• Anonym (Generationsboende)

Generationsboende, skapar konflikt i övriga familjen

Ska försöka sammanfatta en lång historia kort ...

Kär svärmor blev änka för flera år sedan, sedan ensam bott kvar i ett stort hus. Ofta känt sig ensam och ingen ork att ta hand om någonting. Min man och jag som bor i samma stad har umgåtts med henne veckovis. Hon har med glädje hjälpt till med barnen och vi har hjälpt till med hus, trädgård och hushållssysslor. Makens syskon har inte lyft ett finger för att hjälpa till och bara hälsat på några gånger per år. 

För lite över ett år sedan började hon själv parata om nytt boende och vi själva var i taget att leta större hus. Då kom det på tal att hitta ett boende där hon också skulle få plats, vilket vi alla gladde oss åt. Vi var noga med att hon skulle ha en egen bostad och kom överens om ekonomiskt upplägg där hon för en liten månadskostnad skulle hyra bostaden av oss.

Så hittade vi tillslut en stor villa med gårdshus i utkanten av stan. Vi renoverade gårdshuset först av allt och flyttade in. Svärmor sålde huset och allt har gått såååå bra! Hon är nöjd med sitt gårdshus om 52kvm (enplans tvårummare), där hon har eget kök och allt hon behöver. Hon har nära till affär, seniorverksamhet och badhus för daglig vattengympa. Hon betalar 3000kr i kallhyra. 

Skolbarnen går direkt till farmor efter skolan, för mellis och läxhjälp. Farmor äter hos oss på vardagarna och vi delar upp matlagningen. Hon och vi är så lyckliga över att kunna dela den här tiden med varandra och hon säger själv hur pigg hon känner sig. Hon har fått en ekonomisk frihet och åkt på kryssningar, utlandssemestrar mm. 

Problemet är nu makens syskon som har satt sig på tvären. De tycker att vi drar ekonomisk nytta av att farmor bor hos oss, samt att vi utnyttjar henne för barnvakt. Farmor har själv protesterat mot detta och många gånger förklarat hur bra hon har det. Men då säger syskonen att hon särbehandlar våra barn. Det ena syskonet har nu anlitat jurist för att hävda att hyran hon betalar ska räknas som förskott av arv. 

Är det någon som har koll på hur detta fungerar? Det kan väl inte vara så? 

• Svar på tråden Generationsboende, skapar konflikt i övriga familjen
    Anonym (Herrwgud) skrev 2024-08-26 13:06:04 följande:
    Jag blir lite fascinerad av det du beskriver nästan. Vilket tydligt exempel på hur en människas omgivning och relationer påverkar hennes välmående. Från att inte kunna ta sig runt i sitt (säkert rätt ensamma) hus och få hjälp med det mesta - så som man ser många äldre - till att bli en viktig resurs som får bidra och då återfinner livsgnista. 

Undrar hur många äldre som kunde må så mycket bättre alltså. Märker själv på mina äldre föräldrar att de skiner upp och föryngras när mina barn är på besök. Det är som att 10 år försvinner, även om de såklart fortfarakde har ont av ålderskrämpor. Men det är en skillnad som är synbar. Vi har ingen möjlighet till generationsboende men vi är ofta hos mina föräldrar som bor i samma stad iaf.

Er erfarenhet borde ju spridas mer alltså till de som ansvarar för äldres välmående.
    Vi visste ju inte hur de positiva effekterna skulle se ut innan. Men det var dags för svärmor att flytta från det stora huset som behövde mer omsorg än hon orkade ge och kostade för mycket där hela hennes sparsamma pension gick åt i samband med skenande elkostnader.

Så utöver att kroppen inte orkade ta hand om huset, fanns det en ekonomisk stress. Att eliminera den ekonomiska stressen tror jag har gjort väldigt gott för henne. Hon orkar ta hand om sitt lilla gårdshus och har planterat sparsamt i rabatterna. Lagom för henne. Hon äter ordentligt varje dag och får en social samvaro när hon önskar. 

Vill säga att hon ibland tackar nej till gemensam middag och vi har alltid varit tydliga med varandra och barnen att privata utrymmen ska respekteras. Om farmor säger nej så respekteras det. 

