS man att bli ovän med sina syskon. Lite skillnad för TS som inte har nått blodsband till dom. Syskonen verkar inte så trevliga direkt och jag vet att det var de som började men tänk på att livet är kort och man kan ångra sig sen när någon är borta för alltid om man har startat ett jättekrig. 

Tycker det skulle vara hemskt att bli ovän med mina syskon på grund av nått sånt eller om mina barn skulle bli ovänner. 

Uppdatering efter första mötet med juristen:

Juristen bekräftade att hyra som betalas för nyttjat boende inte kan räknas som förskott till arv. Det hyresavtal som är skrivet är dokumenterat och registrerat på korrekt sätt. Vad svärmor väljer att göra med sina pengar är hennes ensak. Hon är inte skyldig att redovisa vare sig fasta utgifter som boendekostnad eller andra utlägg för sina barn. 

Nästa steg är för svärmor att upprätta ett testamente, då hon har en del värdesaker i form av fordon, smycken, konst och möbler som hon vill fördela enligt egen önskan. Juristassistenten kommer på besök nästa vecka för att gå igenom och fota allting och sedan skrivs testamentet av juristen. Dessa saker ska testamenteras utanför arvslotten och min make (och jag) håller oss utanför detta då ingen yttre påverkan ska kunna hävdas i ett senare skede. Testamentet kommer registreras, men hållas privat.

Det kommer även skrivas ett annat dokument om svärmors vilja för den dag hon inte längre kan fatta egna beslut. Detta innefattar bland annat att oberoende god man ska utses den dag hon inte längre är kapabel att sköta sin egen ekonomi. Dokument kommer samtliga bröstarvingar få en kopia av. 

Därefter kommer en oberoende förmedlare att kalla kalla svärmor och hennes bröstarvingar till ett möte, där respektive parters jurister är välkomna att delta och förutsättningarna kommer presenteras och diskuteras. Efter sagt möte ska ärendet anses vara avslutat då det enligt juristen inte finns några rättsliga delar att diskutera. Men det är viktigt för svärmors välmående att få ett slut på dessa diskussioner. 

Hon är en egen vuxen människa, i sina sinnes fulla bruk och hon avgör själv vad hon gör med sina pengar. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Generationsboende) skrev 2024-08-27 13:09:42 följande:

Uppdatering efter första mötet med juristen:

Juristen bekräftade att hyra som betalas för nyttjat boende inte kan räknas som förskott till arv. Det hyresavtal som är skrivet är dokumenterat och registrerat på korrekt sätt. Vad svärmor väljer att göra med sina pengar är hennes ensak. Hon är inte skyldig att redovisa vare sig fasta utgifter som boendekostnad eller andra utlägg för sina barn. 

Nästa steg är för svärmor att upprätta ett testamente, då hon har en del värdesaker i form av fordon, smycken, konst och möbler som hon vill fördela enligt egen önskan. Juristassistenten kommer på besök nästa vecka för att gå igenom och fota allting och sedan skrivs testamentet av juristen. Dessa saker ska testamenteras utanför arvslotten och min make (och jag) håller oss utanför detta då ingen yttre påverkan ska kunna hävdas i ett senare skede. Testamentet kommer registreras, men hållas privat.

Det kommer även skrivas ett annat dokument om svärmors vilja för den dag hon inte längre kan fatta egna beslut. Detta innefattar bland annat att oberoende god man ska utses den dag hon inte längre är kapabel att sköta sin egen ekonomi. Dokument kommer samtliga bröstarvingar få en kopia av. 

Därefter kommer en oberoende förmedlare att kalla kalla svärmor och hennes bröstarvingar till ett möte, där respektive parters jurister är välkomna att delta och förutsättningarna kommer presenteras och diskuteras. Efter sagt möte ska ärendet anses vara avslutat då det enligt juristen inte finns några rättsliga delar att diskutera. Men det är viktigt för svärmors välmående att få ett slut på dessa diskussioner. 

Hon är en egen vuxen människa, i sina sinnes fulla bruk och hon avgör själv vad hon gör med sina pengar. 