Men oj så hon blommat ut. PRO har verkligen varit fantastiska, många arrangerade resor och studiebesök. Hon har fått flera nya vänner runt om i Sverige. 
    Anonym (A) skrev 2024-08-26 13:11:50 följande:
    De menade att hon skulle bott kvar till marknaden vänt och hon kunnat få ut mer vid försäljningen. Allt för att så småningom få ut ett större arv!

Usch och fy! Hur kan man behandla sin förälder så?

Det är inte klokt vad folk är gamiga efter arv, innan människorna ens har gått bort.
    De sa väl inte uttryckligen att det var för arvets skull men de tyckte absolut att hon skulle vänta ett par år med att sälja för att få ut mer pengar. Pratade om olika räntefonder för att få pengarna att växa osv, så det var genomskinligt. 

Då hade syskonen redan under flera månader tjafsat om att stötta ekonomiskt pga höga elpriser. Men ingen av de andra hade varit villiga att hjälpa till ekonomiskt, varpå beslutet om försäljningen kom upp. 

Det är vidrigt rent ut sagt! Jag hoppas att hon reser upp varenda öre och bara gottar sig de sista åren. Det arv vi och våra barn fått, i form av tryggt umgänge, hembakat/hemlagat och kärlek kommer vi leva gott på i resten av våra liv! 
  • Goneril

I åtskilliga släktskapsförhållanden finns konflikter av detta slag; snålvargar som inte unnar sina åldrande föräldrar eller andra släktingar något; dessa har endast en uppgift enligt girigbukarna och det är att dö, ju förr desto bättre för då behöver inte palliativ vård bekostas. Den kan vara dyr och tär på arvet.                                                                                                                                             De flesta snåla som går runt och räknar på arv är inte framgångsrika, undantag finns förstås. De "snålisar" jag känner till har inte kommit nånstans I livet utan söker nu kompensation genom arv. Hur är det med släktingen som uppmanade farmor att inte slösa?                                                                                                                                   Stor eloge till TS med familj, om farmor nu har otur med några av sina barn så har hon den oförställda glädjen att ha TS med familj som stöttar henne i stort som smått och uppmuntrar henne att ta vara på livet. 

• Anonym (Herrwgud)
    Anonym (Generationsboende) skrev 2024-08-26 13:24:54 följande:
    De sa väl inte uttryckligen att det var för arvets skull men de tyckte absolut att hon skulle vänta ett par år med att sälja för att få ut mer pengar. Pratade om olika räntefonder för att få pengarna att växa osv, så det var genomskinligt. 

Då hade syskonen redan under flera månader tjafsat om att stötta ekonomiskt pga höga elpriser. Men ingen av de andra hade varit villiga att hjälpa till ekonomiskt, varpå beslutet om försäljningen kom upp. 

Det är vidrigt rent ut sagt! Jag hoppas att hon reser upp varenda öre och bara gottar sig de sista åren. Det arv vi och våra barn fått, i form av tryggt umgänge, hembakat/hemlagat och kärlek kommer vi leva gott på i resten av våra liv! 
    Men alltså vad HAR ni för andra släktingar egentligen? 

Tänker folk och planerar på riktigt så mycket om arv? På allvar? Jag har aldrig räknat med en krona den dagen mina föräldrar går bort - gör folk det i allmänhet?
  • Anonym (tvärt om)
    Goneril skrev 2024-08-26 13:29:11 följande:

I åtskilliga släktskapsförhållanden finns konflikter av detta slag; snålvargar som inte unnar sina åldrande föräldrar eller andra släktingar något; dessa har endast en uppgift enligt girigbukarna och det är att dö, ju förr desto bättre för då behöver inte palliativ vård bekostas. Den kan vara dyr och tär på arvet.                                                                                                                                             De flesta snåla som går runt och räknar på arv är inte framgångsrika, undantag finns förstås. De "snålisar" jag känner till har inte kommit nånstans I livet utan söker nu kompensation genom arv. Hur är det med släktingen som uppmanade farmor att inte slösa?                                                                                                                                   Stor eloge till TS med familj, om farmor nu har otur med några av sina barn så har hon den oförställda glädjen att ha TS med familj som stöttar henne i stort som smått och uppmuntrar henne att ta vara på livet. 

Min erfarenhet är raka motsatsen. När farmor dog var det de som hade mycket som ville ha mer, medan de som hade rätt knapert knappt vågade ta emot av arvedelarna, som var rätt stora. 

Annars håller jag med. En del människor är verkligen rövhål som inte kan unna sina åldrande släktingar ens en Aladdinask på julafton.
  • Anonym (tvärt om)
    Goneril skrev 2024-08-26 13:29:11 följande:

Min erfarenhet är raka motsatsen. När farmor dog var det de som hade mycket som ville ha mer, medan de som hade rätt knapert knappt vågade ta emot av arvedelarna, som var rätt stora. 

Annars håller jag med. En del människor är verkligen rövhål som inte kan unna sina åldrande släktingar ens en Aladdinask på julafton.
  • Bagar Bengtsson

Det du och din familj gör för svärmor/mamma/farmor är verkligen fint. Jag blir rörd av att läsa hur fint ni ordnat det för både er men framförallt för din svärmor.

Jag vet att det är lätt att säga "Bry er inte om de andra syskonen med familjer", 
    Be dem istället att komma med förslag på hur ni ska göra. Visst kan ni beta svärmor för barnvakten och läxläsning men då skulle ni å andra sidan kunna ta ut minst den trippla hyran vilket inte gynnat någon part förutom stat och kommun.

Jag tycker du kan sova gott med vetskapen av att svärmor har det mycket bättre än tidigare. 

• Anonym (love of money)
    Anonym (Herrwgud) skrev 2024-08-26 14:09:44 följande:
    Men alltså vad HAR ni för andra släktingar egentligen? 

Tänker folk och planerar på riktigt så mycket om arv? På allvar? Jag har aldrig räknat med en krona den dagen mina föräldrar går bort - gör folk det i allmänhet?
    I varje släkt finns det minst en person som ser dollartecken framför ögonen när det vankas arv.

Min partners ena syskon var beredd att omyndigförklara den överlevande föräldern för att kunna tvinga fram en försäljning av en fastighet.

Syskonet skickade också ett annat syskon till Kronofogden i samma arvstvist för att denne låst dörren till den fastighet som den överlevande föräldern fortfarande ägde.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Mitt syskon ställde en massa krav på mig och dödsboet efter vår sista förälder och det gick till jurist och höll på i nästan fyra år. Jag "vann" till slut juridiskt varje enskilt påstående i tvisten så det var inte det, men det tog fyra år och nästan 100000 i juristkostnader bara för att mitt syskon var så sugen på extrapengar från mig och min del av arvet.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

I båda dessa fall är det nog så att den som bråkat om pengar generellt sett varit ganska "misslyckad" ekonomiskt och där och då såg sin chans att "casha in" så mycket som möjligt oavsett konsekvenser i övrigt

Samtidigt: det är lättare att vara generös med pengar när man själv har en god ekonomi som jag och min familj har.

• Anonym (love of money)

Det viktiga som TS har gjort är att mamman och sonen tagit kontakt med en jurist för att få till det legala för det kommer att bli bråk den dagen mamma dör.

Ännu bättre vore om mamman kunde samla alla syskonen och förklara för dem vad som gäller och vad henens egen vilja är i detta och gärna spela in detta möte också.

I bästa fall så ger sig de syskon som redan nu bråkar och om inte annat så finns det dokumenterat vad som sagt och hur mammas vilja var.

• Anonym (Mia)

Tänk att nästan alla släkter har sådana här människor... När min farmor var gammal och hade svåra ryggsmärtor, övertalade min förälder henne att köpa sig en ny säng. Farmor sov innan det i en säng som mer liknande en gammal hängmatta. Hon var så glad när sängen kom och ryggen mådde så mycket bättre. Men när sängen var inköpt blev syskonen oerhört upprörda. Vad skulle en gammal människa med så bra säng till? Det blev ju mindre arv. Samma syskon försökte den omyndigförklara farmor när hon till slut fått flytta in på hem och sålde en lägenhet med flera miljoner i vinst. När farmor väl dog, upptäckte vi att smycken, handväskor och märkeskläder var försvunna. 

Bortse från sura och ogina släktingar. Gläd er istället åt den fina kontakt som svärmor får mer er och era barn!

Svar på tråden Generationsboende, skapar konflikt i övriga familjen