Fordon? Mer än ett, alltså? Varför säljs inte dessa? Står de hos er?
    Anonym (xxx) skrev 2024-08-27 13:14:28 följande:
    Inte för att det spelar någon större roll men ... Det är ett fordon som ska testamenteras. Det är min avlidna svärfars gamla bil, ögonstenen. En veteranbil fån 50-talet. Den står hos oss nu, det är min man som tagit hand om den sedan svärfar dog. Han hade helst velat köpa den men det har syskonen tyckt varit orättvist. 

Bilen har använts för hela familjen i samband med student, studentbal, bröllop mm. Svårt att dela en bil på 4 barn dock. Och jag vet faktiskt inte hur svärmor tänker kring det i testamentet. Men hon har bestämt att hon äger bilen så länge hon lever och barnen får "låna" den av henne. 

Sedan har svärmor en egen liten bil, men hon använder den sällan och den har inget stort ekonomiskt värde eller affektionsvärde, så tvivlar på att den ska testamenteras. 
  • Anonym (Lix)

Så osmakligt att börja trafsa om arv och förskott på arv!

Jag hoppas farmor reser och upplever upp ALLA sina pengar medan hon fortfarande är i livet!

Om jag var ni hade jag verkligen uppmuntrat henne att unna sig själv resor, upplevelser, restaurangbesök mm. Så kan barnen stå där med lång näsa sen att deras mamma levde upp sina pengar själv!

• Anonym (love of money)
    Anonym (xxx) skrev 2024-08-27 13:14:28 följande:
    Svärmor gör väl vad hon vill med sina grejer utan att någon utomstående ska tala om för henne vad hon ska göra?

Hon är en myndig person som borde få ta sina egna beslut utan redovisningsplikt och utan att något av barnen ska ha synpunkter på vad som blir bäst [för barnets arv].

Men det är ett jättesvårt koncept för många att förstå - att mamma/pappa är en självständig individ vars huvuduppgift INTE är att maximera barnets arv

"Den där bilen borde ju ha sålts för flera år sedan. Nu har den ju tappat i värde och mitt arv blir mindre!"

Svärmor gör rätt nu som sorterar ut det juridiska men det kommer förstås inte att laga det sociala. DEN biten är redan, och förblir, förstörd.
    Anonym (Lix) skrev 2024-08-27 13:26:59 följande:

Så osmakligt att börja trafsa om arv och förskott på arv!

Jag hoppas farmor reser och upplever upp ALLA sina pengar medan hon fortfarande är i livet!

Om jag var ni hade jag verkligen uppmuntrat henne att unna sig själv resor, upplevelser, restaurangbesök mm. Så kan barnen stå där med lång näsa sen att deras mamma levde upp sina pengar själv!

Det gör vi verkligen, både unnar och uppmuntrar. Och hon gör det verkligen, har flera studiebesök och resor inplanerade framöver. Går på vattengympa varje vardagsmorgon och umgås mycket med "dam-klubben" som de kallar sig. Det senaste är att hon ska börja på pensionärs-dans (hon är själv noga med att kalla det detta, för hon skäms minsann inte över sin ålder) och i september åker hon på vinresa till Moseldalen i Tyskland. Tror hon ska till Gran Canaria i november också, så mycket kul!

Vi hurrar på, hon lever ett härligt liv nu! GladHjärta
    Anonym (love of money) skrev 2024-08-27 13:27:12 följande:
    Svärmor gör väl vad hon vill med sina grejer utan att någon utomstående ska tala om för henne vad hon ska göra?

Hon är en myndig person som borde få ta sina egna beslut utan redovisningsplikt och utan att något av barnen ska ha synpunkter på vad som blir bäst [för barnets arv].

Men det är ett jättesvårt koncept för många att förstå - att mamma/pappa är en självständig individ vars huvuduppgift INTE är att maximera barnets arv

"Den där bilen borde ju ha sålts för flera år sedan. Nu har den ju tappat i värde och mitt arv blir mindre!"

Svärmor gör rätt nu som sorterar ut det juridiska men det kommer förstås inte att laga det sociala. DEN biten är redan, och förblir, förstörd.
    Du har sååå rätt! Tyckte att hon såg piggare ut efter mötet idag, hoppas att hon kan få lugn när allt detta är överstökat. 
Svar på tråden Generationsboende, skapar konflikt i övriga familjen